ראיות פורנזיות

להאזנה:

 

ראיות פורנזיות המשולבות בחוות דעת רפואית מהוות חלק בלתי נפרש מחוות הדעת המשפטית הרחבה, אשר יכולה להכריע את החלטת השופט בדבר אשמתו או חפותו של הנאשם בתיק נתון. בדרך כלל תגובש חוות הדעת עם נתונים אחרים הכוללים היבטים מתחומי הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה, הסמים, הפתולוגיה ועוד.

מי שיעיד על הראיות הפורנזיות כמו גם על חוות הדעת השונות בבית המשפט יהיו רופאים משפטיים אשר זהו תחום התמחותם.

 

ראיות פורנזיות מתחום הפתולוגיה

ראייה פורנזית כראיה משפטית, יכולה לכלול כל חומר, חפץ או נתונים אשר נאספים ומנותחים בדרך מדעית כדי לסייע בפתרון פשעים, קביעת סיבת המוות, הצגת חוות דעת רשלנות רפואית או חוות דעת רשלנות רפואית בניתוח ומתן ראיות בבית המשפט.

למעשה, הרופאים המשפטיים יחפשו את הראיות הללו בכל מקום שניתן, החל מדגימות DNA, טביעות אצבע, ניתוח דגימת שיער או סיבים, כתמי דם ועוד. בשונה מהפתולוג אשר עובד בבית החולים ועוסק באופן ענייני בנושאים השונים של עבודתו, הרופאים המשפטיים יחפשו את הראיות הללו כדי לבסס חוות דעת משפטית שתוכל לתרום לחקר האמת.

הראיות הפורנזיות במקרה זה המתבססות על רפואה משפטית מסייעות לבסס הוכחות בדבר אשמתם או חפותם של חשודים, כמו למשל בקביעת סיבת המוות ואף בקביעת שעת המוות. בנוסף לכך, ניתן באמצעות ראיות אלו  לאשש עדות של עדים או לערער על אליבי לא מהימן.

תהליך איסוף וניתוח הראיות הפורנזיות הינו מיוחד ביותר ומתבצע על ידי אנשי מקצוע שהינם רופאים משפטיים המומחים מטעם פורום רופאים שעברו הכשרה מקיפה בתחום זה של מדע פורנזי. חשיבות העדויות הללו הינה קריטית ביותר במשפטים פליליים העוסקים ברצח או המתה, כדי לקבוע באופן מדעי ומדויק יותר האם החשוד הינו אשם או זכאי.

ראיות פורנזיות
ראיות פורנזיות

 

ראיות פורנזיות מתחום הפסיכיאטריה

הראיות הפורנזיות הניתנות על ידי רופאים מומחים מתחום הפסיכיאטריה בבתי משפט חייבות להילקח ולהיות מטופלות על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר ולהיות המקצועיות ביותר מכיוון שהן משמשות בהערכה של נאשמים בתיקים פליליים, כדי לקבוע את מצבם הנפשי בעת ביצוע העבירה או את כשירותם לעמוד לדין.

הערכה זו עשויה לכלול שימוש במבחנים והערכות פסיכולוגיות שונות, וכן ראיונות עם הנאשם ועם גורמים רלוונטיים נוספים. על עדויות אלו לשמור על קוד אתי ודיסקרטיות משום טיבען ואופיין. ראיות אלו נאספות כאשר ישנו חשש שהנאשם לא היה אחראי למעשיו בעת ביצוע העבירה.

פסיכיאטרים משפטיים עשויים להיות מעורבים גם בהערכת עדים או קורבנות בתיקים פליליים. הם עשויים להיקרא להעריך לגבי מהימנותו של עד או להעריך את מצבו הנפשי של קורבן שסבל מטראומה כתוצאה מפשע. כמו כן הראיות הפורנזיות ישמשו להערכת מצבו הנפשי של נאשם בעת ביצוע העבירה ולקביעה האם הוא כשיר לעמוד לדין או לגבי הסבירות שהוא יעבור עבירה חוזרת.

עדות זו יכולה להיות משפיעה ומכרעת לגבי הקביעה והכרעת הדין, במיוחד במקרים בהם מצבו הנפשי של הנאשם מהווה גורם מרכזי לדיון. לכן, ישנה חשיבות קריטית למקצועיותה ומומחיותה של חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים, כדי לבסס משפט שיהיה הטוב ביותר עבור הלקוח.

 

ראיות פורנזיות בשימוש משפטי תעבורה

לעתים קרובות נעשה שימוש במגוון ראיות פורנזיות בדיני התעבורה כדי לסייע בבירור הגורם לתאונות וכדי לקבוע אם נהג היה תחת השפעת סמים או אלכוהול בזמן האירוע. השימוש בראיות אלו יכול להיות קריטי בקביעת האחריות של המעורבים בתאונה ויכול להבטיח את עשיית הצדק. מי שנותן את העדות הינו בוחן תנועה אשר מכיר ומנוסה בתחום זה, לרבות דרכי הכתיבה הנכונים המקובלים בבית משפט, עדות סדורה ועיקבית ועוד.

אחת הצורות הנפוצות ביותר לעדות והצגת ראיות פורנזיות המשמשות בדיני תעבורה היא שחזור תאונות. שחזור תאונות או שחזור האירועים שהובילו לתאונה יכללו שימוש בסימולציות ממוחשבות, ראיות פיזיות בזירה והצהרות עדים, באופן שיסייע לקבוע את מהירות כלי הרכב המעורבים, נקודת הפגיעה ופרטים מרכזיים אחרים שיכולים לסייע בביסוס האחריות.

 

שימוש בראיות פורנזיות לבדיקת מינון האלכוהול בדם בשעת תאונה

צורה נוספת של ראיות פורנזיות המשמשות בדיני התעבורה היא בדיקת רמות האלכוהול בדמו של הנהג בזמן תאונה. בדיקה זו יכולה להיעשות באמצעות בדיקת נשיפה או באמצעות איסוף דגימות דם או שתן. בדיקה זו היא קריטית במקרים של חשד לנהיגה בשכרות, שכן היא יכולה לעזור לקבוע אם הנהג היה תחת השפעת אלכוהול בזמן התאונה.

בנוסף ניתן להשתמש בבדיקות דם או שתן כדי לקבוע אם נהג היה תחת השפעת סמים בזמן התאונה וכדי לקבוע נוכחות של סמים כמו מריחואנה, קוקאין או אופיואידים. השימוש בבדיקות סמים בדיני התעבורה מקבל חשיבות רבה, שכן יותר ויותר נהגים מתגלים תחת השפעת סמים בזמן תאונות.

ראיות נוספות יכללו סימני צמיגים וניתוח נזקי רכב, שיספקו מידע חשוב על המהירות והכיוון של כלי הרכב המעורבים בתאונה, וכן בקביעת נקודת הפגיעה ועוצמת ההתנגשות. בכל מקרה יש להקפיד על חוות דעת מקצועית שתוכל לקחת את כלל הנתונים בחשבון כדי שאפשר יהיה להגיע לחקר האמת ולסייע ללקוחות הנדרשים לכך.

 

לסיכום: חשיבותן של הראיות הפורנזיות במתן חוות דעת רפואית מועילה

ראיות פורנזיות מהוות נדבך משמעותי להוכחת נזקים רפואיים בתביעות נזיקין. ללא חוות דעת הנתמכת בראיות כאלו, סיכויי התביעה עלולים לפחות באופן ניכר. לכן חשוב שלא להתפשא על חוות דעת בלתי מקצועיות אלא לפנות אלינו בנושא. בהכנת חוות הדעת המשפטיות, אנו מסתייעים הן בראיות שנאספו והן ברופאים מומחים מובילים ובעלי מוניטין ללא רבב בתחום הרפואה בכלל ובתחום התמחותם הספציפי כאחד.

זקוקים לחוות דעת רפואית מקצועית? צוות המומחים של פורום רופאים ישמח לסייע. פנו אלינו כעת: 072-3306741.

ראיה פורנזית היא למעשה כל חומר, חפץ או נתון שנאסף ומנותח בדרך מדעית ומחקרית על פי כללי המדע הפורנזי המקובלים, כדי לסייע בפתרון פשעים ובמתן ראיות בבית המשפט. הראיות יכולות לכלול סוגים שונים של חומרים החל מבדיקת DNA, דרך הערכה פסיכיאטרית וכלה בבדיקות סמים ושחזורי תאונת דרכים. 

ישנן ראיות פורנזיות שבאופן כללי תמיד נאספות לצרכים משפטיים. ראיות אלו כוללות דגימות DNA, טביעות אצבע, ניתוח הרכב השיער או סיבי הבגדים, כתמי דם, ואף ניתוח של מידע דיגיטלי מטלפונים סלולריים. כמו כן נעשים שחזורי תאונות, בדיקות BAC, בדיקות סמים וניתוח סימני צמיגים.

הראיות הפורנזיות מוצגות על ידי עדים מומחים שהוכשרו בתחום זה, כמו הרופאים המשפטים מטעם פורום הרופאים. הם עשויים להיקרא לבית המשפט כדי להסביר את המשמעות של הממצאים והמסקנות. ניתן להשתמש בראיות אלו כדי לתמוך בתביעה או בהגנה, וקבילותן בבית המשפט נתונה לרוב לבדיקת השופטים. 

ראיה פורנזית ממלאת תפקיד מכריע בחקירות פליליות בביסוס אשמתם או חפותם של חשודים. בנוסף ניתן להשתמש בראיות כדי לאשש עדות עדים או לערער על אליבי. תהליך איסוף וניתוח הראיות הפורנזיות הינו מיוחד ביותר ומתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בעלי הכשרה מקיפה. 

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי