גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל, לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים ושכיחותה גבוהה יותר בגילאי 60 ומעלה. ישראל נמצאת במקום הראשון בקרב המדינות המפותחות בשיעור התחלואה בסרטן המעי הגס בקרב הנשים ובמקום השלישי אצל הגברים. גם שיעורי התמותה גבוהים בארץ.

 

גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

בישראל קיימת תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת, ביוזמת משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן. תוכנית זו מתבססת על בדיקת דם סם בצואה לכלל האוכלוסיה (החל מגיל 50) ובדיקת קולונוסקופיה לאוכלוסיות בסיכון מוגבר. פרטי התכנית:

 

בדיקה גילוי דם סמוי

בין הגילאים 50-74, מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקה בעלת רגישות גבוהה לגילוי דם סמוי בצואה, במסגרת תכנית סקירה יזומה בזימון אישי.

 

בדיקת קולונוסקופיה

לאנשים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה שאובחן כחולה בסרטן המעי הגס, מומלצת בדיקת קולונוסקופיה מדי חמש שנים החל מגיל 40.

 

תסמונת סרטן מעי גס לא פוליפוזי

לאנשים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה עם תסמונת סרטן מעי גס לא פוליפוזי תורשתי,(HNPCC/Lynch Syndrome) מומלצת בדיקת קולונוסקופיה שנתית מגיל 25 שנה ואילך.

 

בדיקת קולונוסקופיה שנתית מגיל 15 שנה

למטופלים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה עם תסמונת מעי פוליפוזי מורשת, מומלצת בדיקת קולונוסקופיה שנתית מגיל 15 שנה ואילך.

 

מעי דלקתית (IBD)

חולים במחלת מעי דלקתית (IBD) מומלצת בדיקת קולונוסקופיה תקופתית לפי המלצת הרופא המטפל.

 

גילוי מוקדם – הסוד להצלחה

הגילוי המוקדם משפר את ההישרדות ומקטין את התמותה מהמחלה. בשני העשורים האחרונים נצפיצ מגמה יציבה של עליה בשיעור המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה וזאת לאור יישומה של תכנית הסקר. ניתן להבריא לגמרי מסרטן המעי הגס והריפוי תלוי באופן ישיר בשלב המחלה בזמן האבחון. באופן כללי, הריפוי מסרטן המעי הגס הוא בסביבות 50%, אך בגילוי מוקדם של המחלה בשלביה הראשוניים (stage I) ניתן להגיע לכ-93% ריפוי, בשלב II 63%-87%, בשלב III 53% עד 89% ובשלב IV (מחלה גרורתית מפושטת) עומדים סיכויי ההישרדות ל-5 שנים, על 11% בלבד.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי