במה עוסקת חוות הדעת הרפואית?

להאזנה:

 

בין אם אתם מייצגים לקוח שנפגע בעבודתו, ניזוק מטיפול רפואי לא תקין שגרם לו לכאב ולנזק, או איבד את כושר העבודה שלו באופן חלקי או מלא, ייתכן שיש לכם צורך להגיש תביעה משפטית על מנת לאפשר למיוצגכם לקבל פיצוי הולם בגין נזקיו. בתיקים אלו נדרשת לרוב הצגת חוות דעת רפואית בערכאות.

במה עוסקת חוות הדעת הרפואית בדיוק וכיצד היא תתרום לשיפור סיכויי ההצלחה שלכם ושל מרשכם בתיק? על כך בשורות הבאות.

 

מה זו חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים ובמה היא עוסקת?

כפי שאתם ודאי יודעים, בתביעות נזיקין המוגשות למטרת השגת פיצוי כספי לנפגעי תאונות עבודה, תאונות אישיות, רשלנות רפואית, מחלות ואובדן כושר עבודה – גובה הפיצוי שישולם ללקוח, תלוי בהיקף פגיעתו, הראיות לנזק שנגרם והיכולת להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין הירידה בתפקודו ובכושר עבודתו, בבית המשפט.

חוות דעת רפואית היא סוג של חוות דעת מומחה הניתנת על ידי איש מקצוע רפואי בהקשר משפטי, ומשרתת את המטרות הנ"ל. תכליתה היא להציג בפני בית המשפט ראיות ממומחים בתחום הרפואי הרלוונטי כדי לסייע בביסוס טענות התובע.

חוות הדעת הרפואית חותרת לעשות זאת על ידי מתן נקודת מבט סמכותית של גורם רפואי המהווה אוטוריטה בתחום עיסוקו, ושימוש בידע של איש מקצוע בעל ניסיון רב בתחום הרפואי הנדון, כדי לשכנע את בית המשפט בצדקת המבקש.

במקרה של רשלנות רפואית, תאונות עבודה או תביעות ביטוח, חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים, יכולה לספק לבית המשפט מידע רפואי מקיף הכולל התייחסות לגורמים לאירועים ביטוחיים ותאונות, השלכותיהם, ההיסטוריה הרפואית של התובע והקשר שלה לנזקיו ופרטים מקצועיים נוספים, שיסייעו בקביעת היקף הנזק שנגרם לתובע ויענו על שאלת קיומו של קשר סיבתי עובדתי ומוכח, בין פעולותיהם של הצדדים האחרים לתביעה ומצבו של התובע.

הרופא המומחה בתחומו, יכול לספק מידע מהימן בכל הסוגיות הללו, שיסייע לבית המשפט במתן פסיקה נכונה והוגנת יותר.

במה עוסקת חוות הדעת הרפואית?
במה עוסקת חוות הדעת הרפואית?

 

באילו מקרים עולה הצורך בחוות הדעת הרפואית?

בישראל מוגשת מדי שנה כמות תביעות גדולה, בשל תאונות עבודה, נזקי רשלנות רפואית, מחלות הגורמות לירידה במצב בריאותו של החולה ולירידה בכושר עבודתו ותפקודו הכללי ועוד. במקרים שנגרם בהם למטופל נזק פיזי או נפשי במהלך טיפול רפואי מטעם שירותי רפואה ציבוריים או פרטיים, הנפגע רשאי לנקוט בצעדים משפטיים נגד הגורם המטפל וחברת הביטוח של הרופא או המוסד הרפואי כדי לבקש פיצוי.

במקרים כאלה, לרוב תידרש חוות דעת רשלנות רפואית מטעם רופא מומחה, לתמיכה בתביעת הנפגע.

 

על הנסיבות השכיחות לפנייה לקבלת חוות דעת רפואיות

אחת הנסיבות העיקריות שבהן נהוג לפנות לחוות דעת רפואית, היא בתביעות נגד הביטוח הלאומי. הסיבה לכך היא שבביטוח הלאומי אין מומחי כאב זמינים למתן חוות דעת, ולעיתים מתעלמים מבעיית הכאב של המבוטח.

קבלת חוות דעת של רופא מומחה בתחום זה, יכולה להועיל ביותר לתובע ואף עשויה להעלות את דרגת הנכות שתקבע לו בשיעור של עד 30% רק לעניין הכאב, בנוסף לכל בעיה אורטופדית, ראומטולוגית או נוירולוגית שהמטופל עלול לדווח עליהן. בקצרה, לטובת לקוחות הסובלים מכאבים ונדרשים לסיוע בתביעת נכות בביטוח הלאומי, מומלץ מאוד לקבל חוות דעת של מומחה ברפואת כאב.

 

כיצד חוות הדעת הרפואית יכולה להשפיע על היקף הפיצוי לתובע בתיק?

להגשת תביעה משפטית יש צורך בחוות דעת מומחה בתחום הפגיעה הרלוונטי. חוות דעת כזו חייבת להיות יסודית ומקצועית, לספק מידע על סיבת הפגיעה בתובע, ההשפעות הפיזיות והנפשיות של פגיעת המטופל, לצד הערכת מצבו לטווח הארוך והטיפולים שיידרשו לו. סכום הפיצוי ייקבע על סמך מידע זה.

חוות הדעת מהווה ראיה מכרעת בבית המשפט וככזו, עליה להיות מקצועית ומפורטת ככל האפשר. לצורך העניין, תובע שניזוק במסגרת ניתוח גב שעבר, יידרש להציג בבית המשפט חוות דעת רשלנות רפואית בניתוח גב מהסוג הספציפי שבוצע בו, על מנת לספק התייחסות מקצועית קונקרטית לנזקים הרפואיים שבהם התביעה עוסקת.

 

אילו נושאים חוות הדעת הרפואית מכסה בתביעות רשלנות רפואית?

חוות הדעת הרפואית מספקת הערכה מקיפה של מצבו של התובע, כולל פירוט על כאבו ותפקודו היומיומי. היא עשויה לכלול את ההיסטוריה הרפואית של התובע או אבחנה וראיות הקושרות את הנזק לתאונה או למחלה הספציפית הנדונות בתיק. לצורך זה, המטופל מספק למומחה הרפואי את כלל התיעוד הרפואי הרלוונטי הקשור לפגיעתו. הרופא המספק חוות דעת יבצע גם בדיקה גופנית יסודית של המטופל לתמיכה בחוות הדעת.

במקרי רשלנות רפואית, חשוב לקבוע האם הרופא שנתבע חרג מסטנדרט הטיפול המקובל. חוות דעת משפטית רפואית תספק מידע בסוגיה מהו סטנדרט הטיפול הסביר, בהקשר לטיפול הנדון.

הדבר יעזור לקבוע אם פעולותיו של הרופא או הגורם הרפואי הנתבע, עמדו בקנה אחד עם השיטות המקובלות בתחום הרפואי שבו הוא עוסק, או שהן סטו מסטנדרט הטיפול וחובת הזהירות, החלות על הרופא הסביר בתחום המדובר, מה שעשוי להיחשב כרשלנות רפואית המזכה בפיצויים.

בנוסף בתביעות נזיקין הנסובות סביב מחדלים רפואיים, היבט מרכזי שיש לשקול הוא האם החריגה מסטנדרט הזהירות ורמת המקצועיות המקובלות כלפי מטופלים, היא שגרמה לנזק לתובע. מדובר בקביעה אם ניתן לטעון לקשר סיבתי מובהק בין הסטייה מהרמת הטיפול הנדרשת לבין הנזק שהתובע מדווח עליו.

בהחלט יתכן והרופא הנתבע חרג מסטנדרט הטיפול, אך בפועל התובע לא נפגע מכך. מנגד, יתכן ונגרמה לתובע פגיעה, אך הנזק לא נגרם כתוצאה מהטיפול הלא תקין שקיבל. לפיכך, חוות הדעת הרפואית, ממלאת תפקיד מכריע בתיקי רשלנות רפואית רבים והיא בעלות משמעות גדולה כאשר השופט קובע את פסיקתו.

 

מי מוסמך למתן חוות דעת רפואיות מקצועיות לצרכים משפטיים?

חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים, חייבת להינתן על ידי רופא מומחה בתחומו ובעל תת התמחות בדיסציפלינה הרפואית הרלוונטית. על הרופא להגיע עם ידע נרחב, ניסיון ומוניטין של מקצועיות נטולת פשרות וסמכות בתחומו, לצד רקע מבוסס בהכנת חוות דעת לצרכים משפטיים והצגתן בבית המשפט.

בתי המשפט בארץ שמים דגש משמעותי על מקורן של חוות דעת כאלו ועל המוניטין של הגורמים המספקים אותן, לצד רוחב היריעה של המומחה במישור המקצועי והניסיון המעשי שלו בתחום התמחותו. לכן בחירה במומחה רלוונטי למתן חוות דעת משפטיות, יכולה להשפיע רבות על תוצאות פסק הדין.

 

לסיכום – חשיבותה של חוות דעת רפואית בבית המשפט

חוות דעת רפואיות משפטיות רבות מוגשות מדי שנה בישראל בתביעות נזיקין, תביעות נגד חברות ביטוח, תביעות רשלנות רפואית ותביעות בתחום דיני העבודה. הצורך בחוות דעת רפואיות גדול במיוחד עבור לקוחות הסובלים מכאבים כרוניים שבעטיים תפקודם וכושר עבודתם מצויים בירידה, על רקע תאונות ומחלות מסוגים שונים.

חוות הדעת הרפואית היא לא פחות מאשר קריטית להוכחת הנזקים הרפואיים של מיוצגיכם, שכן בהיעדר חוות דעת כזו, סיכוייה של תביעת הלקוח להתקבל ולהניב את התוצאות הרצויות לו, פוחתים באופן דרמטי. לכן לא מומלץ להתפשר על רמתם המקצועית והמוניטין של הגורמים הרפואיים המספקים את חוות הדעת ללקוחותיכם.

פורום רופאים יישמח להעמיד לרשותכם חוות דעת רפואיות מקצועיות לצרכים משפטיים, מטעם רופאים מומחים מובילים בתחומם, שיוכלו להוביל אתכם ואת לקוחותיכם לתוצאות הרצויות לכם בתיק. למידע נוסף – צרו עמנו קשר כעת.

חוות דעת משפטית של מומחה רפואי, היא המסמך שהרופא המומחה עורך לטובת התובעים, אשר דן באופן ממוקד בנושא התביעה שמטופל בערכאות. במסגרת חוות דעת זו הרופא המומחה מציג את גישתו הרפואית בנוגע לנשוא התובענה על מנת לבסס את טענות התובעים בבית המשפט ולשפר את סיכויי הצלחתם בתיק.

בכל מקרה בו מוגשת לבית המשפט חוות דעת של מומחה במסגרת טיפול בתביעה נזיקית, ללא תלות בתחום ההתמחות של מומחה זה, היא תיחשב כחוות דעת משפטית. לכן בתביעות הנסובות סביב נושאים רפואיים, כדוגמת תביעה רשלנות רפואית, חוות הדעת המוצגת בבית המשפט מטעם מומחה לרפואה משפטית או רופא מומחה, היא בחזקת חוות דעת משפטית לכל דבר ועניין.

במרבית המקרים, חוות הדעת הרפואית תוצג בבית המשפט, בנסיבות שבהן התביעה נסובה סביב סוגייה שהכרעתה מחייבת מומחיות רפואית מקצועית בדיסציפלינה רפואית ספציפית. כך למשל, במקרה של תביעת נזיקין הדנה בנזקי גוף. אולם חוות דעת רפואיות נחוצות גם בתביעות פליליות, תביעות בבית דין לעבודה, תביעות הקשורות בדיני משפחה ובהקשר לתחומים משפטיים נוספים.

בכל תביעה אשר דנה בנזקי גוף, הכרחי לספק לבית המשפט חוות דעת רפואית של רופא מומחה, כאשר החריג לעניין זה הינו תביעות הקשורות בתאונות דרכים.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי