(ALS) חוות דעת רפואית ניוון שרירים

להאזנה:

 

המנוח ניוון שרירים משמש לתאר מספר מחלות נוירולוגיות שונות שבהן העצבים שמפעילים את השרירים מתנוונים בהדרגה. בגילוי מוקדם של המחלה ניתן לשפר משמעותית את איכות חייו של החולה ולהאריך את חיוו באמצעות טיפול תרופתי וטיפול בתסמינים. כאשר מוגשת תביעת רשלנות רפואית בתחום זה יש לבסס את התביעה על ידי חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS)  של מומחה בתחום.

 

מאפייני מחלת ניוון שרירים

מחלות ניוון שרירים מתאפיינות בתהליך ניווני שמחמיר עם הזמן ופוגע בכל המערכת המוטורית של החולה. הסימפטומים של מחלה זו כוללים חולשה של השרירים, דלדול של השרירים והתכווצויות קטנות בשרירים. למרבית הסוגים של מחלה זו אין מרכיב תורשתי והם מתפתחים באקראי. לניוון שרירים אין תרופה או הליך טיפולי שמאפשרים לעצור לחלוטין את המשך הניוון.

מחלת ניוון שרירים פוגעת בתאים של מערכת העצבים המרכזית וההיקפית בדגש על השרירים הקשורים לתנועה המוטורית. הגורמים להופעת המחלה אינם ידועים גם כיום והמחקר המדעי והרפואי בנושא נמשך כל העת.

 

אופן הטיפול במחלה

הטיפולים השונים נועדו לסייע לחולים לשלוט בתסמינים, להקל את החיים עם המחלה ולמנוע סיבוכים שונים הקשורים בה. לכל חולה נבנית תכונית טיפולית המותאמת למצב מחלתו ותוך שילוב מגוון טיפולים תומכים מדיסציפלינות שונות. הטיפולים מתבצעים על ידי אנשי מקצוע כמו מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים, תזונאים, פסיכולוגים ועוד.

 (ALS) חוות דעת רפואית ניוון שרירים
(ALS) חוות דעת רפואית ניוון שרירים

אבחון מאוחר וטיפול שגוי

כאשר מוגשת תביעת רשלנות רפואית על ידי חולה במחלה זו הוא יידרש לצרף חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS)  על מנת לבסס את התביעה. כפי שציינו, ברוב המקרים לא היה ניתן למנוע את המחלה מראש או לזהותה בבדיקה גנטית או אחרת כבר במהלך ההיריון. לכן טענת הרשלנות המוצגת במסגרת חוות דעת רשלנות רפואית לרוב תעסוק באבחון מאוחר של המחלה או במתן טיפול שגוי שגרם לנזקים חמורים נוספים לחולה.

 

טיפול תרופתי לחולי ניוון שרירים

הרפואה המודרנית טרם מצאה תרופה שיכולה לרפא מחלות ניוון שרירים. עם זאת ישנן שתי תרופות מרכזיות בהן נעשה שימוש כיום, אדרבון ורילוזול. רילוזול היא תרופה הניתנת בבליעה במטרה להפחית את הנזק הנלווה לנוירונים המוטוריים. התרופה אדרבון ניתנת בעירוי תוך ורידי במטרה להאט את הירידה ברמת התפקוד היומיומית של החולים.

 

תרפה שהחמירה את המצב

כאשר בתביעה נטען לטיפול תרופתי לא מתאים, במסגרת חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS)  יהיה על המומחה לפרט מה הטיפול התרופתי הניתן בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים העוסקים בניוון שרירים.

יהיה צורך להדגים מה הטיפול התרופתי שניתן לתובע ובאיזה אופן מדובר בחריגה מהטיפול המצופה. יהיה עליו גם לסקור את קצב ההתקדמות הרגיל של המחלה וכיצד הטיפול השפיע על המקרה של התובע. המומחה יפרט את המשמעויות של הטיפול הרשלני על תוחלת ואיכות חיוו של התובע ולדון בהיקף הפיצוי שיש לקבוע בשל הרשלנות בהתאם לראשי הנזק השונים.

 

אבחון של המחלה

לניוון שרירים אין בדיקה מסוימת שבאמצעותה ניתן לבצע אבחנה חד משמעית של המחלה. עם זאת, כבר בשלב מוקדם ישנם סימנים שונים להתפתחותה של המחלה ואלו ניתנים לגילוי באמצעות אבחנה מבדלת וביצוע בדיקות גופניות ונוירולוגיות שונות. כאמור, למרות שהמחלה אינה ברת ריפוי, באמצעות טיפולים רב דיפרנציאליים ומתן תרופות ניתן למתן את קצב ההתדרדרות במצבו של החולה.

 

רשלנות רפואית באבחון

ישנה חשיבות רבה לזיהוי מוקדם של ניוון שרירים לשם הארכת תוחלת החיים ואיכות החיים של החולה. כאשר המחלה אובחנה בשלבים מאוחרים, הדבר עשויי להיחשב לרשלנות רפואית באבחון וניתן יהיה להגיש תביעת רשלנות נזיקית כנגד הגורם הרשלני. לתביעה יהיה לצרף חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS) בה המומחה יציג את השלב והמקום בו אירעה הרשלנות.

במסגרת חוות דעת רפואית העוסקת באבחון מאוחר של ניוון שרירים יהיה צורך לפרט כיצד על סמך התסמינים שהוצגו בפני הרופא המטפל בשלב מוקדם יותר היה עליו לבצע בדיקות גופניות רלוונטיות על מנת לשלול מחלות אחרות ולזהות כי אכן מדובר בניוון שרירים.

 

מחלת ניוון שידרתי מולד

כפי שציינו, מרבית הסוגים של ניוון שרירים אינם תורשתיים. מחלת SMA שונה בהקשר זה ממחלות ניווניות אחרות. מדובר במחלה גנטית קשה הגורמת לחולשה וניוון של השרירים. המחלה יכולה להתפתח רק כאשר שני ההורים נושאים את המוטציה הגנטית. שלא כברוב תביעות הרשלנות בניוון שרירים, עקב מחלה זו ניתן גם לתבוע בעילה של הולדה בעוולה.

 

תביעת הולדה בעוולה

עקב השכיחות של מחלת SMA באוכלוסייה וחומרתה קיימת המלצה לבצע בדיקת נשאות גם כאשר אין גורם סיכון ידוע. במקרים בהם לא הוצע לאישה לעבור בדיקת נשאות או נמנעה ממנה האפשרות לבצע את הבדיקה הדבר עשוי להצדיק הגשת תביעת רשלנות. כאשר הנשאות דווחה ולמרות זאת ההורים לא הופנו לייעוץ גנטי או לבדיקות נוספות, הדבר גם כן עשוי להצדיק תביעת הולדה בעוולה במקרים רבים.

 

(ALS) סיכום חוות דעת רפואית ניוון שרירים

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS) בהרחבה. כפי שציינו, למרבית הסוגים של ניוון שרירים אין מרכיב גנטי והתביעות המוגשות בנושא עוסקות באבחון מאוחר וטיפול רשלני. במחלות ניווניות תורשתיות ניתן בנוסף להגיש תביעות של רשלנות בייעוץ גנטי ובעילת ההולדה בעוולה.

 

מומחה מנוסה ובעל שם

חוות דעת רפואית בתחום של מחלת ניוון שרירים חיונית לשם הוכחת הנזקים הרפואיים שנגרמו ללקוחותיכם כמו בכל תחום רפואי אחר. על מנת לבסס כראוי חוות דעת רפואית ניוון שרירים(ALS) יש צורך שהכותב יהיה בעל ניסיון מעשי בתחום של מחלות ניווניות ובעל מומחיות בנוירולוגיה. המומחה של פורום רופאים בתחום הוא הכתובת הנכונה עבורכם לליווי של תביעה בתחום.

הסימפטומים של ניוון שרירים הם גופניים ולא קוגניטיביים. בשלב הראשוני של המחלה החולים חווים חולשת בשרירי הגפיים, עוויתות בשרירי הידיים והרגליים, קשיים בדיבור, בבליעה ובנשימה.

המומחה מקבל לידיו את כל פרטי התיק החל מהרשומות הרפואיות, חוות דעת שניתנו בעבר, סיכומי אשפוז וכל מסמך רלוונטי אחר. בהתאם לחומר הוא בוחן את השתלשלות האבחון והטיפול הרפואי מראשיתו על מנת להבין אם אכן התקיימה בתיק רשלנות רפואית.

המרכיב הראשון הוא עצם הרשלנות הרפואית. כלומר, האם הטיפול שניתן עומד במבחן הרופא הסביר. המרכיב השני הוא קיומו של נזק מוכח לתובע. המרכיב השלישי הוא קשר סיבתי בין הרשלנות לנזקים הללו.

מרבית הסוגים של ALS אינם גנטיים וגם אינם ניתנים לגילוי בבדיקות השונות במהלך ההיריון. לכן בדרך כלל לא מתקיימת עילת ההולדה בעוולה במחלה זו. רק במחלות בעלות מרכיב תורשתי אותו ניתן היה לזהות מראש או מחלות שניתנות לאיתור כבר אצל העובר, עילה זו רלוונטית.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי