חוות דעת נפרולוג

להאזנה:

 

נפרולוגיה היא הענף העוסק ברפואת הכליות. הכליה היא האיבר שבו יש את השכיחות הגבוהה ביותר של מומים בהשוואה לכל איבר אחר בגוף. הכליות משמשות לוויסות של הנוזלים בגוף ומחלות כליות או פגיעה בהם יכולה להשפיע באופן דרמטי על איכות חייהם של המטופלים. חוות דעת נפרולוג נדרשת בתביעות רשלנות רפואית העוסקות בתחום.

 

רשלנות רפואית באבחון וטיפול במחלת כליות

ישנן מחלות כליה שניתן להחלים מהן בהינתן טיפול במועד ולכן קיימת חשיבות רבה לאבחון מהיר של הסיבות להיווצרות המחלה ובטיפול מהיר ומתאים. מחלות כליה שונות יכולות להתפתח כתוצאה מחסימה בדרכי השתן או מהתייבשות. כאשר לא ניתן מענה במועד והדבר הוביל להתפתחות מחלה כרונית יתכן ומדובר ברשלנות רפואית ויהיה צריך להגיש חוות דעת נפרולוג במסגרת התביעה.

 

אי ספיקת כליות

הימנעות מטיפול במועד באי ספיקת כליות עלולה להביא למותו של המטופל ויש חשיבות עצומה לאבחון מהיר של תסמיני המחלה ולטיפול המידי בה. לא מעט תביעות רשלנות רפואית מוגשות כנגד נפרולוגים וצוותי רפואה המעניקים רפואה ראשונית כמו, חדרי מיון בעקבות מחדלים הקשורים לאבחון של אי ספיקת כליות, למשל לאחר התעלמות מממצאי בדיקת שתן חשודים.

חוות דעת נפרולוג
חוות דעת נפרולוג

בדיקת דם לקריאטנין

במקרים רבים חוות דעת נפרולוג תדון באי ביצוע של בדיקת דם לקריאטנין שבאמצעותה ניתן לאבחן את תפקודי הכליה. כאשר הכליות אינן מתפקדות כראוי הדבר בא לידי ביטוי ברמת קריאטינין גבוהה בדם. חוות דעת רשלנות רפואית יכולה להתייחס לאי הפנייה לביצוע הבדיקה או להתעלמות מהממצאים כאשר הדבר הוביל לאבחון מאוחר ונזקים למטופל.

 

בדיקת שתן למיקרואלבומין

בדיקה נוספת שעשויה להיות במרכזה של חוות דעת רפואית של תביעות רשלנות בתחום מחלות הכליה היא בדיקת שתן למיקרואלבומין. בדיקה זו מאפשרת לאבחן מחלות כליה בשלב מקדמי ועוד לפני שרמת הקריאטינין בדם עולה. כאשר יש סימנים מחשידים אחרים מצופה לשלוח את המטופל לבדיקה זו על מנת לאתר גם כמויות זעירות של אלבומין בשתן.

 

חוות דעת ממומחה

בתביעות רשלנות רפואית בתחום מחלות הכליה יש צורך לבסס את הרשלנות הרפואית באמצעות חוות דעת של רופא מומחה. המומחה חייב להיות נפרולוג בהכשרתו ובעל ניסיון משמעותי למשל כמנהל מחלקת דיאליזה וכדומה. תפקידו של המומחה הוא לבדוק האם מדובר במחדל המוגדר כרשלנות באבחון או בטיפול שהוענק לתובע.

המומחה נדרש לבחון את התהליך הטיפולי כולו ואת השתלשלות האירועים שהובילו לנזק לתובע. עליו לקבוע אם הטיפול שניתן לתובע עומד במבחן הרופא הסביר ובאיזו מידה ההחלטות שהתקבלו בזמן אמת נעשו בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים המקובלים בטיפול בתחום. במרכזה של חוות דעת נפרולוג לבית המשפט תעמוד שאלת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לנזק.

 

רשלנות רפואית השתלת כליה

רשלנות רפואית בהשתלת כליה יכולה להתקיים מסיבות שונות. ישנם מצבים בהם יהיה צורך להגיש חוות דעת רשלנות רפואית בניתוח כאשר נגרמו למטופל נזקים במהלך ביצוע הניתוח.

במקרים מעין אלו הנפרולוג שיידרש לכתיבת חוות הדעת יצטרך להיות מנוסה בהליכים כירורגיים מעין אלה, על מנת שיוכל לבחון למשל אם המנתח עשה שימוש שאינו זהיר בכלי הניתוח. ישנם גם מקרים של רשלנות רפואית בתחום המגיעים לכותלי בית המשפט בהם הנזקים אירועו לאחר הניתוח, למשל לאחר התפתחות של סיבוכים שנגרמו למטופל בעקבות זיהומים.

 

אי זיהוי תסמינים למחלת כליות

לרופאים בתחום הנפרולוגיה סימנים ותסמינים אליהם הם אמורים לשים לב ולבדוק בבואם לאבחן או לשלול מחלות בכליות. בין אלו ניתן לציין, רמת הפרשת חלבון בשתן, הפרשת כדוריות דם בשתן, שינויים בתפקודי הכליות, יתר לחץ דם, הפרעות בוויסות כמות הנתרן, הפרעות בוויסות כמות המים בגוף והפרעות בוויסות המצב החומצי-בסיסי בנוזלי הגוף.

כאשר יש חשד למחלת כליות והנפרולוג לא בחן תסמינים אלו או כאשר הוא התעלם ממצא חשוד בבדיקה, הדבר עשוי להיחשב רשלנות רפואית במצבים מסוימים.

 

ביסוס התביעה באופן צופה פני עתיד

בעת כתיבת חוות דעת נפרולוג הרופא המומחה נדרש להתייחס באופן פרטני לנסיבות של המקרה ולקבוע האם על פי דעתו המקצועית מתקיים קשר סיבתי בין מעשה הרשלנות ובין הנזק שהתובע טוען שנגרם לו. במידה וניתן לבסס את הקשר הסיבתי, יהיה מקום גם להעריך את גובה הנזק אשר נגרם לתובע.

חוות דעתו של רופא מומחה למעשה נחשבת לעדות בשבועה בבית המשפט והמומחה מתבקש להצהיר כי הוא מודע לכך. המומחה צריך להיות מוכן לחקירה נגידית ולבסס את חוות הדעת באופן הצופה פני עתיד. כלומר לנסות לענות על טענותיו של מומחה ההגנה עוד בטרם אלו הוצגו בפניו ולהגיע לדיון כשהוא מוכן גם מבחינת הידע והספרות המקצועית בנושא.

 

קיומה של עוולת רשלנות

כעורכי דין העוסקים בתחום הרשלנות הרפואית אתם וודאי מבינים היטב את החשיבות של חוות דעת רפואית מקצועית ויסודית לביסוס תביעתכם. תביעת רשלנות רפואית בתחום הנפרולוגיה הינה תביעה מסובכת וקבלתה על ידי בית המשפט תתאפשר רק אם טענותיכם המשפטיות יתמכו בחוות דעת רפואית מתאימה שתאפשר לכם להוכיח את מרכיבי עוולת הרשלנות.

 

ייעוץ מקדים לתביעת רשלנות

במידה ואתם מייצגים לקוחות אשר סובלים ממחלות כליה כגון אלו שסקרנו במאמר ואתם רוצים להבין אם המקרה מהווה רשלנות רפואית, אתם מוזמנים ליצור קשר עם המומחים של פורום רופאים לייעוץ מקדים ללא עלות. במידה ונתקדם לעבודה משותפת לקראת הגשת התביעה נפרולוג מומחה יספק לכם חוות דעת מבוססת, הן רפואית והן משפטית כך שתוכלו למקסם את סיכויי התביעה בבית המשפט.

תפקידו נוגע לרוב לאבחון מחלות כליה ויתר לחץ דם. בכל הנוגע למחלות כליה עליו  לקחת אנמנזה של תסמיני המחלה ולבחון את בדיקות העזר שבוצעו טרם הפנייתו של המטופל לייעוץ. בכל הנוגע ליתר לחץ דם, עליו לקחת אנמנזה של תסמיני המחלה ולבצע בדיקה גופנית בדגש על ערכי לחץ הדם.

מבחן חמשת השלבים נקבע בפסיקת בית משפט העליון והוא עומד בבסיסה של כל תביעת רשלנות רפואית כיום. יש לצלוח את השלבים הבאים, קיומה של חובת זהירות, להוכיח שהחובה הופרה, קיומו של נזק לתובע בעקבות הפרת החובה, קיומו של קשר סיבתי בין ההפרה של החובה לנזק וקביעת ההיקף של הנזק.

תביעות רשלנות רפואית בשל אי ספיקת כליות עשויות להגיע לבית המשפט מסיבות רבות. מקרים נפוצים הם של מעקב רפואי רשלני שהוביל להיווצרות המחלה, רשלנות במועד אבחון המחלה, מתן טיפול תרופתי שגוי, עיכוב בטיפול במחלה ואי מתן דיאליזה בכלל או במועד שהדבר היה נדרש.

הכליות ממוקמות קרוב למרכז הגב ומתחת לצלעות. מדובר באיברים קטנים בגודל של אגרוף אדם ותפקידם לסנן את  הדם ולשמור על האיזון הכימי באמצעות הפרשת הורמונים. הכליות משחררות לדם כימיקלים כגון, זרחן ואשלגן בהתאם לצורך ומפנות את הפסולת והמים אל שלפוחית השתן. פעילות כליות לא תקינה גורמת להצטברות של פסולת בגוף ולבעיות רפואיות שונות.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי