חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער

להאזנה:

 

חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער מתפקדת ככלי לאישוש או הפרכת מצבו הנפשי של קטין, הטוען טענה משפטית או שטענה כזו נטענת כנגדו. ההתפתחות בגילאים הצעירים שונה מזו של מבוגרים ועל כן דורשת פסיכיאטר המתמחה בילדים ונוער ושמסוגל לקבוע את מצבו המדויק, הן לצורך התאמת הטיפול עבורו והן לטובת ביסוס טענותיו. בפורום רופאים תמצאו את המומחים הטובים ביותר בתחום זה.

 

הצורך בחוות דעת פסיכיאטרית

לא אחת נדרשים מומחים בפסיכיאטריה לערוך התרשמות ואבחנה בנוגע למטופלים קטינים, שאיננה מהווה חלק מהתהליך הטיפולי. התרשמות זו כפי שמתבטאת בכתיבת חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער, מלמדת הן על ההפרעה, הן על תכנון הטיפול המתאים ובעיקר נועדה לטובת קבלת החלטות סיעודיות ומשפטיות רלוונטיות.

חוות דעת המוגשת כלפי ילדים ונוער, נכתבת על פי רוב מצידו של הפסיכיאטר המטפל בילד כבר לאורך תקופה. יחד עם זאת, במקרים שבהם עולה הצורך בחוות דעת שלא קדם לה טיפול, מופנים הקטינים לפסיכיאטרים במסגרת הציבורית או הפרטית ושם תיערך להם חוות דעת בהתאם למטרה הנדרשת.

 

הגדרתו של הילד כתובע או כנתבע

חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער תתרחש כאמור באחד משני מצבים משפטיים: כאשר נמצא הנבדק בצד התובע, או אם הוא מצוי בצד הנתבע. בצד התובע, לרוב מדובר בתביעה המופנית למוסד, ארגון או אדם שהסבו לו נזק נפשי ושאותו יש להוכיח על מנת לקבל פסיקה צודקת.

כדי להוכיח את הנזק, יש לפנות למומחה מתחום פסיכיאטריית הילדים והנוער, שיבדוק את התובע שלפניו, יאבחן את מצבו ויביא בחשבון את טענותיו כפי שנטענו. מעבר לכך, יבדוק המומחה את הקשר שקיים בין הפגיעה הנפשית לבין הגורם הנתבע על ידו.

המפגש עם הפסיכיאטר צריך להתבצע במלוא הרגישות, בייחוד לאור העובדה שהוא מתקיים בעקבות חוויה טראומטית כלשהי ושיש להציף ולהבין אותה, מבלי לגרום לטראומה נוספת שתדרדר את המצב הנפשי.

בצד הנתבע, משמשת חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער לקביעת כשירותו או אי כשירותו של קטין לעמוד למשפט או להיענש בנסיבות פסיכיאטריות מסוימות. מי שהואשמו בפשיעת נוער רשאים לבקש שתיערך להם חוות דעת פסיכיאטרית, לעתים במטרה לקבוע גם האם מעמידים לדין את הנתבע כילד או כבגיר.

אפשרות נוספת היא שהילד או בני משפחתו תובעים פיצויים מהמוסד לביטוח הלאומי, משרד הביטחון או חברת הביטוח ושדורשים להוכיח את זכאותו להטבות שונות, באמצעות חוות דעת שתשקף את מצבו הנפשי.

חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער

ההבדל שבין חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער ובין חוות דעת פסיכיאטרית למבוגרים

בתחומי הפסיכיאטריה השונים קיימת חפיפה מטבע הדברים, אך בהקשר לגיל ייתכנו מספר הבדלים בעריכה וכתיבת חוות הדעת. ראשית, הפסיכיאטר מוכרח להתייחס בחוות דעתו לכל אלמנט התפתחותי שנוגע לגילו של הילד. הרי ילד שיתאר "חבר דמיוני" לא ייתפס כמי שייתכן וקיימת לו הפרעה מסוימת לעומת מבוגר שיעשה זאת.

שנית, הפסיכיאטר יתבקש לקבוע האם מדובר בקשיים שנובעים מגילו של הילד, או בקשיים חריגים ביחס לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא (לצורך העניין – נערה בת 17 המתארת "חבר דמיוני"). יהיה צורך להעריך האם קיים עיכוב התפתחותי שעשוי להשפיע על מצבו של הילד ואת הנסיבות לו.

שלישית, חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער שמה דגש גדול על סביבתו הקרובה והמיידית של הילד והשפעתה עליו. לפיכך תכיל חוות הדעת גם התייחסות רחבה למסגרות חברתיות-חינוכיות בחייו של הילד וכמובן בראש ובראשונה להוריו ולמצבם האישי. פסיכיאטריית ילדים מתייחסת באופן בלתי נפרד להקשרים שסביבם גדל הילד והתפתח, כך שבמקרים המתאימים תתרחש הערכה להורים עצמם, בייחוד כאשר מדובר בילד צעיר מאוד או אם מדובר בסוגיות לעניין המשמורת עליו.

 

להלן 4 המצבים בהם תידרש חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער:

* בעיה נפשית עקב נזק – טראומה, תאונה, אלימות מילולית או אלימות פיזית. אם לילד או לנער יש בעיה או נכות נפשית שנגרמה בעקבות אחד האירועים הללו, הוא יוכל לתבוע בתביעת נזיקין את הגורם שגרם לכך ולדרוש פיצויים בהתאם למקרה.

* מסוגלות הורית – באמצעות חוות הדעת הפסיכיאטרית, בית המשפט יוכל להעריך את מסוגלותו של ההורה המשמורן וטיבו. בדיונים אלה מעורב צוות מקצועי הבודק את הילד או את הנער, את הוריו ואת הקשר ביניהם ומוסר את המלצתו לבית המשפט.

* כשירות משפטית – במקרים של העמדה לדין בשל פשיעת ילדים ונוער, חוות דעת פסיכיאטרית תוודא שהמעשה שבוצע לא נגרם עקב מצב נפשי לא תקין. יכול להיות שילד או נער בעל בעיה נפשית יקבל עונש מופחת או גזר דין שונה, שהרי נסיבותיו הן לא נסיבות הכלל.

* זכאות לקצבאות שונות – על מנת שהמדינה תכיר בילד או נער כאחד שמשתייך לקבוצה מסוימת הזכאית להקלות והטבות, יש לקבל חוות דעת של רופא מומחה באותו תחום על מנת להוכיח את הקשר ואת הזכאות. לדוגמה, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמבקשים מביטוח לאומי קצבה עבור מצב ילדם צריכים להביא חוות דעת של רופא מומחה, במקרה זה של פסיכיאטר.

 

דרכי האבחון של הפסיכיאטר

האבחון מתרחש בקליניקת הטיפולים של הפסיכיאטר, תוך כדי שיחה בה הוא יעניק תשומת לב מוגברת לכל פרט קטן: הבעות פנים, תנועות גוף ועוד. לעתים גם ההורים משתתפים בשיח או שמגיעים לשיחה נפרדת וזאת כדי לקבל התרשמות מקיפה יותר על מצבו של הנבדק ודרכי ההתמודדות שלו. בהתאם למקרה והצורך, הפסיכיאטר יפנה את הנבדק גם לבדיקות רפואיות והדמיות להערכת מצבו הרפואי.

בסיום קבלת כל המידע הקליני הרלוונטי, יכתוב הפסיכיאטר את חוות דעתו ובה הוא רשאי להציע את הטיפול המתאים. טיפולים אלה יכולים להיות פסיכותרפיים, תרופתיים או שילוב בין השניים. ייתכן שתידרש תקופת מעקב שבה תיבחן תועלת הטיפול שנקבע ובמסגרתה יהיה צורך לבחון שנית את תחושותיו של הנבדק ומצבו.

לא פעם הטיפול משיג שיפור משמעותי באיכות החיים ומסייע להתמודדות עם בעיות נפשיות כמו חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה ועוד.

חשוב להבהיר שילדים ובני נוער אינם יכולים לקבל אבחנה מדויקת מפסיכיאטר שאיננו מתמחה בקבוצת גילם הספציפית, מאחר והפרעות או בעיות בתחום הנפש מתבטאות אצלם בדרכים אחרות. לפיכך, רק פסיכיאטר ילדים מומחה הוא הכתובת להערכת המצב המדויקת וקבלת חוות דעת מדויקת שניתן יהיה להשתמש בה.

 

זקוקים לחוות דעת מפסיכיאטר מומחה? אנחנו כאן בשבילכם

חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער ניתנת בעקבות מכלול רחב של סיבות. מלבד המלצות מנקודת מבטו האובייקטיבית והמקצועית, הפסיכיאטר הוא גורם קליני בהכשרתו, שיוכל לסייע בהתאמת הטיפול האידיאלי לנבדק שלפניו ולעתים להביא להקלה ואף לפתרון בעייתו.

בחברת פורום רופאים אנו מתמקדים בהתאמה הרגישה והחשובה שבין הצורך המשפטי של תובעים ועורכי דינם לבין המומחה הרפואי המתאים ביותר לאותו המקרה. אנו נפעל למציאת פסיכיאטר הילדים המומחה הטוב ביותר, שיסייע לכם להשיג הצלחה משפטית טובה ובהתאם לשביעות הרצון.

בנוסף, אנו מעמידים לרשותכם שירותי איסוף מסמכים רפואיים לגיבוש תיק התביעה וכן שירותי מימון ביניים לתובעים שאינם מסוגלים לממן מכיסם את חוות הדעת. צרו עמנו קשר ונדאג להערכה ראשונית של המקרה שלפניכם ללא עלות.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי