חוות דעת משפטית

להאזנה:

 

עורכי דין, יש לכם של תובע או נתבע, עליכם להיעזר בכל האמצעים הלגיטימיים העומדים לרשותכם. חוות דעת מומחה לבית משפט הינה אחד מהאמצעים היעילים ביותר. המשיכו לקרוא את המאמר הבא על חוות דעת משפטית, והכירו את האפשרויות העומדות בפניכם.

 

חוות דעת משפטית – מהי?

חוות דעת משפטית הינה שם כולל לכל חוות הדעת המקצועיות המוגשות לבית המשפט, ללא קשר לתחום שבו עוסק המומחה המביע את דעתו. חוות דעת כזו יכולה להינתן על ידי רואה חשבון, משפטן, אקטואר, כלכלן, מומחה בטיחות, מהנדס ואף על ידי בעלי מקצוע מתחומים שונים (שרברב, קבלן בניין וכד') ובלבד שהמומחה הינו איש מקצוע מנוסה ובקיא בתחום שבו הוא נדרש לחוות את דעתו.

כמובן שככל שהמומחה נחשב לבר סמכא בתחומו, לחוות דעתו יש משקל רב יותר בהשפעה על השיקולים שיובילו להחלטת השופט (או השופטים).

 

מתי נדרשת חוות דעת משפטית?

ברוב המקרים, חוות דעת מומחה לבית משפט מוגשת לבית המשפט כאשר עולה שאלה שמומחה בתחום יוכל לענות עליה בדרך הטובה ביותר והמקצועיות ביותר. אולם ישנם מקרים שבהם לא עולה שאלה ספציפית, אלא שאחד הצדדים בדיון נזקק לחוות דעת מקצועית כדי לספק סימוכין נוספים וכבדי משקל לטיעוניו.

חוות דעת משפטית
חוות דעת משפטית

 

מהן הדרישות מחוות דעת מומחה לבית משפט על מנת שחוות דעתו תשיג את האפקט המקסימלי?

בתחום זה קיימות מספר דרישות סף אשר בלעדיהן מגיש חוות הדעת יחטא למטרה ולא ישיג את האפקט הרצוי:

 

מומחה עם התמחות

המומחה חייב להיות בעל תת התמחות בתחום שבו נדרשת חוות הדעת – למשל, חוות דעת מומחה אפקטיבית בתחום הקרינה אפקטיבית תתקבל ממומחה בר סמכא בתחום זה בעל ניסיון עשיר.

 

מומחה עם ניסיון

למומחה חייב להיות ניסיון בהופעה בבית המשפט לצורך מתן עדות – לעתים, חוות הדעת הכתובה נזקקת לאישוש על ידי עדותו של המומחה בבית המשפט. עד מומחה אשר יתרגש או יתבלבל במהלך החקירה עלול להותיר רושם רע ולהקטין את סיכויי בעלי הדין אשר מסתמכים עליו ועל עדותו כדי לבסס את טענתם.

 

ניסיון בכתיבת חוות דעת

המומחה צריך להיות בעל ניסיון קודם בכתיבת חוות דעת דומות – ניסיון זה נדרש כדי ליצור את חוות הדעת המתאימה ביותר למערכת המשפטית. הכרת מערכת המשפט על בוריה, תוך כדי ידיעה כיצד לנסח את הנקודות הדורשות מענה וכן אי השארת שאלות פתוחות, הן חיוניות לצורך קבלת חוות דעת אפקטיבית.

"נקודות זכות" נוספות בבית המשפט ניתנות כאשר למומחה ניסיון רב שנים בתחום, כשהוא בעל תארים הנוגעים לנושא הדיון וחוות הדעת או שהוא בעל שם ונחשב לבר סמכא בתחום הנדון.

 

חוות דעת רפואית משפטית

אחד מהתחומים הנפוצים ביותר שבהם נדרשת חוות דעת משפטית הוא הרפואה. חוות דעת רפואית משפטית ניתנת על ידי רופא מומחה בתחום הרלוונטי (למשל, חוות דעת אורטופדית, חוות דעת פסיכיאטרית, חוות דעת נוירולוגית חוות דעת מומחה באולטראסאונד, חוות דעת מומחה פה ולסת ועוד) וכוללת מידע רב ככל האפשר כתיאור העובדות, בדיקות שנערכו לצורך כתיבת חוות הדעת ותוצאותיהן, מראי מקום בספרות מקצועית רלוונטית, מסקנות וכד'.

 

מומחים רפואיים מטעם שני הצדדים

פרט לתביעות הנוגעות לתאונת דרכים (שבהן ממנה בית המשפט מומחה מטעמו או מומחה המקובל על חברת הביטוח ועל התובע), התובע מגיש חוות דעת רפואית משפטית לבית המשפט, והנתבע, מצדו, רשאי לכך שרופא מטעמו יבדוק את מצבו של התובע ויגיש אף הוא את חוות דעתו. המומחים הרפואיים (מטעמם של שני הצדדים) עשויים להיחקר בבית המשפט על ידי בעלי הדין.

ניתן למצוא חוות דעת רפואיות משפטיות בכל תחומי המשפט בתביעות העוסקות בנזקי תפקוד, נזקי גוף ואף נזקים נפשיים.

 

האם ניתן וצריך להיעזר בחוות דעת מומחה לבית משפט בתאונות דרכים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), בשונה מתביעות נזיקיות אחרות, אוסר על התובע להגיש חוות דעת רפואית על מנת לתמוך את טענותיו. בתביעה על פי חוק זה מבקש התובע למנות מומחה מתאים בהתאם לפגיעה, לדוגמא: מומחה בתחום האורטופדיה, מומחה בתחום הפסיכיאטריה, מומחה בתחום הנוירולוגיה ועוד.

בתביעות מסוג זה יקבע המומחה הרפואי מטעם בית המשפט את אחוזי נכותו של התובע ואת הקשר לתאונה. יש באפשרותו של התובע לערער על קביעות המומחה / רופא משפטי מטעם בית המשפט על ידי חקירה, שאלות הבהרה ועוד. כמו כן, במידה ומציעה חברת הביטוח לתובע פיצוי, יש באפשרותו של התובע להיבדק עלידי מומחה מטעמו, על מנת לראות האם הצעת הפשרה המוצעת לו כדאית.

 

באילו דרישות משפטיות צריכה לעמוד חוות דעת רפואית?

על פי תקנות סדר הדין האזרחי משנת 2014, כל תביעה בגין נזקי גוף, למעט אלו הקשורות לתאונות דרכים, חייבת להיות נתמכת במסמך חוות דעת רפואית הניתנת על ידי רופא מוסמך. על הרופא להיות מומחה בתחום הספציפי הרלוונטי לתביעה ובעל מומחיות בהערכת הנזק בגופני או הנפשי אשר נגרם לתובעים.

עוד מפרטות התקנות כי על הרופא העורך חוות דעת משפטית מסוג זה, להיות בעל הסמכת מומחה ולהיות רשום ברשימת הרופאים המתפרסמת בהתאם לתקנה 34 בתקנות הרופאים תשל"ג-1973. לחוות דעת משפטית רפואית משקל זהה למתן עדות תחת שבועה בבית משפט, מה שמעיד על משמעותה כמסמך רפואי שעלול להטות את הכף בהליכים משפטיים.

 

מי עשוי לצאת נשכר מקבלת חוות דעת משפטית רפואית?

חוות דעת משפטית רלוונטית במיוחד בשני תרחישים עיקריים:

  1. תביעות רשלנות: במקרים בהם מטופלים טוענים לנזק גופני הנובע מטיפול רפואי רשלני ומעוניינים להגיש תביעת נזיקין נגד הצוות הרפואי שמעורב היה בטיפול בהם, נדרשת חוות דעת רשלנות רפואית לתמיכה בתביעה. ככל שמדובר על נזק שנגרם בעקבות הליך כירורגי שהתבצע באופן קלוקל, תידרש חוות דעת רשלנות רפואית בניתוח מרופא כירורג המתמחה בביצוע ההליך המדובר.
    הרופא המומחה אליו הנפגע יפנה במקרים כאלה, יספק הסבר מפורט על קיומן של חריגות מסטנדרט הטיפול המקובל והראוי על ידי הגורם הרפואי שכנגדו מתוכננת התביעה, אם אכן היו כאלו. רופאים מומחים המספקים חוות דעת משפטית כזו, עשויים לתמוך בטענותיהם גם באמצעות הצגת תימוכין רלוונטיים מהספרות הרפואית.
    חוות הדעת מסתיימת בהערכת הנזק או הנכות שנגרמו למטופל עקב הטיפול הרשלני והיקפם, מה שמסייע לבית המשפט בתורו, לקבוע האם התובע זכאי יהיה לפיצוי כספי בגין פגיעותיו ובאיזה היקף בדיוק.
  2. תביעות לביטוח לאומי / משרד הביטחון: חוות דעת רפואיות נחוצות גם להליכים בפני הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי או משרד הביטחון. אנשים שחוו פגיעות עבודה או שאינם יכולים לעבוד עקב מחלה ומבקשים קצבאות או פיצויים מהביטוח הלאומי חייבים לעבור הערכה של ועדה רפואית.
    הגשת חוות דעת רפואית מקצועית לוועדה הרפואית, עוזרת לתובעים להציג את עניינם בצורה יעילה. חוות הדעת מתייחסת במפורש לטענות התובע, מקימה קשר בין התביעה לאירוע הגורם לנכות ומספקת פרטים מקיפים על הנזק הפיזי שנגרם לתובע. אולם למרות האמור לעיל, חשוב לציין שהוועדה הרפואית אינה מחויבת לקבל את המסקנות וחוות הדעת מטעם הרופא המומחה.

 

כמו כן, מקרים אחרים בהם נחוצה חוות דעת רפואית כוללים תביעות הקשורות לפעולות איבה, אובדן ניידות, פעולות משפטיות נגד משרד הביטחון והגשת תביעות בגין נכות פיזית או נפשית שנגרמה עקב השירות הצבאי או שירות המילואים של הפרט.

זקוקים לרופא מומחה בעל שם שיספק חוות דעת משפטית איכותית ללקוחותיכם? פורום רופאים עובד עם צוות רופאים מומחים מובילים שסייעו זה מכבר לעורכי דין רבים בישראל ומיוצגיהם במימוש מקסימלי של זכויותיהם. פנו אלינו עוד היום לאיתור הרופא המומחה שימנף את סיכויי ההצלחה בתיק שלכם.

 

מה עלותה של חוות דעת משפטית רפואית?

עלות חוות דעת משפטית רפואית יכולה להסתכם באלפי שקלים ולמעלה מכך, שכן המחיר אינו מכסה רק את כתיבת חוות הדעת עצמה, אלא גם תהליך היערכות שלם לקראת כתיבת המסמך. ראשית, הכנת חוות דעת משפטית כרוכה בפגישה של הרופא עם התובע ועיון בכל הרישומים הרפואיים בתיק, שרק לאחריהם מתחיל התהליך לכתיבת מסמך חוו"ד מפורט ומנומק המבוסס על ספרות מקצועית עדכנית בתחום הרפואי הרלוונטי.

 

נקודות מפתח שחשוב להתייחס אליהן בבקשת חוות דעת משפטית לצרכים רפואיים

ישנן 4 נקודות מפתח שקריטי לתת את הדעת עליהן כאשר פונים לרופא מומחה לשם עריכת חוות דעת משפטית רפואית, והן:

  1. הצורך בחוות דעת יסודית ומנומקת: חוות דעת משפטית צריכה להיות מקיפה ומנומקת היטב. על הרופא העורך אותה, לציין בבירור את מהות נזקו של התובע, לספק מידע מפורט על הנסיבות שהובילו לנזק הפיזי, לבסס קשר סיבתי בין הפגיעה לנזק שהתובע סםג ולאמוד את רמת הנכות של התובע.
  2. השלבים הכרוכים בכתיבת חוות הדעת: תהליך כתיבת חוות דעת רפואית כולל מספר צעדים. בתחילה, נדרש המומחה לבדוק את התובע, ללמוד ולסקור את השתלשלות האירועים בתיקו, שוקל את מצבו הרפואי של התובע לפני האירוע שהוביל לנזק הפיזי, בודק את סוגיית קיומו של קשר הסיבתי בין הנזק לאירוע בו אירעה הפגיעה ואומד את שיעור הנזק.
  3. השפעת חוות הדעת על סיכויי הצלחת התביעה: אי צירוף חוות דעת משפטית לתביעה עלול להביא לכך שבית המשפט ידחה על הסף את התביעה או יפסוק פיצוי נמוך משמעותית ממה שניתן היה לקבל בהינתן חוות דעת רפואית מקצועית.
  4. החשיבות של איסוף מסמכים רפואיים רלוונטיים: לפני הפגישה עם מומחה לקבלת חוות דעת משפטית רפואית, חשוב לאסוף את כלל התיעוד הרפואי הרלוונטי הנוגע לתביעה. זה כולל סיכומי אשפוז בבתי חולים, בדיקות רנטגן או הדמיה, סיכומי ביקור אצל רופאים או פסיכולוגים, מרשמי תרופות הקשורות לפציעה או למחלת התובע ועוד. מתן מידע מקיף לרופא שעורך את חוות הדעת, יסייע להבטיח חוות דעת מפורטת, מבוססת ויעילה.

 

מה המשמעות הבחיר במומחה הנכון למתו חוות דעת משפטית רפואית?

בחירת המומחה המתאים למתן חוות דעת משפטית היא גורם מכריע בהצלחת התיק, שיכול להשפיע רבות על הצלחתה או כישלונה של התביעה של לקוחותיכם. חשוב לזכור כי בתוך כל תחום רפואי, ישנם רופאים מומחים מכובדים מאוד בעלי מעמד מקצועי מוערך בקהילה הרפואית. המומחיות והאמינות הענפה שלהם הן שמזכות אותם במוניטין מכובד בקרב עמיתיהם וכן בבתי המשפט ובמוסדות המדינה השונים.

משמעות הדבר בהקשרנו, היא כי הוותק והמוניטין של הרופא בתחומו, מעלים את הסבירות שבתי המשפט או הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, משרד הביטחון וכיוצא באלו – יתייחסו לחוות דעתו של אותו מומחה בכבוד וייתנו לה את המשקל הראוי. בקצרה, חוות הדעת של רופא מומחה מוביל ובעל שם, יכולה לשאת משקל רב ועלולה להטות את הכף לטובתו של התובע.

יתרה מכך, חיוני לבחור ברופא המתמחה בתחום הרלוונטי הקשור לפגיעה המדוברת. לצורך העניין, במקרים הנוגעים למחלות פנימיות יש צורך בחוות דעת משפטית של מומחה ברפואה פנימית. באופן דומה, כאשר מעריכים את התפקוד הגופני והנפשי של אדם קשיש בעניינים כמו תכנון עיזבון או קביעת כשירות משפטית, מתאימה חוות דעת רפואית ומשפטית של מומחה בפסיכוגריאטריה.

בנוסף לכך, לא כל הרופאים המומחים מצוידים לספק חוות דעת משפטית. חיוני לבחור רופא בעל ידע עשיר וניסיון ענף בכתיבת חוות דעת רפואיות ובעל רקורד של הופעות אפקטיביות באולם בית המשפט. נדבך אחרון זה הוא קריטי, משום שבמקרים רבים הרופא יתבקש להעיד בבית המשפט ולעמוד בפני חקירה נגדית לגבי חוות הדעת שנתן.

גם בהיבט זה, רופא מיומן, בטוח ומשכנע, מגדיל מאוד את סיכויי בית המשפט לקבל את עדותו ולפסוק פיצוי למיוצגיכם בהתאם לחוות דעתו של המומחה.

נסכם ונאמר כי בעוד שהנזק הפיזי ממנו סובל התובע עשוי להיות בלתי הפיך, עדיין ניתן לשפר את איכות חייו ולפשט את ההתמודדות היומיומית עם הנכות שלו. הפיצוי שיתקבל או הקצבאות שיינתנו ישפיעו ישירות על שגרת היומיום של אדם זה ובני משפחתו. לכן, הפעלת שירותיו של המומחה ברמה הגבוהה ביותר לניסוח חוות דעת משפטית מקיפה, היא לא עניין להקל בו ראש.

 

לסיכום

חוות דעת משפטית (לא רק בתחום הרפואי) היא נושא שאין להקל בו ראש, מאחר והיא יכולה להיות ההבדל ה"קטן" בין הפסד במשפט לבין ניצחון בו. אנחנו, בפורום רופאים – מומחים לחוות דעת רפואיות, מתמחים בסוגים שונים של חוות דעת משפטיות, הנכתבות על ידי מומחים בתחומם שהינם בעלי ניסיון רב במתן חוות דעת לבית משפט.

בחירת מומחה מוביל בתחומו יכולה להשפיע באופן משמעותי על הצלחת התביעה או כישלונה, שכן המוניטין והמומחיות שלו משפיעים על האופן שבו בית המשפט או הוועדה הרפואית רואים את חוות דעתו.

בעת ​​בחירת רופא מומחה לקבלת חוות דעת משפטית, חשוב לבחור רופא מומחה בעל ידע וניסיון רלוונטי בכתיבת חוות דעת רפואיות, וכן רקורד מוכח של הופעות אפקטיביות באולם בית המשפט. זאת לצד מומחיות ספציפית בתחום הרפואי הנוגע לליקויים שבגינם מוגשת התביעה.

כן. במקרים מסוימים ייתכן צורך בחוות דעת משלימה נוספת כדי לתמוך ולחזק את חוות הדעת הראשונית, במיוחד לאחר קבלת דו"ח רופא מומחה שהוגש מטעם הצד שכנגד ומיועד להצגה בבית המשפט.

רופא מומחה מיומן ומשכנע יכול להציג את חוות דעתו ביעילות בבית המשפט, מה שמקנה לתובעים פוטנציאל להטות את ההחלטה של בית המשפט לטובתם ולאפשר מקסום של גובה הפיצוי או אחוזי הנכות שבית המשפט יפסוק למענו.

המונח חוות דעת משפטית מתייחס לחוות דעת מקצועית שהוגשה לבית משפט על ידי מומחה בתחום ספציפי. עשויים לספק חוות דעת כזו אנשי מקצוע כמו רואי חשבון, עורכי דין, מהנדסים, כלכלנים, רופאים ומומחים מתחומים שונים אחרים, כל עוד הם בעלי הידע והניסיון הנדרשים. לחוות דעת אלו יש משקל משמעותי בהשפעה על תהליך קבלת ההחלטות של השופט.

חוות דעת משפטית נדרשת בדרך כלל כאשר מתעוררת שאלה שניתן לענות עליה בצורה הטובה ביותר על ידי מומחה בתחום הרלוונטי לדיון. עם זאת, ישנם מקרים בהם צד אחד מבקש חוות דעת מקצועית גם ללא שאלה ספציפית, במטרה לספק ראיות נוספות לתמיכה בטענותיו במהלך ההליך המשפטי.

כדי להבטיח יעילות מרבית של חוות דעת משפטית מעד מומחה, עליו לעמוד במספר דרישות:

  1. על המומחה להיות בעל התמחות או תת התמחות בתחום הרלוונטי לסוגיה הנדונה בבית המשפט.
  2. על המומחה להיות בעל ניסיון במתן עדות בבית המשפט, שכן עדות בעל פה עשויה להיות נחוצה כדי לתמוך בחוות הדעת בכתב.
  3. ניסיון קודם בכתיבת חוות דעת דומות חיוני ליצירת חוות דעת המתאימה למערכת המשפט.
  4. אמינות נוספת מתקבלת אם המומחה בעל ניסיון רב, תארים רלוונטיים או נחשב כאוטוריטה בתחום עיסוקו.

במקרים של תאונות דרכים, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אוסר על תובעים להגיש חוות דעת משפטית רפואית לתמיכה בטענותיהם. במקום זאת, מבקש התובע מבית המשפט למנות מומחה מתאים, כגון מומחה אורטופדי, פסיכיאטרי או נוירולוג. המומחה הרפואי הממונה על ידי בית המשפט קובע את אחוזי נכותו של התובע ואת הקשר של הנזק לתאונה. עם זאת, התובע יכול לערער על קביעותיו של המומחה ויכול גם לפנות לבדיקת מומחה משלו אם תוצע פשרה על ידי חברת הביטוח.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי