חוות דעת כירורגית – כל מה שצריך לדעת

עובדה ידועה: כל אדם יזדקק לפעולה כירורגית אחת לפחות במהלך חייו ולשם כך הוא חייב להכיר את המושג – חוות דעת כירורגית, כל התהליכים הכירורגיים, מפשוטים ועד למורכבים, כרוכים בחששות מצד המטופלים: מהפרוצדורה הפולשנית, מהכאבים הצפויים לאחר ההליך, מן הצלקות שישארו, מתהליך ההחלמה של כמה ימים (במקרים הטובים), וגם מהתרחישים הפחות אופטימיים של חוסר הצלחה של ההליך.

 

חוות דעת כירורגית – רשלנות רפואית

רוב גדול של ההליכים הרפואיים מסתיימים בהצלחה, אך זה לא תקף לכולם, תיתכן רשלנות רפואית – טעויות אנוש שעלולות להוביל לסיבוכים רפואיים, לדבר עלול להיות השלכות מרחיקות לכת: החמרה במצב הרפואי, נזק אסתטי, או נזק בריאותי לטווח הקצר או הארוך, ובמקרה הגרוע מכל – אף למוות. כל אלו עלולים להוביל לתביעה בשל רשלנות רפואית.

 

מתי משתמשים בחוות דעת כירורגית?

במקרה של חוסר הצלחה של הליך כירורגי כתוצאה מרשלנות רפואית, חוות דעת כירורגית נכתבת על ידי רופא מקצועי, לצורך קבלת פיצויים להמשך הטיפול, או לנקיטת צעדים לשיפור הבריאות האישית. חוות הדעת מוגשת לבית המשפט לצד הליך תביעה. לדבר יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת, כיוון שלשופטים אין ידע רפואי, והם מסתמכים באופן מוחלט על הנכתב בחוות הדעת. זה יכול להיות הגורם המכריע בין הפסד במשפט או  קבלה של פיצויים באופן חלקי לבין קבלת מלוא הזכויות והפיצויים הנדרשים.

 

למה רוב האנשים נמנעים מהליך זה?

קיימת נטייה לחשוב כי לא קל להשיג חוות דעת ככלל, ובפרט לא בתחום רשלנות רפואית-כירורגית. רבים חושבים שיש קשר שתיקה, כיוון שרופאים אינם מעוניינים לכתוב חוות דעת כנגד מוסד רפואי שיכול להעסיק אותם בעתיד וגם כנגד רופא כירורגי ספציפי שעבד איתם בעבר או שיכול להיות קולגה בעתיד. סוגיה זו הגיעה אף לבג”צ, שהכיר בכך ולכן פסל את האיסור שבתקנות השירות לאזרח, אשר מנע מרופאים עובדי המדינה להעיד נגד עמיתיהם והמוסדות שמעסיקים אותם.

השינוי הביא לכך שכיום כתיבת חוות הדעת הפכה לפשוטה יותר ובעיקר לנגישה לכל המקרים בהם היא נדרשת.

 

על מה חשוב להקפיד בכתיבת חוות דעת כירורגית?

במקרים אלה, מטרת חוות הדעת הכירורגית היא לקבוע האם באמת הייתה רשלנות רפואית שגרמה לסיבוכים כתוצאה מההליך הרפואי. חשוב להקפיד על כל העקרונות הבאים:

 

חוות הדעת תיכתב בצורה ברורה וחד משמעית

חשוב להדגיש את הנזקים הגופניים שנגרמו, ולהסביר את הקשר הסיבתי בין הרשלנות הרפואית שקרתה לבין אותם הנזקים, ולהעריך את גובה הנזק הנגרם. חשוב שהמסר המועבר בה יהיה ברור, חד משמעי ושלא יהיה ניתן לפרש את הנאמר באופן נוסף. הדבר קריטי, כיוון שמערכת המשפט מייחסת לה חשיבות גבוהה, והיא יכולה להכריע במתן פסק הדין.

 

חוות הדעת הכירורגית תיכתב על ידי גורמים מקצועיים בתחום

זאת כדי לסייע לשופטים להבין כי הדברים הנאמרים הם אמת מוחלטת ומגובה בעובדות ולא יהיה צורך במתן חוות דעת נוספות, דבר שעלול לעכב את ההליך המשפטי, או לחלופין, ליצור קבלת רושם לא מספיק מדויק מה שעלול לגרום למתן פיצויים נמוכים משמעותית יותר מן הנדרש. מומלץ לא להסתמך על סיכומים של רופא משפחה למשל, אלא לפנות לרופאים מקצועיים בתחומים ספציפיים.

 

חוות הדעת תיכתב על ידי רופאים כירורגים אמינים ומיומנים בתחום

חוות הדעת הכירורגית צריכה להיות אמינה כדי לשרת את שני הצדדים, גם את צד המטופל (התובע) כדי להצליח לקבל את הפיצויים הדרושים, וגם את הרופא (כותב חוות דעת) כדי לא לפגום בשמו. ככל שהרופא יהיה מיומן יותר ואמין יותר בדבריו, כך גוברים הסיכויים שבית המשפט יקבל את עדותו ויפסוק לטובת התובע.

 

חוות הדעת צריכה להיות מבוססת על עובדות

חשוב שחוות הדעת תהיה מבוססת על כמה שיותר מסמכים רפואיים, מכתבי סיכומי אשפוזים, צילומי רנטגן, צילומי סיכומי פגישות רופאים, תוצאות בדיקות רפואיות, מרשמים רפואיים וכדומה. ככל שהמידע הרפואי שיתקבל יהיה מפורט יותר כך חוות הדעת תהיה ברורה יעילה יותר.

 

סיכום

לסיכומו של דבר, כתיבת חוות דעת איכותית בתחום הכירורגי קריטית לקבלת פיצויים להמשך טיפול בנזק שנגרם בגלל רשלנות רפואית."פורום רופאים" עובדת עם רופאים כירורגים מכל ההתמחויות אשר מנוסים בכתיבת חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים, נשמח לתת לכם את השירות במידת הצורך.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי