♿ תג חנייה לנכה

אדם נכה שעומד בקריטריונים הקבועים בחוק חניית נכים, זכאי לקבל תו נכה מרשות הרישוי. מטרתו של תו החניה הוא למנוע סכנה ברורה לנכה ולאנשים הנמצאים בסביבת התניידותו, וכן כדי להקל עליו בהגעתו ממקום למקום. התג יאפשר לנכה את חניית רכבו במקומות מיועדים לנכים, חניית הרכב בחניות בהן החנייה אסורה, פטור מתשלום על חניה במקום ציבורי, חניה בכחול-לבן ללא תשלום, נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ועוד.

תג-חניית-נכה

החוק קובע כי אדם נכה הוא בין היתר, אחד מאלה:

  • אדם אשר נקבעה לו דרגת נכות בשיעור של 60% לפחות.
  • אדם הזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו.
  • אדם הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בשל נכות ברגליו.
  • אדם שהונפקה עבורו תעודת עיוור על ידי משרד הרווחה.
  • נכים מטעם משרד הביטחון.
  • הורים לילד נכה העומד בתנאים המקדימים לקבלת תו נכה.
  • נפגעי פעולות איבה.
  • מוגבלי ניידות בכל גיל.

 

תעודת תג נכה

בעלי מוגבלויות המעוניינים לקבל לידיהם תעודת תו נכה, נדרשים להפנות בקשה לקבלת התעודה למשרד הרישוי, המחלקה לטיפול במוגבלי ניידות. לבקשה יצורפו המסמכים הרלוונטיים, לרבות טופס בקשה לקבלת תו נכה, צילום תעודת זהות, מכתב החתום בכתב ידו של הנכה ומפרט את מספרי הרכב המבוקשים (עד שני רכבים), צילום פרוטוקול רפואי או אישור מטעם משרד הבריאות המעיד על מצבו של הנכה וצילום רישיונות רכב.

התשובות לבקשות התווים נשלחות בתוך 90 ימים משליחת הבקשה. לא פעם קורה כי הבקשה נדחית, ועל כך ישנה זכות ערעור כעבור 90 ימים מהיום בו ניתנה ההחלטה. במידה וגם ערעור זה נדחה, ישנה אפשרות להגיש ערעור נוסף רק כעבור שנה מאותו היום בו ניתנה ההחלטה האחרונה.

 

"פורום רופאים" יעמדו לשירותכם בהגשת הבקשה לקבלת תג חניה לצורך פניה לקבלת תו נכה ניתן לקבל בפורום רופאים תיק אשר יכלול:

  • טפסי תביעה של הביטוח הלאומי
  • בדיקה אצל רופא מומחה
  • חוות דעת רפואית
  • מסמכים רפואיים רלבנטיים

 

הבסיס המשפטי להוצאת תג חנייה לנכה בישראל

בהתאם לחוק חניית נכים התשנ"ד-1993, אדם עם מוגבלות מאופיין בקריטריונים הבאים:

  • דרגת הנכות מוערכת כ-60% לפחות על פי חוק.
  • אנשים שבריאותם עלולה להידרדר אם הם מתניידים ללא עזרת מכונית.
  • אנשים עם מוגבלות בניידות הזקוקים לכיסא גלגלים.
  • אנשים עם מוגבלות ברגל המחייבת שימוש ברכב.
  • אנשים לקויי ראייה או עיוורים.

 

העומדים באחד הקריטריונים הללו לפחות עשויים להיות זכאים לקבלת תג חניית נכה.

 

מי זכאי לקבל תג חנייה לנכה?

אנשים העומדים בקריטריונים הבאים זכאים לקבל תו חניה לנכים:

  1. בעלי מוגבלות או קשיי הליכה, לרבות אנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים או הורים לילדים מוגבלים.
  2. אנשים שהוכיחו שמצבם הרפואי מקשה עליהם להסתובב, והיעדר האישור יחמיר את מצבם.
  3. אנשים עם מוגבלות בניידות הזקוקים לשימוש בכיסא גלגלים.
  4. חולים עם רמת נכות של 60% לפחות, לפי קביעת גורם רפואי המספק חוות דעת מומחה. הדבר תקף כאשר הרופא מגיע למסקנה כי העדר אפשרות להחזיק רכב עם אישור החניה הנלווה, עלול להחמיר את מצבו הבריאותי של האדם. למשל, אם חוות דעת רפואית קובעת שאדם הסובל ממחלת ראייה כרונית אינו יכול ללכת מעבר למרחק מסוים, אי קבלת ההיתר עלולה להחמיר את מצבו, לגרום לקשיי נשימה ולהעמיס על ראייתו ותפקוד הלב.

 

סוגים של תג חנייה לנכה קיימים סוגים שונים של אישורי חניה לנכים, כגון אישורים לאנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים, אישורים לבעלי מוגבלות בניידות שאינם צריכים כיסא גלגלים וכן אישורים המונפקים במיוחד עבור נכי צה"ל.

 

מה התועלת בהוצאת תג חנייה לנכה?

תו חניה לנכים נועד להקל על אנשים עם מוגבלות. עם היתר זה, הם יכולים לחנות באזורים ייעודיים המאפשרים גישה קלה יותר ליעדים הרצויים להם, בין אם זה לצורך טיפולים רפואיים או למטרות אחרות.

בנוסף, ההיתר מאפשר לנכה להיות פטור מתשלום דמי חניה או לקבל הנחות בחניונים ציבוריים עירוניים מסוימים. כמו כן, ניתנת לו הזכות לחנות בחינם במקומות ייעודיים המסומנים בכחול-לבן על המדרכה, בחניונים המיועדים במיוחד לבעלי מוגבלויות ובאזורים בהם החניה אסורה בדרך כלל, כל עוד אין בכך כדי להפריע לתנועה או להולכי רגל. מעבר להקלות אלו, ההיתר מקנה הנחות באגרת רישיון הרכב.

 

אילו מצבים רפואיים ומחלות הופכים אדם לזכאי לקבל תו חניית נכים שניתן על ידי משרד הרישוי?

ישנו מגוון רחב למדי של ליקויים רפואיים, מחלות ומומים אשר עשויים לאפשר לאדם הלוקה בהם, לקבל תג חניה לנכה ממשרד הרישוי:

  • מחלות נוירולוגיות, כגון פגיעה עצבית בגפיים, טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון ועוד.
  • מחלות לב המונעות מאמץ גופני, כגון לחץ דם ריאתי גבוה או מסתמי לב פגומים.
  • מחלות בדרכי הנשימה והריאות הגורמות לירידה בתפקוד הריאתי, מה שמקשה על החולה לעסוק בהליכה מאומצת. הדבר כולל מחלות ריאה אינטרסטיציאליות, מחלות ריאה צלקתיות, אסטמה, דלקות ריאות שונות ומחלות ריאה חסימתיות.
  • מחלות אורטופדיות, כולל בעיות רפואיות הפוגעות במפרקי הברך והירכיים, וכן בעיות תנועה של עמוד השדרה.
  • מחלות כלי דם ברגליים הגורמות לקושי בהליכה ובניידות.
  • מחלות הקשורות למערכת העצבים, כמו טרשת נפוצה.
  • חולים הזקוקים לדיאליזה קבועה.
  • חולי סרטן עם מוגבלות בניידות
  • ועוד

 

איך משיגים תו חנייה לנכה בפועל?

לקבלת תו חניה לנכים יש להגיש בקשה למשרד הרישוי אל המחלקה לטיפול במגבלות ניידות. על הבקשה לכלול מסמכי זיהוי, רישיונות רכב, תיעוד רפואי וחוות דעת רפואיות המאשרות את מגבלותיו וקשייו בניידות של הפונה. ישנה חשיבות מכרעת למתן ראיות לכך שאי אישור הבקשה עלול להחמיר את התסמינים ולדרדר את מצבו הרפואי של הפונה.

ייתכן שאנשים מסוימים עם מוגבלויות מוכרות יצטרכו לצרף אישורים ספציפיים יחד עם בקשתם. כך למשל, נפגעי פעולות איבה עשויים לכלול תעודה מביטוח לאומי, בעוד שניצולי שואה עשויים לספק תעודה ממשרד האוצר, בין היתר. אם הבקשה הראשונית נדחתה, ישנה אפשרות לערער תוך 90 יום. ניתן להגיש ערעור נוסף כעבור שנה במידת הצורך.

 

איזה תיעוד רפואי חשוב לצרף לבקשה לקבלת תו חניה לנכים?

כאמור, הבקשה לקבלת תג חנייה לנכים חייבת לכלול מסמכים רפואיים רלוונטיים המעידים על המצב הרפואי של המבקש, אשר מצדיק את הוצאת התו – בדגש על חוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה רלוונטי, אשר יוכל להעיד על מצבו הרפואי, מגבלותיו וצרכיו המיוחדים של המבקש.

במסגרת המסמכים הרפואיים הנדרשים, יש צורך בנוסף אל חוות דעת רפואית, גם בסיכומי ביקור ובדיקות של מומחים רפואיים ותיעוד רפואי תומך לביסוס הבקשה (כמו תוצאות בדיקות הדמיה, בדיקות דם, בדיקות ראייה וכיוצא באלו).

 

כיצד חוות דעת רפואית יכולה לסייע באישור תג חנייה לנכה?

הסיכויים לקבלת תו חניה לנכים גדלים משמעותית כאשר הבקשה נתמכת בחוות דעת רפואית מרופא מומחה בעל שם. לחוות דעת זו חשיבות רבה להליך אישור התג המיוחל, שכן היא משמשת להוכחת צרכיו המיוחדים של הנכה המבקש לממש את הזכות, וחיונית מאוד להצלחת תהליך הגשת הבקשה מול משרד הרישוי.

 

מה תפקידה של חוות דעת רפואית בהקשר זה?

לחוות הדעת הרפואית תפקיד חיוני בהליך הגשת הבקשה לקבלת תג חנייה לנכה, שכן היא מסייעת לכוון את תהליך קבלת ההחלטות במשרד הרישוי בעניין הוצאת ההיתר. זאת הודות לכך שחוות דעת רפואית מהווה מסמך רפואי בעל משקל משפטי,הניתן על ידי רופא מוסמך, המתייחס למצבו הרפואי הספציפי של הפרט הנדון. מסמך זה מתאר את הבעיה הרפואית שעמה מתמודד הנכה ואת הרציונל העומד מאחורי דרישת תו החניה לנכים.

 

מדוע חשוב להקפיד על כך שחוות הדעת הרפואית תינתן בידי רופא מומחה בעל שם?

על מנת לשפר משמעותית את הסיכוי לכך שהבקשה לתג החניה לנכים אכן תאושר – חיוני כי חוות הדעת הרפואית תינתן על ידי רופא מומחה מקצועי המתמחה בתחום הרפואי הרלוונטי, ורצוי גם שייחשב כאוטוריטה בתחומו. זאת לטובת הבטחת אמינותה של חוות הדעת בעיני משרד הרישוי והרלוונטיות שלה למצבו הספציפי של הפונה.

 

איזה מידע צריך להופיע בחוות דעת רפואית המצורפת לבקשת תג חנייה לנכה?

במסגרת חוות הדעת הרפואית על הרופא לציין בבירור כי ללא תו חניה לנכים, מצבו הרפואי של הפרט יחמיר. יש להדגיש את ההשפעה של מוגבלות בניידות על רווחתו של האדם אם הוא אינו מסוגל להשתמש במכונית וברשותו תו חניה לנכים. אישורים רפואיים אלו צריכים להיות חתומים על ידי רופאים מומחים רלוונטיים כגון אופטומטריסטים, אורטופדים, נוירולוגים, אונקולוגים או גורמים רפואיים רלוונטיים אחרים, בהתבסס על המצב הרפואי הספציפי של מגיש הבקשה.

 

תג חנייה לנכה – סיכום

בתהליך קבלת תג חנייה לנכה, חוות דעת רפואית היא בעלת משמעות רבה ביותר. מסמך זה, המסופק על ידי רופא מוסמך, מאמת את המצב הרפואי הספציפי של הפרט ומשמש ראיה חיונית לתמיכה בבקשתו ומימוש מיטבי של זכויותיו. חוות הדעת הרפואית מעידה על טיב הבעיה הרפואית ומדגישה את נחיצותו של תו חניה לנכים לשיפור הניידות והרווחה של המבקש.

פורום רופאים מסתייע ברופאים מומחים בעלי שם המתמחים בתחומים רפואיים רלוונטיים. הודות לכך, קבלת חוות דעת רפואית מקצועית, הופכת לצעד חיוני שמשפר במידה ניכרת את הסיכויים לקבלת תג חניה לנכים.

אם אתם זקוקים למקור מהימן לקבלת חוות דעת רפואיות מקיפות וקבילות מבחינה משפטית וביטוחית, צוות המומחים הרפואיים שלנו הוא הכתובת עבורכם ועבור לקוחותיכם. צרו איתנו קשר עוד היום כדי להבטיח שהבקשות של מיוצגיכם נתמכות בתיעוד הרפואי הדרוש.

חוות דעת רפואית משמשת לתמיכה בזכויות הפרט הנכה בתהליך הגשת הבקשה מול משרד הרישוי. זהו מסמך מאושר שנכתב על ידי רופא מוסמך המתייחס למצבו הרפואי הספציפי של הפרט ולמגבלות הניידות שלו המצדיקות את מתן התג המבוקש.

חוות הדעת הרפואית צריכה להיכתב על ידי רופא מקצועי המתמחה בתחום הרפואי הרלוונטי למוגבלותו של מבקש התג. מומחיות זו מבטיחה את האמינות והרלוונטיות של חוות הדעת למצבו הספציפי של המבקש.

לחוות הדעת הרפואית תפקיד מכריע בתהליך הגשת הבקשה למתן תג חניה לנכה, שכן היא מסייעת בהנחיית תהליך קבלת ההחלטות לגבי הוצאת תו חניה לנכים. היא מספקת את הראיות וההצדקה הנחוצות לצורך של המבקש להיתר זה, בהתבסס על מצבו הרפואי ומגבלותיו הנגזרות ממנו.

חוות הדעת הרפואית כוללת פירוט לגבי הבעיה הרפואית הספציפית איתה מתמודד הנכה והסיבה לדרישת ההיתר הנ"ל. חוות דעת כזו משמשת כמסמך רשמי התומך בבקשת המבקש להיתר החניה הייעודי לנכים.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי