מתן חוות דעת רפואית נגדית

להאזנה:

 

בתחום הרפואי מתן חוות דעת רפואית נגדית יכולה להיות משימה מורכבת ומאתגרת. חוות דעת רפואית נגדית מתייחסת לחוות דעת השונה מהדעה הרפואית הרווחת בהקשר של תיקים משפטיים, תביעות ביטוח ותביעות של רשלנות רפואית. כאשר גורם רפואי מתבקש לספק חוות דעת, חשוב לשקול היטב את העדויות הקיימות בתחום והספרות הרפואית לרבות רשומות רפואיות, התייעצות עם מומחים וניתוח יסודי של מצב המטופל.

 

האתגרים הקיימים בעת מתן חוות דעת רפואית נגדית

מתן חוות דעת רפואית נגדית יכולה להיות נושא רגיש, שכן היא עלולה להתנגש עם דעותיהם של אנשי מקצוע רפואיים אחרים המעורבים בתיק. חשוב לגשת למצב זה במקצועיות ולתקשר בצורה ברורה ומכבדת עם כל הצדדים המעורבים.

במקרים משפטיים, מתן חוות דעת רפואיות נגדיות יכולה להיות מאתגרת במיוחד, מכיוון שכותב חוות הדעת עשוי להיקרא להעיד בבית המשפט, כך שיהיה עליו להיות מסוגל להסביר את עצמו ואת דעתו בצורה ברורה ויעילה לשופט ולעורכי הדין של שני הצדדים.

חשוב שהוא יישאר אובייקטיבי ויספק הסבר ברור ותמציתי של העדויות והספרות הרפואית התומכת בדעה ההפוכה. כמו כן, יהיה עליו להעביר את החומר הנידון בחוות הדעת באופן ברור גם להדיוטות אשר אינם מבינים בתחום הרפואי כלל.

מתן חוות דעת רפואית נגדית
מתן חוות דעת רפואית נגדית

 

האתגרים במתן חוות דעת רפואית נגדית

גם בתביעות ביטוח ובתביעות בהן נדרשת חוות דעת רשלנות רפואית, מתן חוות דעת נגדית יכולה להיות קשה, מכיוון שיהיה על כותב חוות הדעת להופיע בפני בית המשפט ולחוות את דעתו על רמת הטיפול הניתן על ידי אנשי מקצוע רפואיים אחרים. במקרה זה עלול כותב חוות הדעת למצוא את עצמו אל מול קולגות וחברים למקצוע, שלא תמיד נעים לצאת נגדם הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אתית וחברתית.

בנוסף מתן חוות דעת רפואית נגדית יכולה להיות גם מאתגרת באופן רגשי, במיוחד אם מדובר על חוות דעת רשלנות רפואית בניתוח ובמטופל שסובל ממצב חמור או מסכן חיים. חשוב להתייחס למצב באמפתיה וברגישות, תוך מתן חוות דעת ברורה ואובייקטיבית על סמך העדויות הקיימות.

 

חשיבותה ומשמעותה של מתן חוות דעת רפואית נגדית

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך במתן חוות דעת רפואית נגדית כדי להבטיח שהמטופל יקבל טיפול רפואי מתאים. זה יכול להתרחש כאשר חוות הדעת הרפואית הרווחת מיושנת או אינה לוקחת בחשבון את ההתקדמות האחרונה בידע הרפואי (כמו במקרה של אנשים אשר אינם מאמינים ברפואה המודרנית או במתן תרופות קונבנציונליות). במקרים אלו, מתן חוות דעת רפואית נגדית יכולה לסייע בשיפור איכות הטיפול הניתן למטופל.

עם זאת, יש לזכור שמתן חוות דעת רפואית נגדית יכולה להיות גם שנויה במחלוקת, במיוחד אם היא נעשית במקרה מתוקשר מאוד או כזה הכרוך בבעיות רפואיות מורכבות. הרופאים המשפטיים המספקים את חוות הדעת הללו עלולים להיות נתונים לביקורת או אפילו לתביעה משפטית אם חוות הדעת שלהם לא נכונה או לא נתמכת בראיות.

כמו כן, חשוב לציין כי מתן חוות דעת רפואית נגדית אינה אומרת בהכרח כי הגורם הרפואי מתנגד לחוות הדעת הרפואית הרווחת. במקרים מסוימים, הרופא וכותב חוות הדעת הנגדית עשוי פשוט להיות בעל  פרספקטיבה שונה על המקרה או שהוא עשוי לפרש את הראיות בצורה שונה.

על מנת לספק חוות דעת רפואית נגדית, על הרופאים המשפטיים להיות בקיאים בספרות הרפואית ולהיות מעודכנים במחקרים הרפואיים העדכניים ביותר. לשם כך נדרשת מחויבות ללמידה מתמשכת ולפיתוח מקצועי, כמו גם נכונות לעסוק בחשיבה ביקורתית ובניתוח עצמאי.

 

למה משמשת מבחינה משפטית חוות דעת נגדית?

חוות דעת נגדית משמשת בהיבטים משפטיים רבים. כך למשל במקרים של רשלנות רפואית, ניתן להיעזר בחוות דעת רפואית נגדית כדי לקבוע האם הגורם הרפואי המדובר פעל במסגרת סטנדרט הטיפול המקובל. סטנדרט הטיפול מתייחס לרמת הטיפול שספק רפואי סביר יספק בנסיבות דומות.

אם פעולותיו של הרופא המטפל יורדות מתחת לסטנדרט הטיפול, עלולים להטיל עליו אחריות בגין רשלנות רפואית. מנגד, בתביעות ביטוח ניתן להשתמש בחוות דעת רפואית נגדית כדי לערער על קביעת חברת הביטוח לגבי היקף הפגיעה או הנכות שנקבעה.

חברות ביטוח משתמשות לעתים קרובות באנשי מקצוע רפואיים משלהן כדי להעריך תביעות, ואנשי מקצוע אלה עשויים להיות מוטים וינסו למזער את היקף הפציעה או הנכות. חוות דעת רפואית נגדית הניתנת מרופא מטעם ההגנה, יכולה לספק פרספקטיבה חלופית, המבוססת על ניתוח יסודי של העדויות הרפואיות.

 

השימוש בחוות דעת רפואית נגדית בתיקים פליליים

במקרים פליליים ניתן להשתמש בחוות דעת רפואית נגדית כדי לערער על עניינה של התביעה. לדוגמה, אם נאשם מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים, ניתן להשתמש בחוות דעת זו כדי לערער על ראיות התביעה בדבר טעויות הנאשם. חוות דעת זו תהיה חשובה במיוחד אם חירותו של הנאשם מונחת על כף המאזניים, כמו במקרים הכוללים אישומים פליליים חמורים.

בכל מקרה חוות דעת נגדית חייבת להיות מנוסחת על פי כללים מסוימים, כך שיהיו קבילים בפני בית המשפט ויוכלו להיות מובנים על ידו.

 

מתן חוות דעת רפואית נגדית – סיכום

אם הגעתם עד כאן, אתם לבטח מבינים את חשיבותה העצומה של חוות דעת רפואית בתהליך להוכחת נזקים רפואיים ומיצוי הזכויות של מיוצגיכם. ללא חוות דעת כזו, סיכויי ההצלחה של הלקוח בתביעה, נוטים לפחות באופן ניכר. לכן אסור לכם להתפשר על רמת המקצועיות שבה נערכת חוות הדעת לטובת לקוחותיכם.

זה הזמן ליצור עמנו קשר לטובת קבלת חוות דעת רפואית נגדית שנכתבה במקצועיות המרבית בידי צוות הרופאים המומחים המובילים, העובד בשיתוף פעולה עם אתר פורום רופאים.

למידע נוסף על קבלת חוות דעת רפואית נגדית – צרו עמנו קשר בהקדם.

חוות דעת רפואית נגדית היא חוות דעת רפואית השונה מהדעה הרווחת במקרה מסוים. ניתן להשתמש בחוות הדעת כדי לערער על הדעה הרווחת לגבי רמת הטיפול או כדי לערער על קביעת היקף הפגיעה או הנכות בתביעות ביטוח. נעשה שימוש בחוות דעת נגדית גם במשפטים פליליים ואחרים.

חוות דעת רפואית נגדית יכולה להיות חשובה בהקשרים רבים ושונים, לרבות תיקי רשלנות רפואית, תביעות ביטוח ומשפטים פליליים. ניתן להשתמש בחוות הדעת כדי לערער על הדעה הרווחת ולספק נקודת מבט חלופית המבוססת על ידע רפואי עדכני וניתוח יסודי ועמוק של העדויות והראיות בתיק.

חוות דעת רפואית נגדית ניתנת בדרך כלל ע"י איש מקצוע רפואי הבקיא בספרות הרפואית ומעודכן במחקרים העדכניים ביותר. חוות דעת זו יכולה להינתן על ידי רופאים, אחיות וספקים רפואיים אחרים שיש להם מומחיות בתחום מסוים ברפואה, כל עוד הם מומחים ברפואה משפטית.

חוות דעת רפואית נגדית יכולה  להיות מוצגת כראיה לתמיכה בטענה מסוימת או כדי לערער על הראיות שהציג הצד השני. חוות דעת זו חייבת להיות כפופה לבדיקת השופטים או גורמים משפטיים אחרים, וקבילותה בבית המשפט כפופה לכללים ולסטנדרטים החלים על כל עדות מומחים.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי