חוות דעת רפואית – גנטיקה

להאזנה:

 

חוות דעת רפואית – גנטיקה לוקחת חלק בדרך כלל בתביעות רשלנות רפואית, בהן הטענה המרכזית היא לכשל באבחון או בהפניה לאבחון מצד גנטיקאי או יועץ גנטי כלשהו. אם התיק שלפניכם מכיל אירוע נזיקי הנוגע לנתונים גנטיים, פורום רופאים יספק לכם עבורו את המומחה הרפואי הטוב ביותר.

 

צורך בקבלת חוות דעת רפואית מתחום הגנטיקה

בזכות רפואה מתקדמת ומפותחת, יכול כיום כל אדם לקבל מידע מדויק בנוגע למצבו האישי, גם ביחס לאבותיו ומתוך מחשבה עתידית על צאצאיו. עניין זה מסייע בעיקר למי שמעוניין לוודא שאין לו בעיה פוטנציאלית להביא ילדים לעולם, כך שבדיקות גנטיות הן הליך מקובל למדי טרם הכניסה להריון אך גם במהלכו.

בפועל, החיבור בין חוות דעת רפואית לסוגיות בתחום הגנטיקה עלול להיות מורכב, שכן על אף הקדמה והאמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות הרופאים והביולוגים המתמקדים בתחום, קיים עדיין מקום לטעויות ולשגיאות הנחשבות ללגיטימיות. וכך למעשה, אנו שומעים על מקרים רבים שבהם התבשרה יולדת על מום גנטי מאוד קשה כשבפועל ילדה נולד במצב תקין לחלוטין.

ולעומת זאת בתביעות רשלנות אנו נפגשים כמובן עם ההיפך הגמור: הריונה של היולדת אובחן כתקין ושגרתי, אך ילדה נולד עם מחלה גנטית קשה. כמובן שאי אפשר להשמיט מהמשוואה את החיבור בין אנשים שונים ולגרוס מכך את המטען הגנטי, כמו גם את עצם העובדה שפגמים גנטיים חדשים מתגלים מעת לעת, כך שבהחלט קיים סיכוי לטעויות רפואיות.

אלא שכעת השאלה הניצבת בפנינו לטובת כתיבת חוות הדעת הרפואית, היא האם מדובר בשגיאה סבירה או שמא באירוע רשלנות שהצדיק מקום לקביעה, סוג בדיקה או הלך מחשבה אחרים.

חוות דעת רפואית – גנטיקה
חוות דעת רפואית – גנטיקה

הצורך הרפואי בבדיקות גנטיות

בדרך כלל ייעוץ גנטי מתרחש טרם ההריון או בשלביו המוקדמים ובמטרה להעביר לידיעת ההורים לעתיד את המידע הגנטי שיאפשר להם לקבל החלטות לגבי ההריון. הייעוץ עשוי להתרחש גם במהלך הטרימסטר השני להריון, במסגרתו תופנה האם לבדיקות גנטיות בהתאם לתוצאות הבדיקות שלה, או מעצם השתייכותה לקבוצת הריון בסיכון שבה סטטיסטית גדול יותר הסיכוי למחלה או למום גנטיים.

בדרך כלל בכתיבת חוות דעת רפואית בתחום הגנטיקה, נדרש מומחה חוות הדעת להבהיר האם פעולות הייעוץ, ההפניות שנכללו בו וגם תוצאות הבדיקות שאותן מקבל לידיו היועץ הגנטי היו תקינות. אם יתחוור כי לא פעל אותו רופא לפי כללי המבחן הסביר, בחוות הדעת יצוין שלב הכשל המדויק מצידו כך שניתן יהיה לתמוך כראוי בטענות התביעה.

 

אופן עריכתה של חוות דעת רפואית – גנטיקה

כאשר רופא גנטיקאי מקבל לידיו את נתוני המקרה, עליו להתחיל ולבדוק את המטען התורשתי והגנטי של הנפגעים, את סוג האבחנה ביחס למום מולד, הפרעה כרומוזומלית או הפרעה מולדת בחילוף החומרים ולתת את דעתו בנוגע למיפוי גנים של מחלות שונות, הפרעות בריאותיות בעלות גורמים תורשתיים או מחלות מולטי פקטוריאליות שונות. הכל כמובן בהתאם למקרה שלפניו ומתוך התייחסות לנזק שנגרם ושיש לפרט ולקבוע האם נגרם עקב רשלנות כלשהי.

סביר להניח שהתובעים יידרשו בעצמם לבדיקה רפואית במרפאתו של הגנטיקאי, על מנת לבחון את המקרה באופן מפורש ולהביע את המצב הנתון והבעיות הנובעות ממנו. לאחר שצבר המומחה די חומר בכדי לקבוע את שאירע, עליו לכתוב את חוות הדעת בהתאם לכל כללי העריכה והכתיבה ולהעביר את מסקנותיו לעורך הדין, כדי שזה יצרף אותן לכתב התביעה.

 

נקודות חיבור אפשריות בין גנטיקה ורשלנות רפואית

רשלנות רפואית בתחום עלולה להתרחש במגוון תחנות, למשל בדגימת דם לא תקינה, נזק בעקבות בדיקה לקויה או רשלנית של מי שפיר ואף במקרה של בלבול בין מסמכים שונים שגורם לנזק בפועל.

 

מתי רשלנות רפואית וגנטיקה נפגשות?

רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות יכולה להתרחש כאשר בדיקות הדם לא נלקחות כהלכה, כאשר נוצר נזק בעקבות בדיקת מי שפיר שנעשית לא כמו שצריך, או כאשר נוצר בלבול עם מסמכים שיכול לגרום לנזק. הדוגמה המפורסמת ואולי גם המטרידה מכולן משתייכת לפרשת אסותא ראשל"צ, שם חל בלבול במעמד טיפול ההפריה, כך שהמטופלת נקלטה להריונה בעוד שהיא נושאת ברחמה עובר שאיננו תואם לה מבחינה גנטית.

אמנם במקרה כזה סביר להניח שאם יחליטו ההורים לתבוע, הם יזדקקו למומחה פוריות שיאתר את החולייה המדויקת שבה אירע הכשל, אך לו היה מתגלה פגם או מום כלשהו אצל אותו עובר, על הגנטיקאי היה לתאר ולפרט בנוגע אליו ולהבהיר כי לו היה העובר משתייך גנטית לאותה האם, הסיכון לפגם גנטי היה נמוך יותר בשל תוצאות בדיקותיה.

בפועל, רשלנות רפואית בכל מקרה שכזה עלולה להוביל לשתי תוצאות, שתיהן קשות ואינן רצויות: הפסקת הריון לשווא או הבאת ילד לעולם הסובל ממום קשה, שהוריו לא ידעו לגביו קודם לכן והדבר מנע מהם לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך ההריון. כך או כך, ראוי לציין כי כ-3% מכלל הלידות מסתימות בכל מקרה עם מום כלשהו בקרב היילוד.

 

הערכה מקדימה לחוות הדעת הרפואית

לא תמיד ניתן לדעת מבעוד מועד האם המקרה שמונח לפניכם אכן נגוע ברשלנות רפואית וחשוב שמומחה מתאים יתן לגביו את הדעת. לשם כך, אנו בחברת פורום רופאים מעמידים לרשותכם את כל האמצעים לתהליך כתיבת חוות דעת איכותית, אמינה ומקצועית ביותר ודואגים להעניק לכם ייעוץ מקדים בחינם, שיקבע האם יש מקום לנסח חוות דעת רפואית באותו נושא.

מרגע שליחת המסמכים והנתונים על ידכם, אנו נעביר אותם למומחה המתאים ביותר לסוג התיק והוא ישיב תוך זמן קצר האם יש מקום לתבוע ואפשר לצאת לדרך עם כתיבת חוות הדעת. בנוסף, פורום רופאים מפעילה גם קרן מימון חדשה, המאפשרת לעורכי הדין לקבל את כל שירותי חוות הדעת המקיפים ולשלם תמורתם רק עם סגירת התיק ופסיקת הפיצויים. למידע נוסף, לשאלות או העברת התיק והמסמכים למומחה גנטי מקצועי, צרו עמנו קשר כבר עכשיו.

רופא מקצועי ומנוסה ששמו הולך לפניו בתחום, ימסור עמדה מגובשת ומנוסה יותר, שתהווה משקל רב יותר מול השופטים בבית המשפט, בדרך כלל גם מול חוות הדעת שהוגשה מן הצד השני. ככל שפועל המומחה בצורה אובייקטיבית ומקיפה תוך בחינת כל הנתונים שלפניו בקפדנות יתרה, כך סביר להניח שעמדתו תשפיע לטובה על סיכויי התיק.

ככל שבוצעו בדיקות גנטיות מסוימות או לחילופין היה בכך צורך שלא בא לידי ביטוי בפועל, אם קיימים מום או מחלה גנטית שמהווים כשלעצמם נזק מהמקרה או שהסבו נזק, הגנטיקאי יתבקש לחוות דעתו בנושא.

שגיאות, מחדלים והפרת חובות כלפי המטופלים עלולים לגרום ליילוד תינוקות בעלי מום או מחלה שלא אותרו במועד. מן הצד השני, רשלנות בתחום הגנטי עלולה לגרום לתמותה למרבה הצער, בשל התנהלות לא זהירה, כמו למשל אי יידוע בני זוג על נשאות של מחלה גנטית מסוימת, שגרמה לנפילת העובר בשבוע מתקדם מאוד.

ייתכן שחוות הדעת תיקח חלק גם בתביעות מעולמות הרפואה המשפטית והפורנזית במקרים של צורך לקבוע אחריות פלילית או חפות מאשמה וגם בעת תביעות מדיני המשפחה, על רקע בדיקות לקשרי דם, הוכחת אבהות וכיוצ"ב.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי