חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין

להאזנה:

 

חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין נדרשת כאשר קיימת מחלוקת בנושא בין בני הזוג ובייחוד לאור המעורבות של ילדי בני הזוג בתהליך הגירושין ושאלת המשמורת עליהם. במאמר זה נפרט על הצורך בחוות הדעת הייחודית, במטרותיה ואפשרויותיה:

 

מתי עולה הצורך בכתיבת חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין?

עשרות אלפי זוגות מתגרשים מידי שנה, חלקם ינהלו את הליכי הגירושין דרך מחלוקות שונות שמסלימות למרבה הצער עד כדי "קרבות" ממש. בקרב בני זוג יהודים, מתרחשים הגירושין ברבנות על פי תורה, כך שכאשר אחד מבני הזוג מסרב להתגרש, בן הזוג המעוניין בכך נדרש להוכיח עילה לגירושין.

אחת העילות הקיימות היא קיומה של מחלה ובפרט של מחלת נפש, שלא הייתה ידוע קודם לנישואין לבן/ בת הזוג או שפרצה כתוצאה מהריון או לידה. כאשר הצד המעוניין בפרידה מעלה טענה לגבי מחלת נפש, עליו להוכיח אותה באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין.

 

בדיקה פסיכיאטרית בכפייה לבני הזוג: האם הדבר אפשרי?

חשוב להבהיר שאף אדם איננו מוסמך לכפות על אדם אחר לעבור בדיקה פסיכיאטרית, גם כאשר מדובר בבן או בת הזוג. אם אחד מהם טוען שהצד השני סובל ממחלת נפש ושמסרב לעבור הערכה מתאימה, לא יהיה לו מנוס מלבד פנייה לבית הדין או בית המשפט בבקשה לחייב את הצד השני לעשות זאת. כפי שאתם בוודאי מבינים, אין המדובר בבקשה כה שגרתית ופשוטה לאישור.

מכיוון שמטרת הגירושין כשלעצמם אינה סיבה מוצדקת לעריכת חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין, רק כאשר בית המשפט מאשר זאת מפורשות ובמיוחד כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים שעולה מהם שאלת המשמורת – תיערך חוות דעת מתאימה.

חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין

חוות דעת פסיכיאטרית במאבקי משמורת

בחוות דעת אלה מעורבים מספר גורמים ממליצים לעניין המשמורת ובראשם פקידי הסעד מטעם לשכות הרווחה ומטעם סדרי הדין. אם פקידי הסעד אינם מצליחים להעריך את טובת הילדים ואת כשירותם המלאה והמדויקת של ההורים (בפרט זיהוי של סכנה מצד הורה מסוים), הם רשאים לבקש חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין שתסייע להם להעמיד המלצות מתאימות.

חוות דעת אלה מכונות "מסוגלות הורית" ובמסגרתן מתקיימים ראיונות, מבחנים והערכות אישיות לכל הורה בנפרד. בדרך כלל, מבחנים ותשאולים תואמים ייערכו גם לילדים עצמם בנפרד (ככל שגילם מאפשר זאת) וכן תצפיות הבוחנות את האינטראקציה בין הורים וילדיהם.

פקידי הסעד הם על פי רוב הגורם הקובע את עריכתה של חוות הדעת הפסיכיאטרית, בהתאם לחשד מוקדם יותר בנוגע לסיכון הילדים או למחלת נפש קיימת. תהליכים אלה משלבים בתוכם גם מעורבות מצד פסיכולוגים קליניים, ככל שתידרש גם חוות דעת פסיכודיאגנוסטית.

בסיום התהליך המלא כלפי כל אחד מבני המשפחה בנפרד, יתקיים דיון בין המאבחנים והממליצים שלקחו בכך חלק. דיון זה נועד להפיק התרשמות ברורה בנוגע לתפקוד ולמסוגלות ההורית של בני הזוג ולגבש המלצות שיועברו לעניין המשמורת לבית המשפט.

 

על חוות הדעת הפסיכיאטרית עצמה

חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין ובכלל, נערכת ונכתבת על ידי פסיכיאטר מומחה הקושר בין מצבו הנפשי של אדם למצבו הפיזי, תוך אבחון הבעיה או ההפרעה המדויקת ולעתים גם המלצה על סוג הטיפול המתאים לה.

חוות הדעת לעולם נערכת במעמד הנבדק עצמו ובדרך של שיחה. במהלך השיחה, הפסיכיאטר נדרש לתת תשומת לב מוגברת לדקויות ולסממנים זעירים וביניהם הבעות פנים, תנועות גופניות ואינטונציה. כמובן שלא בכל מקרה לגופו תספיק שיחה בלבד כדי לבסס את קביעות חוות הדעת, לכן נוהגים הפסיכיאטרים המומחים להפנות נבדקים גם לבדיקות רפואיות מתאימות (הדמיות למשל), שנועדו לספק תמונה ברורה יותר לגבי המצב הבריאותי.

 

באילו מצבים זוגות העומדים להתגרש יפנו לחוות דעת פסיכיאטרית?

כאמור, במצבי מחלוקת לעניין מסוגלות הורית במאבקי המשמורת או לצורך עילה למתן גט, לעתים עולה הצורך לקבוע את מצבו הנפשי של אחד מבני הזוג. נרחיב מעט יותר על מצבים אלו:

 

חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין עבור סוגיית המסוגלות ההורית

כאשר בני זוג עם ילדים נמצאים בפני גירושין יש צורך לקבל החלטות קשות. החלטות הנוגעות לעתידם של הילדים. האם הילדים יהיו במשמורת משותפת? האם הילדים יהיו בחזקה הבלעדית של הורה אחד? אם כן איזה הורה יקבל את המשמרות הבלעדית? האם יהיו הסדרי ראייה ובאיזה תדירות?

סוגיית מסוגלות הורית עוסקת בכל השאלות האלו ובודקת האם ההורים יכולים להגן על ילדיהם ולהוות עבורם בית יציב ושקט. ישנם מקרים רבים בהם מריבות בין ההורים בנושא הגירושין משפיעות על הילדים וגורמים להם לנזק נפשי ממשי.

כאן עולה הצורך לקבל חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין. חוות הדעת תינתן על כל אחד מההורים וגם על כל אחד מן הילדים על ידי בדיקה של פסיכיאטר מומחה. הפסיכיאטר ידע לשאול את השאלות הנכונות ולהעריך את מצבם הנפשי של הנבדקים. לאחר בדיקה כוללת ומקיפה הוא יכתוב חוות דעת והמלצה מפורטת לבית המשפט בנוגע לכשירות של ההורים ומצבם הנפשי של הילדים.

לרוב נוטים השופטים בבתי המשפט לקבל את המלצתם של המומחים הרפואיים שכתבו והגישו את חוות דעתם, אך חשוב להבהיר שהסמכות לפסוק תהיה בסופו של דבר ובאופן בלעדי של בית המשפט עצמו.

 

חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין בעקבות בעיה נפשית של אחד מבני הזוג

גירושין דורשים הסכמה משני הצדדים, הן בבית הדין הרבני והן בבית הדין האזרחי. כאשר אחד הצדדים מסרב ומעוניין לספק עילה לרצונו להתגרש, עשויה להתרחש טענה למחלת נפש. יש להוכיח כי המחלה הנפשית של בן/ בת הזוג הייתה קיימת לפני תחילת תקופת הנישואין אך הצד השני לא ידע עליה.

כפי שציינו, ניתן לעתור לבית המשפט כדי לחייב בבדיקה פסיכיאטרית לצורך הוכחת העילה. כעת ייתכן אחד מהמצבים הבאים:

  • כל עוד אחד הצדדים היה מודע לבעיה הנפשית של הצד השני והם נישאו בהסכמה, יהיה ניתן לבקש להתגרש בעקבות הבעיה הנפשית אך בית הדין הרבני יחייב את הצד שרוצה לסיים את הנישואין במזונות ובתשלום כספי הכתובה.
  • כאשר הבעיה הנפשית הייתה ידועה מבעוד מועד (טרם הנישואין) אך היא הוחמרה במהלך תקופת הנישואין, בית הדין הרבני יקל על תהליך הגירושין ויקל על החובות של הצד בגירושין.
  • כאשר בן או בת הזוג ידעו על קיומה של בעיה נפשית לפני הנישואים והסתירו את הבעיה מהצד השני, תהיה לצד שלא ידע על כך עילה לגירושין, אך הצד השני לא יקבל דמי כתובה.

 

באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית לגירושין יהיה ניתן לקבל הבנה כללית על התמונה. כמה זמן בן או בת הזוג סובלים מהבעיה הנפשית, האם הייתה החמרה ועוד מידע חשוב שיעזור להתנהלות בהמשך תהליך הגירושין.

 

לסיכום:

גירושין סביב עילה לבעיה נפשית או קשיים במסוגלות ההורית נחשבים לתהליכים מורכבים, קשים וארוכים במיוחד. בהליכים אלה מעורבים כמעט תמיד חוות דעת פסיכיאטריות, המלוות גם בגורמים נוספים כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופקידי סעד, בני הזוג עצמם וילדיהם המשותפים. המלצותיה ומסקנותיה של חוות הדעת הכרחיות לכל הצדדים לאור שיקוף המצב האמיתי שהתרחש מתחת לפני השטח ויכולתן לעזור ולפתור כל בעיה עתידית.

חברת פורום רופאים תלווה אתכם בתהליך באמצעות התאמה מקצועית של מומחה חוות הדעת למקרה לגופו והעמדת שירותים נוספים לרשות התובעים והמייצגים שלהם, שנועדו להפוך את תהליך כתיבת חוות הדעת לאיכותי ואף מהיר יותר. להערכת מקרה התביעה באופן ראשוני וללא עלות פנו אלינו כבר עכשיו.

 

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי