חוות דעת של פסיכיאטר לצבא

להאזנה:

 

חוות דעת של פסיכיאטר לצבא נועדה לשקף את מצבו הנפשי של מלש"ב או חייל ולהכריע בשאלת התאמתו למסגרת הצבאית, או בנוגע לכשירותו להעמדה לדין צבאי במקרים של פשיעת חיילים. במאמר זה נפרט בנוגע למצבים שבגינם עולה הצורך בעריכת חוות הדעת.

 

שלושה מקרים בהם תידרש חוות דעת של פסיכיאטר לצבא

חוות דעת של פסיכיאטר לצבא נועדה למספר צרכים, כולם מתייחסים לעתידם של חיילים או מלש"בים (מועמדים לשירות בצה"ל) במערכת הצבאית ולהחלטות המערכת עצמה לגביהם:

  • יציאה מהצבא וקבלת פטור שירות – חיילים שמעוניינים להפסיק את שירותם הצבאי או להימנע מגיוס בנסיבות נפשיות, יכולים לטעון לקשיי הסתגלות למסגרת הצבאית או לחילופין למחלת נפש, שייבדקו באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית.
  • גיוס לצבא על אף פרופיל נפשי – לרוב מדובר במצבים שבהם הצבא פונה לפסיכיאטר מומחה מיוזמתו ודורש לבדוק האם אדם מסוים כשיר לשירות צבאי. מצבים אלה יכולים להיות טרום הגיוס, ככל שידוע על בעיה נפשית מסוימת, אך גם במהלך השירות הסדיר שבו חווה החייל אירוע נפשי קשה שמשפיע כעת על מסוגלותו האישית ותפקודו, לרבות יכולתו להחזיק בנשק.
  • העמדה לדין צבאי – אם בשל מצב נפשי קשה חלה פשיעה או עבירה על חוקי הצבא, ייתכן שחוות דעת פסיכיאטרית תסייע לחייל הנאשם להוכיח את אי כשירותו לעמוד לדין.

 

חשוב להבהיר שבכל אחד מהמקרים הנ"ל, צה"ל או לחילופין המומחה עצמו ידרשו בנוסף באבחון פסיכודיאגנוסטי, אותו יבצע פסיכולוג שיקומי/ קליני. אבחון זה צפוי למפות בצורה רחבה יותר את מצבו ונסיבותיו של המלש"ב או החייל ולבדוק בצורה עמוקה יותר את מצבו.

חוות דעת של פסיכיאטר לצבא

פסיכיאטר אזרחי ליציאה מהצבא

פסיכיאטר אזרחי כפי שמביע שמו איננו גורם מקצועי מתוך המערכת הצבאית, אלא מי שעבר התמחות בפסיכיאטריית מבוגרים ושמתפקד כרופא מתאים לכך במערכת הציבורית או הפרטית. בנקודה זו חשוב להזכיר שחוות הדעת, מקצועית ויסודית ככל שתהיה, היא עדיין חוות דעת בלבד. למעשה, רק לפסיכיאטר הצבאי הראשי קיימת הסמכות להחליט על ההמלצה ועל האישור הסופי לפטור שירות.

 

פטור לצבא מפסיכיאטר

פסיכיאטר שמצביע בחוות דעתו על הצורך של חייל מסוים בפטור, צפוי לסייע לאותו חייל מול וועדות הצבא השונות כהמלצה בלבד. גם הפעם הסמכות הסופית תהיה של צה"ל עצמו, אך סביר להניח שחוות דעת שנערכה מטעם פסיכיאטר מוביל ובעל שם תשפיע על החלטת הצבא לטובה ותגדיל את הסיכויים לאישור הפטור.

 

שלבים בהערכה הפסיכיאטרית לצבא

שליחת מסמכים רפואיים קודמים: אם קיים רקע רפואי מסוים, יש להעביר אותו לפסיכיאטר המומחה כדי שיכיר את המצב הקיים וילמד אותו מבעוד מועד.

עריכת ראיון קליני – בשלב זה תתקיים פגישה בין הפסיכיאטר והנבדק במטרה לערוך את האבחון עצמו. הראיון ממוקד לצרכי הצבא ולכן נסוב סביב הערכת היכולת להתמודד עם המערכת ועם מהלך השירות, יישאלו שאלות נקודתיות בנוגע לשירות, לשהות מחוץ לבית, שהות במסגרות קודמות, הישמעות וציות לגורמים סמכותיים ועוד.

כתיבת חוות הדעת – בתום הריאיון, יתחיל הפסיכיאטר לכתוב את חוות הדעת המתאימה. חוות דעת זו תכיל בתוכה את הרקע למקרה, את ההתרשמות המקצועית וכמובן את כל ההמלצות המתאימות לעניין השירות בצבא, בין היתר בנוגע לטיפול המתאים למקרה. שוב נבהיר כי חוות הדעת שתוגש תתפקד כהמלצה בלבד והיא איננה קובעת את שאלת הגיוס או הפטור מהצבא.

 

כאשר קיימת בעיה נפשית לפני מועד הגיוס

בדרך כלל בשל הכרה ממוסדות הרווחה, החינוך ובביטוח הלאומי, נדרשים הצעירים להראות כי הם אינם מסוגלים לגיוס וזאת בעקבות מצב רפואי-נפשי שקיים להם. במצבים אלה סביר להניח שהמלש"ב יוזמן לוועדה פסיכיאטרית שתבחן את המקרה לגופו, לרוב עוד לפני המיונים שנערכים במסגרת הצו הראשון.

ייתכן שבחלק מהמקרים יתקבל כבר במועד זה שחרור מהצבא. במקרים אחרים, ייקבע פרופיל נפשי. אם הפרופיל הנפשי הינו 21 והמלש"ב בכל זאת מעוניין להתגייס, הוא רשאי להגיש בקשת התנדבות. בקשה זו תאושר בכפוף להמלצות תומכות שיופיעו בחוות דעת של פסיכיאטר לצבא. במקרים שבהם אדם קיבל פרופיל נפשי והוא מעוניין להסתייג ממנו, עליו לפנות לפסיכיאטר שיקבע את מצבו המדויק.

 

חרדה וחשש מפני הסתגלות לצבא

עבור רבים נחשב המעבר לצבא כפולה מורכבת, בה הם מאבדים מעצמאותם, מוותרים על ייחודיותם, פרטיותם ונתונים לסמכות, דרישות ולחצים קבועים. חלקם יסתגלו כעבור תקופה לחיי השירות, בעוד שאחרים יסבלו ממצוקה מתמשכת, מתחים ואף משבר קשה.

בדידות, געגועים, עצבות עמוקה ודיכאון, חרדה, בושה, ייאוש, קשיים חברתיים, חוסר ביטחון ואף מחשבות אובדניות – כל אלו הם זרז להצפת לחצים נפשיים או טריגר לקשיים סמויים שהסתתרו קודם לכן וכעת מקבלים קרקע פורייה לביטוי. במצבים מסוימים, יתגלה כי חלק מהתסמינים הללו אף מופיעים כאשר המשפחה לא תומכת בגיוס או שחווה בעצמה קשיים בהסתגלות לגיוס המתבגר/ת.

האם במצבים אלו חוות דעת של פסיכיאטר לצבא צפויה לעזור? הדבר תלוי כמובן במקרה לגופו ובהתייעצות הראשונית שאנו נספק לכם בחברת פורום רופאים. אנו מתמחים בהתאמת המומחה הספציפי המדויק לכל מקרה ועל כן נוכל להבין מבעוד מועד האם מדובר במקרה שבו יש צורך בהתאמות שירות, פטור חלקי או פטור מלא וכיצד לבטא את צרכי החייל בצורה אובייקטיבית ומקצועית.

מניסיוננו, הפניה לגורמים פסיכיאטריים מקצועיים תסייע הן להתמודדות עם המשבר ולדרכי הטיפול והן להמשך השירות (או הימנעות מהמשך השירות) מול הצבא. יחד עם זאת, מומלץ להעלות את הקשיים גם בפני הקב"ן הצבאי בהקדם וליידע בנוגע למצב הנפשי. לעתים הקב"ן בעצמו ממליץ על פנייה לפסיכיאטר אזרחי שיבדוק את החייל ושיכתוב עבורו חוות דעת בה צה"ל צפוי להתחשב.

 

האם הצבא מקבל את חוות הדעת הרפואית של הפסיכיאטר הפרטי?

תהליך הגיוס מורכב משלבים רבים כמו שלב מקדים ומילוי פרטים אישיים, ראיון אישי, בדיקה גופנית, בדיקת יכולות שונות ועוד. כאשר המתבגר מקבל חוות דעת של פסיכיאטר לצבא ובחוות הדעת כתובה מניעה להתגייס או כתובות מגבלות שונות, על הצבא לדעת עליהן ולשקול ליישמן.

יש לשלוח את חוות הדעת לצבא מוקדם ככל האפשר על מנת שהוא ידע להיערך לתהליך באופן שונה. ברוב המקרים הצבא יזמן את המתבגר לבדיקת רופא פסיכיאטר מטעמו.

חוות הדעת של הפסיכיאטר הפרטי חשובה מאחר והצבא מתעדכן לגבי המידע הרפואי ולעתים קרובות מאוד פועל בעקבותיו. אמנם סביר להניח שהמערכת הצבאית תבדוק ותאבחן את הסוגיה גם מטעמה באופן יזום, אך הדבר יתבסס ממילא על חוות דעתו של הפסיכיאטר הפרטי, מה שצפוי ליצור תשתית מנומקת וטובה להחלטות רצויות מצד החייל ובני משפחתו.

 

בחירת הפסיכיאטר המתאים לקבלת חוות דעת

כאמור, פסיכיאטר פרטי לצבא מספק המלצות שבהן צה"ל מתבקש להתחשב, אך הוא איננו מוכרח לעשות זאת. לכן ישנה חשיבות רבה ביותר לשאלת זהות הפסיכיאטר – ככל שמדובר במומחה בעל שם ומוניטין, כך צפויים הגורמים הפסיכיאטריים של הצבא להתחשב בחוות דעתו, בקביעותיו והמלצותיו.

הדבר נכון כמובן לכל סוגי חוות הדעת הרפואיות, אך בשל הרגישות והמורכבות הייחודית של תחום בעיות הנפש ובשילובן המאתגר עם המערכת הצבאית, חשוב שהבודק יהיה גורם מקצועי מנוסה ביותר, נטול פניות ומיומן מאוד באבחנותיו השונות.

אנו בחברת פורום רופאים מזמינים אתכם לקבל הערכה ראשונית לעריכת חוות הדעת הפסיכיאטרית ללא עלות ולהיעזר בטובי המומחים שלנו, כדי לקבל חוות דעת מתאימה ומקצועית מבעלי שם בלבד. צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם לכל אורך הדרך.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי