אי כשירות לעמוד לדין

פעמים רבות שמענו על פשעים מזעזעים שנעשו ובסופו של דבר אותו אדם לא ריצה אפילו לא יום מאסר אחד בטענה שהוא "אינו כשיר לעמוד לדין". מה המשמעות של סטטוס זה ומהן ההשלכות המשפטיות? על פי אלו פרמטרים מתבססים בכדי להגיע לאבחנה זו? ומי הגורמים המחליטים על כך? אין ספק כי מדובר באחד הלבטים הגדולים בתחום המשפט הפלילי ובמקרים בהם סוגיה זאת עולה חשוב להיעזר בגורמים מקצועיים רלוונטיים המתמחים בנושא.

 

הבעיה הגדולה של המשפט הפלילי

עבירות פליליות מטבע הדברים זוכות ליחס הכי נוקשה מצד בית המשפט ולעתים מדובר בעבירות קשות מאוד שנתקלות בקושי רב. אפילו עבירות של רצח, שהן העבירות הכי קשות שיש, ביניהן רציחות מזעזעות ללא שום סיבה הגיונית שניתן לתפוש, מסתכמות בטענה של הרוצח שהוא בלתי שפוי או אינו כשיר לעמוד לדין. טענה זו מבוססת על חוות דעת פסיכיאטרית שמוכיחה כי פסיכיאטר בחן את אותו נאשם וקבע כי הוא לוקה בנפשו ואינו כשיר לעמוד לדין בגלל שאינו יכול להגן על עצמו.

 

הגשת חוות דעת מומחה לבית המשפט

במשפט הפלילי ישנה הפרדה בין כשירות לעמוד לדין בבית המשפט לבין מצבו הנפשי של הנאשם בעת ביצוע העבירה המיוחסת לו:

 

אי שפיות בעת ביצוע העבירה

טענה זו מתייחסת לזמן ביצוע העבירה של הנאשם. מדובר בטענה אשר קשה מאוד להוכיח אותה, אך בית המשפט נעזר לעיתים קרובות בחוות דעת של פסיכיאטר מומחה, אשר יבצע בדיקה פסיכיאטרית ובסופה יקבע אם להערכתו הנאשם היה שפוי ולמעשה מודע למעשיו בעת מעשה העבירה.

 

אי כשירות לעמוד לדין

ברגע שאדם מואשם בעבירה פלילית כלשהי והוא נדרש לעמוד לדין בבית המשפט הוא יכול לטעון, או יותר נכון לטעון בעזרת עורך דינו, שהוא לא שפוי. יכול להיות שזוהי בעיה של פיצול אישיות ויכול להיות שאותו אדם חי במציאות אחרת בגלל בעיה נפשית קשה או בגלל שימוש בסמים קשים, ובמצבים כאלה הנחת בית המשפט היא שאם הפסיכיאטר סיפק חוות דעת ובה הוא קבע כי הוא באמת סובל מבעיה, הוא לא יכול להגן על עצמו על דוכן הנאשמים והוא צריך לקבל טיפול. במקרה כזה בית המשפט יוציא צו אשפוז ויפסיק את כל התהליכים נגדו.

 

חוות הדעת תהיה מאוד מדויקת

כשירות לעמוד לדין היא לא עניין פשוט וסביר להניח שנאשמים לא יצליחו לזייף את מצבם הנפשי ולחמוק מעמידה לדין. הסיבה לכך היא שבשנים האחרונות אנשים רבים מנסים להשתמש בטיעון הזה, כי לכאורה אין להם מה להפסיד במידה והם יודעים שהם הולכים להימצא אשמים די בקלות, ולכן הפסיכיאטרים מקפידים מאוד באבחנה שלהם.

 

מצבו הנפשי של אותו אדם

הפסיכיאטר בוחן את מצבו הנפשי של אותו אדם כדי להבין האם באמת יש בעיה ואם כן, מתי התחילה. במקרים מסוימים הפסיכיאטר יכול להבחין בעקבות סיפורו של אותו אדם האם הבעיה, גם כאשר קיימת, באמת השפיעה עליו בעת ביצוע הפשע והאם באמת הוא לא היה מודע למעשיו. רק השקלול הזה בסופו של דבר יוביל לחוות דעת מפורטת שתספר לשופט את כל מה שהוא צריך לדעת בנוגע לאותו נאשם. השופט יבחן היטב את כל המקרה לעומקו ורק לאחר מכן יבין האם באמת יש הצדקה לטענת הנאשם.

 

חוות דעת מומחה בפורום רופאים

פורום רופאים מציעה סל שירותים מקיף עבור המשפט האזרחי פלילי. בתחום אי כשירות לעמוד לדין/אי שפיות אנו נעזרים במיטב המומחים בתחום – רופאים מומחים בתחום הפסיכיאטריה לשם מתן חוות דעת פסיכיאטרית מקצועית לבית המשפט וכן גורמים נוספים בעזרתם אנו מעניקים פתרונות מקיפים בתחום – פסיכולוגים קליניים, עורכי דין, קרימינולוגים, אנשי זיהוי פלילי ועוד.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי