עלות חוות דעת רפואית משפטית

להאזנה:

 

עלות חוות דעת רפואית משפטית נעה בטווח של אלפי שקלים ויכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים, בהתאם לסוג המקרה וטיב חוות הדעת הנדרשת לו. באופן טבעי, שאלת המחיר עולה כאשר נדרשת חוות דעת רפואית-מקצועית לצרכים משפטיים. במאמר זה נתמקד במרכיבי העלות לצד חשיבותה של חוות הדעת, שבמקרים רבים מהווה את אלמנט ההכרעה בתיק.

 

מהי חוות דעת רפואית משפטית?

כל תביעה שמעורבים בה נזקי גוף שמקורם בחבלה, תאונה, מחלה או רשלנות רפואית, מצריכה חוות דעת רפואית משפטית שתתייחס להיקף הנזקים, חומרתם וההשלכות הנובעות מהם, על מנת שאלו יכובדו על ידי הגורם הנתבע שממנו ניתן לקבל זכויות מסוימות, בראשן פיצוי כספי.

מי שיוצר את חוות הדעת הוא רופא מומחה, במישור הפגיעה הספציפי של התובע. את מסקנותיו המופיעות בחוות דעתו, מגיש התובע לגורם הרלוונטי, כמו המוסד לביטוח הלאומי, משרד הביטחון, מס הכנסה, חברת הביטוח הפרטית ועוד. חוות הדעת מהווה מסמך מקיף המפרט לעומק את כל נסיבות המקרה וההשלכות ממנו, תוך הערכת שיעור הנזקים, אחוזי הנכות ואי הכושר שמהם זכאי הנפגע לתקבולים.

 

יתרונות חוות הדעת הרפואית

כל תביעה בנושאים רפואיים, מצריכה אנשי מקצוע מתאימים שישפכו אור על הסוגייה ויספקו לה ראיות מהזווית המקצועית. לא תמיד ניתן להכיר במובהק בזכויות כתוצאה מתאונות עבודה או תאונת דרכים, פגיעה מפעולת איבה, מצב סיעודי או רשלנות רפואית ועל כן כל אחד מהמצבים הללו מצריך חוות דעת רפואית משפטית, שתסייע בקביעת הפיצויים הסופיים.

עלות חוות דעת רפואית משפטית
עלות חוות דעת רפואית משפטית

חוות דעת רפואית משפטית מיועדת גם לבחינה והוכחה של הקשר הסיבתי בין האירוע (התאונה, המחלה וכד') לבין הנזקים שנגרמו ממנו – הוכחה מרכזית והכרחית בקביעת הזכאות לפיצוי, שלא ניתן להימנע ממנה בהליכים אלה. מכאן שחוות הדעת משמשת גם כגורם מכריע הלכה למעשה להחלטת הגורם המפצה, שיסיק ממנה האם לאשר או לדחות את תביעת הפיצויים שהוגשה.

בנוסף, חוות הדעת המפרטת נסיבות שונות, תהווה תיעוד ראייתי בתיקי רשלנות רפואית או נזיקית, כאשר אדם אחר התרשל וגרם בשל כך לנזקי התובע. חוות הדעת מלמדת על עמדות, פעולות וגישות מצד הנוגעים בדבר ומבססת את שאלת אחריותם למקרה.

חשוב להבהיר שחוות הדעת הרפואית איננה נכתבת רק מטעמו של התובע. למעשה, גם התביעה עצמה תוכל להציג חוות דעת רפואית משלה ואף השופט בדין רשאי למנות מומחה רפואי מטעמו, שיערוך חוות דעת שלישית להכרעה בין שתי חוות הדעת הרפואיות של התביעה וההגנה.

השופט כמובן יוכל לקבל את מסקנותיה של אחת מחוות הדעת כדי לבסס את הכרעתו, אך כאשר אין בה די הוא יבחר באפשרות לחוות דעת אובייקטיבית נוספת.

 

ההסמכה הרפואית לכתיבת חוות דעת רפואיות משפטיות

כל חוות דעת המוגשת לערכאות המשפטיות או לחילופין לגורם כמו הביטוח הלאומי, נכתבת על ידי רופא מומחה בלבד. רופא זה נדרש לעיסוק כמומחה בתחום הפגיעה הרלוונטי של התובע ועליו להימצא בסטטוס ראוי ברמה האקדמית וברמת הוותק והניסיון כלפי אותו התחום, כדי שדעתו תיחשב בפועל.

בין התחומים הבולטים בהם קיימת דרישה לחוות דעת רפואיות משפטיות ניתן למצוא את תחום האורתופדיה, בדגש על מומחיות בפריצות דיסק, צוואר וראש, עמוד השדרה, כף היד, מפרקים וברכיים, את תחום הרפואה האסתטית המתמקד בניתוחים ובטיפולים להסרת שיער ומשקפיים ובניתוחים פלסטיים, מומחים אונקולוגיים, נוירוכירורגים, ראומטולוגים, גסטרולוגים, קרדיולוגים, מומחי עור, פה ולסת, אף אוזן גרון, מחלות ריאה ועוד. לעתים עולה הצורך גם בחוות דעת פסיכיאטרית, גריאטרית, פורנזית ועוד.

 

על מי מוטלת עלות חוות דעת רפואית משפטית?

חשוב להבהיר שחוות הדעת כשלעצמה היא חלק מההוצאות המשפטיות, המוטלת בדרך כלל על התובעים עצמם. התובעים נדרשים לממן את עלות חוות הדעת הרפואית משפטית כאשר היא נדרשת מראשית הדרך, למשל לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית או לתביעת קצבה מהביטוח הלאומי.

יחד עם זאת, כאשר חוות הדעת משקפת את זכאותו של תובע מסוים לפיצוי בסכום משמעותי, מכניסים את עלות חוות הדעת הרפואית אל תוך תחשיב סכום הפיצויים הסופי. בנוסף, אם התביעה תתקבל כך שהתובע זכה בה, עלות חוות דעת רפואית משפטית תוטל על הצד הנתבע.

כידוע, הצד המפסיד משלם את הוצאות המשפט בנוסף לפיצויים, המכילות בתוכן את חוות הדעת. במקרה של מומחה רפואי במינוי מטעם בית המשפט, עלות חוות דעתו תחולק בין הצדדים באופן שווה, או שבהתאם לשיקול דעתו של השופט תוטל על הצד הנתבע.

 

מחיר חוות דעת רפואית משפטית

כפי שציינו בתחילת המאמר, עלותה של חוות דעת רפואית משפטית עומד על כמה אלפי שקלים ומגיע גם לעשרות אלפי שקלים. סקאלת המחירים הרחבה יחסית, תלויה רבות בסוג המקרה ומורכבותו, בדגש על התחום הרפואי שאליו היא נדרשת.

לעתים עולה הצורך בהזמנת חוות דעת של מומחה רפואי ממדינה אחרת, דבר שמייקר כשלעצמו את העלות. לעתים נדרשות שתי חוות דעת, כאשר כל אחת תסקור את הפגיעות בתחום הספציפי שלה (למשל תובעת שנפגעה בתאונת דרכים וכעת נדרשת להציג הן את הנזקים שנגרמו עקב תזוזת חוליה בצווארה והן את הנזקים כתוצאה מפוסט טראומה ממנה היא סובלת מאז).

כמובן שלא די במומחיות הרופא לבדה ועליו להיחשב כגורם אמין ומוסמך, רצוי בכיר בתחום מומחיותו הרפואי שצבר שנות ניסיון רבות ועסק בתחום בפועל ולא רק בתיאוריה. למעשה, בתי המשפט והגורמים המפצים שמים דגש רחב על הרזומה המקצועי של המומחה והם נוטים לקבל את דעתו ככל שמדובר ברופא מומחה מנוסה יותר, בכיר יותר ובעל שם בתחומו.

חוות הדעת "תיחשב" פחות אם נכתבה על ידי רופא שהיקף עבודתו ושנות הניסיון שלו עדיין נמוך, מה שכמובן מביא בפועל לפערי עלויות בין מומחים וותיקים ומוכרים לבין מומחים שאינם כאלה.

 

גורמים המשפיעים על עלות חוות דעת רפואית משפטית

כאמור, זהות המומחה הרפואי ודרישות חוות הדעת עצמה ישפיעו בפועל על העלויות, כך שככל שמדובר במומחה "נחשב" הנדרש לכתיבת חוות דעת רפואית משפטית מורכבת ואף תקדימית – מחירה יעלה. גם כאשר נדרשת סדרת אבחונים לניזוק, או אם יש צורך לבדוק רפואית גורמים מעורבים נוספים, המחיר יעלה.

בנוסף, עלות חוות דעת רפואית משפטית נובעת לא פעם מסוג התחום שאליו היא מתייחסת. תחומים מסוימים ידועים כבעלי תעריף גבוה יותר ביחס לאחרים. אספקט נוסף שצפוי להשפיע על המחיר יהיה הניסיון של אותו רופא בכתיבת חוות הדעת ובניסיונו בהופעות בבתי המשפט. הדרישה תהיה לרופא מקצועי שיודע גם כיצד לנסח את מסקנותיו באופן מדויק ומשכנע וחשוב שתהיה לו יכולת הופעה ייצוגית ברמה מספקת.

 

בפורום רופאים תקבלו מימון ביניים לעלות חוות הדעת

אם הלקוח/ה שלכם מתקשים לממן מכיסם את חוות הדעת, ניתן לפנות אלינו במעמד כתיבת חוות הדעת הרפואית ולקבל מימון ביניים שיאפשר את המשך הליך התביעה.

חברת פורום רופאים מתמחה בכתיבת חוות דעת רפואיות משפטיות על ידי המומחים המנוסים והבכירים בתחומם ומעמידה לרשותכם שירות מקיף ומקצועי החל משלבי הייעוץ וקבלת המימון, דרך שירות איסוף המידע הרפואי הרלוונטי ועד קבלת חוות דעת איכותית ומדויקת. להערכה ראשונית של המקרה ללא עלות, פנו אלינו בהקדם.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי