כמה עולה אקטואר? 

להאזנה:

 

פעמים רבות השאלה הראשונה של לקוחות רבים תהיה כמה עולה אקטואר? לפעמים עוד לפני שהוא התחיל לומר או לעשות משהו. למעשה שאלה זו הינה כללית מאד וחייבת להילקח בחשבון כנגד גורמים נוספים. עלות העסקת האקטואר יכולה להשתנות בהתאם לסוג העבודה המתבצעת, הניסיון, מידת אחריותו של האקטואר על הרווחים או על הפרויקט בכלל, גודלו ומורכבותו של הפרויקט וסוג הלקוח. 

 

חשיבותו של האקטואר

אקטואר הוא איש מקצוע אשר מעריך ומנהל סיכונים פיננסיים. כך למשל ביכולתו לנתח נתונים ולבצע תחזיות לגבי אירועים עתידיים, במגוון תעשיות, לרבות תחום הביטוח, הפיננסים והפנסיה. אקטוארים יכולים לספק שירותים בעלי ערך לעסקים וארגונים, בכך שהם מספקים כישורי ניתוח לגבי סיכונים פיננסיים הקשורים להשקעה או למוצר ביטוח מסוים.

הם יכולים גם לעזור לחברות לנהל את הסיכונים הקשורים לתוכניות פרישה לעובדים, כגון תוכניות פנסיה. מכיוון שהצורך והמודעות לחשיבותו של האקטואר נדמית חיונית וקריטית לחברות רבות, עולה גם כפועל יוצא השאלה כמה עולה אקטואר?

כמובן ששאלה זו חייבת לקחת בחשבון את חשיבות בעל המקצוע הן לארגון והן לפרט. לעניין זה יישקלו מידת ניסיונו של האקטואר, מידת הבנתו בחומר הפיננסי העומד מולו, יחסי האנוש המאפיינים אותו, יכולתו לספק תחזית וניתוח מעמיק ומבוסס נתונים ועוד. עם זאת, חשוב לזכור שפעמים רבות מחזיר האקטואר את ההשקעה בו בדמות רווחים ותוצאות כלכליות ופיננסיות טובות.

כמה עולה אקטואר?
כמה עולה אקטואר?

 

כמה עולה אקטואר? הגורמים המשפיעים

ישנם מספר גורמים המשפיעים על עלות העסקת אקטואר וביניהם:

  • סוג העבודה: לסוג העבודה המתבצעת תהיה השפעה משמעותית על עלות העסקת האקטואר. לדוגמה, פרויקט ייעוץ קטן עשוי לדרוש פחות זמן ומומחיות מאשר ניתוח סיכונים בקנה מידה גדול עבור תאגיד רב לאומי. כך שגם בעל המקצוע אשר לוקח על עצמו את העבודה, יידרש לסוגיה זו של מורכבות העבודה הנדרשת והעלות הנלווית אליה.
  • ניסיון ואישורים: אקטוארים בעלי ניסיון רב יותר ובעלי הסמכה כללית ועמוקה יותר בתחום הפיננסי (לרבות תארים אקדמים) עשויים לגבות עמלות גבוהות יותר. הסיבה לכך היא שהם השקיעו יותר זמן ומשאבים בהשכלתם ובהכשרתם, הפגינו רמה גבוהה יותר של מומחיות בתחומם ולכן הם גם מתמחרים את עצמם בעלות שכר גבוהה יותר. בדרך כלל כאשר תשאלו אנשים אלה כמה עולה אקטואר, הם ימנו ויסקרו את ניסיונם ואת תחומי פעילותם הרחבה.
  • גודל ומורכבות הפרויקט: גודלו ומורכבותו של הפרויקט יכולים להשפיע גם על התשובה לשאלה כמה עולה אקטואר. פרויקט גדול יותר עם משתנים רבים ולא ידועים עשוי לדרוש יותר זמן ומומחיות, ולכן לעלות יותר.
  • מיקום גיאוגרפי: יוקר המחיה ותנאי השוק המקומיים יכולים להשפיע גם על עלות העסקת אקטואר. אקטוארים בערים גדולות או באזורים בעלי יוקר מחיה גבוה עשויים לגבות יותר מאלה הנמצאים באזורים קטנים יותר או פחות יקרים. בדומה לכלל השירותים הניתנים בישראל ובכלל בכל העולם, ישנו פער בין המרכז לפריפריה גם בתמחור ועלות השירותים.

 

סוגי התשלומים המקובלים הניתנים לאקטואר

כדי לענות על השאלה כמה עולה אקטואר צריך גם לדעת איך נעשה התשלום ואיך הוא נקבע. סביר להניח שלפעמים עלות התשלום ישתנה גם על פי ההסכם האישי שנחתם עם האקטואר ודרך התשלום. ננסה לסקור את צורות התשלום השונות:

  • תעריף לפי שעה: חלק מהאקטוארים גובים תעריף שעתי עבור השירותים שלהם. תעריף זה ייקבע בהתאם לרמת הניסיון של האקטואר ולמורכבות העבודה.בדרך כלל צורת תשלום זו תהיה עבור פרויקטים קטנים מאד או עבור דרישה לייעוץ קצר ומתן פתרון לשאלה ספציפית.
  • עמלות מבוססות פרויקט: חלק מהאקטוארים גובים עמלה מבוססת פרויקט עבור השירותים שלהם. זה עשוי להיות תשלום קבוע או עמלה המבוססת על מספר השעות המשוער הנדרש להשלמת הפרויקט. גם עלות זו תתבסס בהתאם להיקף ומורכבות הפרויקט. צורת תשלום זו הינה המקבילה לתשלום גלובאלי עבור פרויקט זה או אחר. כמובן, שלפני קביעת סוג התשלום, עליכם לחשב ולוודא שצורה תשלום זו אכן תהיה הכי רווחית עבורכם.
  • עמלות ריטיינר: חברות מסוימות עשויות לבחור לשכור אקטואר על בסיס ריטיינר. המשמעות היא שלאקטואר משלמים תשלום חודשי או שנתי כדי לספק תמיכה וייעוץ שוטף. עמלת ריטיינר לאקטוארים יכולה להסתכם בעלות משמעותית ולא מבוטלת, ובהתאם כמובן לרמת המומחיות הנדרשת. צורת תשלום זו מאפיינת חברות אשר מעוניינות למעשה להעסיק אקטואר אולם ללא מעורבות של יחסי עובד-מעביד.
  • הטבה כספית – במקרים מסוימים, ניתן לענות על השאלה כמה עולה אקטואר באופן מדויק וענייני. כך למשל במצב בו אקטוארים עובדים על אחוז מההטבות הכספיות הנובעות מעבודתם. לדוגמה, אקטואר שעוזר לחברה להפחית את עלויות הביטוח שלה עשוי לקבל תשלום הכולל אחוז מהחיסכון שהושג. עמלות אלו, עם או ללא תשלום נוסף, עשויות לנוע בין 10% ל-25% מההטבות הכספיות שהושגו. בדרך כלל צורת תשלום זו מאפיינת רק מקרים נדירים או מקרים בהם בטוח בעל המקצוע שיהיה רווח מסוים.

 

כמה עולה אקטואר – סיכום

במאמר זה עסקנו בשאלת עלותם של שירותי אקטואר. אולם בהקשר זה, קשה להתעלם מהסוגיה המקבילה, והיא: מה המחיר הפוטנציאלי של הבחירה להימנע משימוש בשירותים אקטואריים? לא אחת, שירותיו של אקטואר פנסיה או אקטואר ביטוח מתבררים כחיוניים ואף הכרחיים, למימוש הזכויות הרפואיות, הפנסיוניות והביטוחיות של מבוטח או עמית בקרן.

לא זאת בלבד אלא שבמקרים מסוימים, חוות דעת רפואית המגובה בדו"ח אקטוארי, יכולה לעשות את כל ההבדל בין מיצוי זכויות מלא לבין לקוח שניצב בפני שוקת שבורה. בהתאם לכך, ניתן לומר ששירותי אקטואריה משפטית, הם לרוב השקעה המחזירה את עצמה.

צוות המומחים של פורום רופאים כולל גם אקטוארים מובילים שישמחו לסייע לכם ולקוחותיכם לממש את הזכויות שלהם באופן מיטבי. מעוניינים במידע נוסף? זה הזמן ליצור עמנו קשר בטלפון: 072-3306741.

עלות העסקת אקטואר יכולה להיות תלויה במספר גורמים, לרבות סוג העבודה המתבצעת, הניסיון והאחריות שלוקח האקטואר על עצמו, גודלו ומורכבותו של הפרויקט והמיקום הגיאוגרפי בו ניתן השירות. מעבר לשאלת העלות מקבל השירות צריך לשאול את עצמו עד כמה חשוב לו הגורמים המפורטים.

ההחזר על ההשקעה בהעסקת אקטואר יכולה להיות משמעותית, במיוחד כאשר מדובר בניהול סיכונים פיננסיים הקשורים בביטוח או בתוכניות פרישה לעובדים. אקטוארים יכולים לעזור לחברות לקבל החלטות מושכלות ולצמצם הפסדים פוטנציאליים. בטווח הארוך, השאלה כמה עולה אקטואר לא תהיה רלוונטית מכיוון שהרווח יהיה גבוה מההפסד. 

במקרים מסוימים, ניתן לנהל משא ומתן על עמלות אקטואריות. עם זאת, חשוב לזכור שעבודה אקטוארית דורשת רמה גבוהה של מומחיות ודיוק, וחשוב לבחור אקטואר על סמך כישוריו וניסיונו. לכן ההמלצה היא לא לשאול כמה עולה אקטואר אלא לבחון לעומק את הכישורים והמיומנויות.

כדי להבטיח מחיר הוגן עבור שירותים אקטואריים, חברות יכולות לקבל מספר הצעות מחיר מאקטוארים שונים או חברות המעסיקות אקטוארים. כמו כן יכולות החברות לבקש אסמכתאות ולבדוק את הכישורים והניסיון של האקטוארים הנבחנים כך שהתשלום יהלום את כלל הגורמים.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי