תיבת הקול – LARYNX

הלרינקס הוא מבנה המשמש להגנה, נשימה, בליעה והפקת קול. הלרינקס מתחיל מבסיס הלשון אל הטרכאה ובנוי משכבות של סחוס, עצם ורקמות קרומיות, כפי שניתן לראות באיור השמאלי – תיבת הקול.

 

תיבת הקול – היבט כללי

צרידות

צרידות יכולה לנבוע ממספר גורמים דוגמת הליכים דלקתיים פשוטים וסיסטמיים, הליכים נוירולוגיים או סרטניים המערבים את אזור תיבת הקול בגרון – הלרינקס.

צרידות הנמשכת מעל לשבועיים ללא כל סיבה נראית דורשת בדיקה והערכה של הלרינקס על ידי לרינקוסקופיה ישירה או לא-ישירה. ניהול של צרידות כולל זיהוי וטיפול של הגורמים, היגיינת קול, תרפיית קול וטיפולים נקודתיים ללזיות במיתרי הקול. היגיינה קולית הינו חלק אינטגרלי בטיפול בצרידות.

 

מיתרי קול פתולוגיים

מיתרי קול פתולוגיים אשר אינם מראים הטבה לאחר טיפולים שמרניים או כאשר ישנו חשד לדיספלזיה, קרצינומה, או חסימה של דרכי האוויר, יש להפנות את החולה להליכים כירורגים או להתערבויות נקודתיות.

 

חשוב להכיר

צרידות הינה בדרך כלל הביטוי הראשון לסרטן מסוג SQUAMOUS CELL CARCINOMA (SCC) של הלרינקס.

 

סרטן בתיבת הקול הלרינקס LARINGEAL CARCINOMA

סרטן הלרינקס הינו הסרטן ה-11 הנפוץ ביותר בגברים בעולם. 95% מכל סרטני הלרינקס הינם מסוג SQUAMOUS CELL CARCINOMA.

לסרטן בלרינקס בדירוג של Tis (קרצינומה in-site), T1 ו-T2 ישנה סבירות ריפוי של 80-90%, כאשר לדירוגים המתקדמים יותר יש סבירות ריפוי של 60%.

הגישה האפקטיבית ביותר בסרטן הלרינקס הינה מניעה ואבחנה מוקדמת, כאשר הסרטן הינו בר ריפוי עם אפשרות לשמירה על פעילות תקינה של מיתרי הקול.

איחור באבחון סרטן בלרינקס יכול לגרום לפגיעה משמעותית במיתרי הקול. חוות דעת רפואית אשר תעסוק באיחור באבחון סרטן בלרינסק תעסוק הם באיחור באבחון והן במשמעויות של האיחור.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי