חוות דעת רפואית סרטן צוואר הרחם

מאות נשים מאובחנות, מדי שנה, עם מחלת סרטן צוואר הרחם. חוות דעת רפואית נצרכת במקרים בהם יש חשש כי נגרמה ללקוחה שלכם רשלנות רפואית בשל היעדר הכוונתה לבדיקות הראויות או לחלופין, רשלנות רפואית שנגרמה לה בביצוע הבדיקה עצמה.

כיום, יש לא מעט דרכים בהן ניתן לגלות, בשלבים מוקדמים, את קיומו של סרטן צוואר הרחם ואף להתחסן מפני וירוס הפפילומה אשר מוביל אליו. גילוי מוקדם עשוי להקטין את נזקיה של המטופלת ואף לעתים, להציל את חייה.

 

סרטן צוואר הרחם

כפי שמעיד שמה של המחלה, סרטן צוואר הרחם הינה מחלה אשר מתחילה בצוואר הרחם שהינו החלק התחתון של הרחם.

סרטן צוואר הרחם מתפתח, בדרך כלל, באופן שלבי; כאשר בתחילת התפתחות המחלה המצב מוגדר כטרום – סרטני במצב קל ולאחר מכן, מתפתח למצב טרום – סרטני במצב קשה.

ככל שלא מטפלים במצב הטרום – סרטני, הוא עתיד להפוך לסרטן חודרני בצוואר הרחם.

 

מהירות התפשטות המחלה

בשלב הטרום – סרטני סרטן צוואר הרחם מתפתח יחסית לאט, אך החל מן הרגע בו הסרטן הופך לסרטן חודרני התפשטותו עשויה להיות מהירה.

 

תסמינים לסרטן צוואר הרחם

כאמור לעיל, לסרטן צוואר הרחם ישנם שלבים שונים אשר בכל אחד מהם התסמינים עשויים להיות שונים כפי שיוסבר להלן.

 

תאים טרום – סרטניים בצוואר הרחם

בשלוב הטרום סרטני עשויים לחול שינויים טרום – סרטניים שאינם גורמים לאישה כאב וכתוצאה מכך אינם מובילים לחשד מצידה.

יתרה מכך, ברוב המקרים, לא מופיעים תסמינים כלל. יחד עם זאת, במידה ותעבור האישה בדיקה גניקולוגית כמו בדיקת משטח צוואר הרחם (PAP) או לחלופין, בדיקה לזיהוי פפילומה, עולה הסבירות כי יתגלו השינויים הטרום – סרטניים.

 

בשלב מתקדם

בדרך כלל, יתחילו להופיע תסמינים כאשר תאי צוואר הרחם אשר נדבקו בנגיף הפפילומה יעברו השתנות ממאירה.

למעשה, תאי צוואר הרחם יפלשו לרקמות הסמוכות. התסמין השכיח והמוכר ביותר הוא קיומו של דימום חריג. יחד עם זאת, תסמין אפשרי נוסף הוא כאב באגן ו\או הפרשה חריגה מן הנרתיק.

 

מה גורם לסרטן צוואר הרחם

ניתן לומר כי הגורם המוביל העיקרי לקיומו של סרטן צוואר הרחם בגוף האישה הוא נגיף הפפילומה (Human Papiloma Virus);

לנגיף הפפילומה ישנם לא מעט זנים, אך ישנם 5 זנים אשר מוכרים בכך שהינם גורמים להיווצרות של סרטן צוואר הרחם. יחד עם זאת, יש לדעת כי גם קיום יחסי מין עם פרטנרים רבים, עישון ואף בעיות במערכת החיסונית עשויים להביא לקרותו של סרטן צוואר הרחם.

 

כיצד ניתן למנוע את סרטן צוואר הרחם

הדרך העיקרית באמצעותה מונעים את סרטן צוואר הרחם הוא החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי.

החיסונים ימנעו הדברה עתידית של המתחסן בזני הנגיף מהם החיסון מגן. יחד עם זאת, חשוב לדעת ולהכיר כי קיימים זנים של נגיף הפפילומה האנושי אשר מפניו החיסונים אינם מגנים על המחוסן.

כפועל יוצא, העבודה שאדם מתחסן מפני וירוס הפפילומה האנושי אינה מהווה בטוחה לכך שלא ידבק בנגיף שבעתיד יוביל לכך שיסבול מסרטן צוואר הרחם.

 

החיסון אינו מרפא נגעים קיימים

לאחר שנדבק האדם בנגיף, אין לסמוך על החיסון שיירפא את הנדבק, אף אם מדובר בשלב השינויים הטרום – סרטניים. ככלל, עדיף לבצע את החיסון לפני שמתחילים בקיום יחסי מין.

 

גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם

גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם יכול להיעשות, על פי המלצת משרד הבריאות, באמצעות בדיקת משטח צוואר הרחם (PAP) אחת לשלוש שנים.

ככל שהרופא מצא והגדיר את המטופלת כמשתייכת לקבוצת סיכון גבוה, ייתכן ויש לבצע הבדיקות בתדירות גבוהה יותר ולעתים אף להקדים אותן.

 

מניעת הסרטן

ביצוע בדיקת צוואר הרחם בהחלט עשוי ויכול למנוע את סרטן צוואר הרחם. הלכה למעשה, ביצוע בדיקה שגרתית של צוואר הרחם מדי 3 שנים, הינה הדרך הטובה ביותר באמצעותה ניתן לאבחן שינויים כאלה ואחרים ברקמת צוואר הרחם. הגילוי המוקדם יסייע למניעת התפתחות הגידול הסרטני באזור צוואר הרחם.

 

אילו בדיקות קיימות

ככלל ישנן 3 בדיקות מוכרות אשר יזהו לאבחן את קיומו של סרטן צוואר הרחם ויעזרו למנוע אותו.

בדיקת פאפ, בדיקת פאפ דק ובדיקת HPV. לאחר הבדיקה, יש לחכות לתוצאות המעבדה אשר מגיעות, בדרך כלל, שבועיים עד חודש מן היום בו הגיעה אל המעבדה.

 

בדיקת פאפ

במסגרת בדיקת הפאפ, ישתמש הרופא במפשק על מנת להרחיב את אזור הבדיקה כדי שיוכל לבחון את אזור צוואר הרחם – לאחר מכן, יחדיר הרופא מקלון דק או לחלופין, מברשת שתיטול דגימת רקמת תאים מצוואר הרחם. הדגימה תילקח לבדיקת מעבדה.

 

בדיקת פאפ דק

בבדיקת הפאפ, נאספים התאים באמצעות מברשת ולאחר מכן מוכנסים למיכל אשר מכיל נוזל משמר – אלו נשלחים למעבדה. בשונה מבדיקת הפאפ, בדיקה זו יכולה לאמת נוכחות של נגיף הפפילומה.

 

בדיקת HPV

כאמור לעיל, בדיקת HPV מזהה את נוכחותו של נגיף הפפילומה בצוואר הרחם. במסגרת הבדיקה יאספו תאים מצוואר הרחם אשר ישלחו לבדיקת מעבדה.

 

חשיבות חוות הדעת הרפואית

חוות הדעת הרפואית מטעם רופאה מומחה בתחום האונקולוגיה עשויה להוות את ההבדל בין תביעה נזיקית שתצלח לבין כזו שתיכשל.

חוות הדעת הרפואית הינה, הלכה למעשה, האסמכתא הרפואית לכך שבוצע במטופל טיפול רפואי רשלני שהביא לנזקיו.

כידוע, רשלנות רפואית בתחום הסרטן בכלל ובתחום סרטן צוואר הרחם בפרט יכולה להיעשות בכמה מוקדים – רשלנות בשל היעדר הכוונה לאבחון ובדיקה, רשלנות בבדיקה ובאבחון עצמו ורשלנות בטיפול במחלה.

 

רשלנות בהכוונה לבדיקה

לעתים, בעת הופעת תסמינים כאלה ואחרים, או משום ההיסטוריה הרפואית של המטופלת, על רופא המשפחה להפנות אותה לביצוע מי מן הבדיקות שצוינו לעיל – בדיקת פאפ, פאפ דק או בדיקת HPV לצורך גילוי וירוס הפפילומה.

במידה והרופא, למרות שהיה צריך, בכפוף לנסיבות המקרה, לשלוח את המטופלת לביצוע הבדיקות הנ"ל ולא עשה כן, ניתן לקבוע כי הוא התרשל בתפקידו.

יחד עם זאת, במידה ונגרם, בשל התרשלותו של הרופא, נזק לאישה שחלתה בסרטן צוואר הרחם – יש אף מקום לקיומה שת תביעת רשלנות רפואית.

על ממדים אלו תוכל חוות דעת רפואית מטעם אונקולוג מומחה לעמוד תוך מתן מסמך רפואי מפורט ומקצועי.

 

רשלנות בבדיקה עצמה

מדובר בכל אותם מקרים בהם הבדיקה עצמה התבצעה באופן רשלני – כלומר, למרות שבבדיקה צריך היו צריכים להתגלות סימנים לקיומו של סרטן צוואר הרחם, הם לא התגלו בשל תפעול לקוי של הרופא מבצע הבדיקה;

ואילו בשל היעדר הגילוי המוקדם, נגרם נזק יתר לאישה שיכל היה להיחסך ממנה אילו הבדיקה הייתה מבוצעת באופן תקין ומקצועי על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת בתחום.

גם על מימד זה תבקש חוות דעת רפואית אונקולוגית מקצועית מטעם רופא אונקולוג מומחה לעמוד בפירוט רב כדי שיהווה אסמכתא בבית המשפט.

 

מה תכלול חוות הדעת הרפואית

חוות הדעת הרפואית תציין את מידת הנזק שנגרמה לאישה שניזוקה עקב הרשלנות הרפואית; תעמוד על מקור הנזק; תקבע האם באמת התבצעה סטייה מן הפרקטיקה הרפואית המקובלת ואף תבקש לעמוד על הפיצוי ההולם המגיע לאישה שנפגעה מן הטיפול הרשלני שקיבלה.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי