טפסי הסכמה מדעת

על פי חוק זכויות החולה על הצוות הרפואי לקבל את הסכמתו של המטופל לכל טיפול רפואי. ההסכמה יכולה להיות בעל פה או בכתב.
אי קבלת הסכמתו של המטופל יכולה להוות תקיפה ועילת תביעה עצמאית. חוות דעת רפואיות רבות נכתבו בנושא עוולת התקיפה ואי קבלת הסכמתו של החולה לביצוע הפרוצדורה הרפואית וחוסר הבנתו את הסיכונים והסיכויים הכרוכים בהליכים הרפואיים.

איזון הסברים ע"י הרופא

טרם חוקק חוק זכויות החולה הוסדר נושא זה בהרחבה בפסיקת בית המשפט. פסיקת בית המשפט קבעה כי יש לאזן במכלול השיקולים בין ההסברים הנותן הרופא המטפל אל מול החשש להפחיד את החולה טרם קבלת הטיפול הרפואי.
פסיקת בית המשפט קבעה את הסטנדרט הנדרש מהצוות הרפואי בבואו לקבל את הסכמתו של המטופל לביצוע פרוצדורה רפואית כזו או אחרת.

חוק זכויות החולה

נקבע כי חובת הגילוי הועמדת בפני הצוות הרפואי היא כזאת אשר אדם סביר היה רואה בהם אלמנטים הכרחיים בבואו לקבל את ההחלטה האם לקבל את הטיפול הרפואי.
בשנת 1996 חוקק חוק זכויות החולה ובכך עוגנה זכות זו בחוק. חוקקה הכנסת את חוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996 ובכך עוגנה הזכות להסכמה מדעת בחוק באופן


המסמכים באדיבות MRM – החברה לניהול סיכונים ברפואה מקבוצת מדנס

 

טפסי הסכמה

גניקולוגיה

טפסי הסכמה בתחום הגניקולוגיה:
טפסי הסכמה בתחום הגניקולוגיה נועדו לפרט בפני המטופלות את ההליך הרפואי אשר הן עתידות לעבור. לפרט את יתרונותיו וחסרונותיו ולהציג בפניהם את האלטרנטיבות הטיפוליות ואת הסיבוכיים האפשריים בתהליך אותו הן עתידות לעבור וזאת מתוך מטרה לקבל את הסכמתן לביצוע ההליך הרפואי. הסכמה שהיא מתוך הבנה אמיתית.

 

נוירוכירוגיה

טפסי בסכמה בתחום הנוירוכירוגיה:
חוות דעת רפואיות רבות בתחום הנוירוכירורגיה עוסקות בקבלת הסכמתו של המטופל והבנתו את הפרוצדורה הרפואית. אך הגיוני הוא שככל שההליך הרפואי מורכב חלה על הצוות הרפואי חובה מוגברת במתן הסברים על הפרוצדורה הרפואית סיכוייה וסיבוכיה.

 

כירורגיה כללית

טפסי הסכמה בתחום הכירורגיה הכללית:

תחום כירורגיה הכללית וניתחים בריאטרים כוללים בטוחם מגוון רחב של ניתוחים כדוגמאת: ניתוחי כיס מרה, אפנדיקס, ניתוחי שרוול, טבעת ועוד.
טופסי ההסכמה התביעות וחוות הדעת הרפואיות אשר נערכות בתחומים אלו סובבות בעיקר  סביב, פגיעה באיברים סמוכים, זיהומים, דלף, היצרות ועוד. אי החתמה על ופס הסכמה כמקובל מהווה חריגה מפרקטיקה רפואית מקובלת.

 

רפואת שיניים

טפסי הסכמה בתחום רפואת השינים:

תחום רפואת השיניים מתחלק למספר תתי התמחויות: כירורגיית פה ולסת, אורטודנטיה רפואת הפה ועוד. חוות הדעת בתחום רפואת השיניים חייבות להיערך על ידי רופא מומחה בתחום ולא על ידי רופא שיניים כללי. אי החתמת מטופל על טופס הסכמה מדעת לטיפול בתחומים השונים כגון: עקירות, ישור שיניים ועוד מהווה חריגה מפרקטיקה רפואית מקובלת.

 

אונקולוגיה

טפסי הסכמה בתחום האונקולוגיה:

כאשר חלה אדם במחלת הסרטן על סוגיה השונים הוא בד"כ יזדקק לטיפולים משלימים של כימוטרפיה ו/או הקרנות בנוסף לפרוצדורה כירורגית. טיפולים אלו חופנים בחובם סיבוכים שונים ורבים כגון: פגיעות עצביות, פגיעה בפוריות ועוד.
חובה על הצוות הרפואי טרם התחלת טיפול אונקולוגי על סוגיו השונים להחתים ולהסביר למטופל את הסיכויים והסיכוניים שבטיפול.

 

אורולוגיה

טפסי הסכמה בתחום האורולוגיה:

ניתוחים בתחום האורולוגיה עלסוגיהם השונים כוללים: ניתוחי פרוסטטה, כריתת גידולים, סרטן ערמונית, ריסוק אבנים, בעיות בדרכי השתן ועוד. הניתוחים מבוצעים בצורה לפרוסקופית או בצורה פתוחה. טופס ההסכמה חייב להיות מיעוד לניתוח הספציפי ולא טופס כללי. מתן הסבר כללי והחתמה על טופס כללי מבלי להסביר את הסיכונים והסיכויים של הפרוצדורה הניתוחית מהווה חריגה מפרקטיקה רפואית מקובלת.

 

תחום ההרדמה

טפסי הסכמה בתחום ההרדמה:

טופס ההסכמה להרדמה הוא הטופס היחידי אשר עליו מוחתם כל חולה ללא קשר אם מדובר בניתוח אורטופדי, פלסטי , אונקולוגי, כירורגיה או כל פרוצדורה ניתוחית אשר בה נזקיים להרדמה.
הסיבוכים הידועים של הרדמה הם פגיעות עצביות בעקבות הרדמה אפידורלית, שיתוק כאבי ראש ועוד.
לכל סוג הרדמה קיים הסבר נפרד: הרדמה כללית, אזורית, מקומית וכן סוגים שונים של הרדמה: אפידורלית ועוד.

 

קרדיולוגיה

טפסי הסכמה בתחום הקרדיולוגיה:

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי