השפעה נוירופרוטקטיבית של מגנזיום

"שיתוק מוחין והפרעה קוגניטיבית הינם ליקוים נוירולוגיים הכי נפוצים ולכל טיפול אשר מביא לירידה בשכיחותם צריכה להיות השפעה ניכרת על ירידה בנכות נוירולוגית בקרב הפגים ששרדו."

 

"In order to reduce the impact of cerebral palsy from very preterm birth, efforts must be focused on primary prevention".

"מאמצים במטרה להוריד השפעתו של שיתוק מוחין על הפגים אמורים להתרכז במניעה ראשונית".

השפעה נוירופרוטקטיבית של מגנזיום סולפט ידועה ומתוארת היטב בספרות. בינואר 2009 פורסמה סקירה מורחבת של הספרות עם מסקנות ברורות בנושא יעילות ובטיחות השימוש במגנזיום סולפט כנוירופרוטקטור בנשים עם סיכון ללידה מוקדמת על ידי  Cochrane Collaboration (1). להלן מספר נקודות בסיס של הסקירה:

  • מגנזיום סולפט מקובל בפרקטיקה מיילדותית כנוגד התכווצויות בטיפול ברעלת הריון ובנוסף היה בטיפול כתכשיר טוקוליטי.
  • כבר בשנת 1990 הודגם אפקט הגנתי של מגנזיום סולפט על מערכת העצבים במחקרים שנעשו בחיות מעבדה.
  • בשנת 1992 דווח לראשונה על ירידה ב- IVH לאחר טיפול פראנטלי במגנזיום סולפט מ- 18.9% ל- 4.4% אצל תינוקות אשר נולדו במשקל מתחת ל- 1500 גרם.
  • בשנת 1995 פורסמה אנליזה של California Cerebral Palsy project אשר סיכמה, כי טיפול במגנזיום סולפט לפני לידה קשור לשכיחות נמוכה יותר של שיתוק מוחין אצל תינוקות עם משקל מתחת ל- 1500 גרם.
  • מחקרים אחרים משנים 1996 ו- 1997 תמכו בירידה בשיתוק מוחין אצל פגים לאמהות אשר טופלו במגנזיום סולפט לפני לידה.
  • מחקרים משנים 1994, 1996, 1997 דיווחו על ירידה בסיכון של IVH אצל אותם תינוקות.
  • הסקירה של הקוקריין כללה חמישה מחקרים:

  Crowther 2003; Magpie 2006; Marret 2006; Mittendorf 2002; Rouse 2008

 

  • בכולם טיפול אנטנטלי במגנזיום סולפט בקרב נשים שעברו לידה מוקדמת עד שבוע 34 הוריד סיכון לשיתוק מוחין באופן משמעותי (5645 תינוקות). הסיכון האבסולוטי לשיתוק מוחין ירד מ-5.4% בקבוצה ללא טיפול במגנזיום סולפט ל-3.7% בתינוקות אשר האמהות טופלו במגנזיום סולפט – ירידה של 1.7% (מעל 30%).
  • השלכות פרקטיות
    ההוכחות תומכות בשימוש במגנזיום סולפט אצל נשים בסיכון ללידה מוקדמת בתור נוירופרוטקטור למניעת שיתוק מוחין:

"Implications for practice: The evidence now supports a role for antenatal magnesium sulphate therapy in women at risk of preterm birth as a neuroprotective agent against cerebral palsy for their baby.

תוכן עניינים

חוות דעת רפואית משפטית

כאשר נגרם לאדם נזק גוף מסיבה כלשהיא, עומדות בפניו מספר אפשרויות על מנת לממש את זכויותיו, בהתאם לאופי הנזק ולסיבת הפגיעה והכול בהתאם לאמור בחוק

קרא עוד »