חוות דעת רפואית המטולוגיה

להאזנה:

 

התחום הרפואי המטולוגיה עוסק במערכת תאי הדם, ייצור תאי הדם ומנגנון הקרישה. מחלות המטולוגיות פוגעות בתאי הדם והנפוצות שבהן הן אנמיה, לוקמיה מסוג מיאלומה ומסוג לימפומה ובעיות בקרישת הדם כמו, אי קרישה או קרישת יתר. לכל תביעת רשלנות רפואית העוסקת במחלות דם יש צורך לצרף חוות דעת רפואית המטולוגיה של המטולוג מומחה על מנת לבסס את עילת הרשלנות.

 

אבחון שגוי של מחלת דם

רבים מהמקרים שבהם נדרשת חוות דעת רפואית המטולוגיה קשורים לאבחון שגוי או להיעדר אבחון של מחלת דם. ישנן מחלות דם שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי באופן דומה מבחינה קלינית אך אופן הטיפול בהם יהיה שונה לחלוטין.

כאשר עקב אבחון שגוי המטופל לא טופל בשיטות המתאימות והדבר גרם להחמרה שהייתה יכולה להימנע, הדבר עשוי להיחשב רשלנות רפואית המצדיקה פיצויים. במסגרת חוות דעת רשלנות רפואית המומחה ההמטולוגי יידרש להדגים כיצד הרופא הסביר היה פועל על מנת לאבחן את מחלת הדם ממנה התובע סובל בהתאם לתסמינים שהובאו בפניו בעת ביצוע האבחון השגוי.

 

רשלנות בטיפול בחולה

מקרים נוספים בהם יש צורך להגיש חוות דעת רפואית המטולוגיה הם לאחר אבחון נכון של מחלת דם שבעבורו ניתן טיפול לא מתאים. הידע הרפואי בנוגע לשיטות הטיפול במחלות דם כגון, אנמיה או קרישת יתר מתעדכן תדיר ומהצוות המטפל בין אם בקהילה ובין אם בבית החולים מצופה לטפל בשיטות העדכניות ביותר.

במקרים מעין אלה חוות דעת רפואית תצטרך לכלול סקירה מקיפה של שיטות הטיפול הנפוצות והמקובלות לטיפול במחלת הדם של התובע ולפרט כיצד הטיפול אותו הוא קיבל בפועל מהווה חריגה מהנורמה. המומחה יידרש גם להדגים כיצד הפגיעות של התובע היו נמנעות או קטנות לו היה ניתן לו הטיפול הנכון.

חוות דעת רפואית המטולוגיה
חוות דעת רפואית המטולוגיה

רשלנות רפואית אנמיה חרמשית

בתחום ההמטולוגי מוגשות לא מעט תביעות רשלנות על ידי חולי אנמיה חרמשית. אנמיה חרמשית משפיעה על תאי הדם האדומים בגוף וצורת התאים משתנה ממבנה כדורי למעין חרמש. הסובלים ממחלה זו אינם מקבלים די חמצן מהדם לאיברים השונים ואלו נפגעים כתוצאה מכך.

חוות דעת רפואית המטולוגיה עשויה להתמקד ביכולת לגילוי מוקדם וקיומה של עילת הולדה בעוולה כמו גם, באיחור בזיהוי לאחר הלידה ורשלנות באי הפנייה לבדיקות חיוניות למרות האינדיקטורים.

 

לוקמיה של הדם

רשלנות באבחון מחלות לוקמיה של הדם כגון, מיאלומה ולימפומה היא אחת הסיבות הנפוצות להגשת תביעות רשלנות רפואית בבתי המשפט בישראל מדי שנה. המשמעות של אבחון וזיהוי של מחלות אלו כבר בשלבי ההתפתחות הראשוניים הינה דרמטית מכיוון שבמקרה של אבחנה מאוחרת, אפשרויות הטיפול מצומצמות בהרבה והחולה אף עשוי למות מהמחלה כתוצאה מכך.

חוות דעת רפואית המטולוגיה עשויה להידרש גם לאחר אבחון המחלה בהקשר של הטיפול עצמו. המטופל עשויי להינזק כתוצאה מרשלנות רפואית בהשתלת מח עצם או בטיפול הכימותרפי.  המומחה יידרש להראות מהם הנזקים שנגרמו למטופל  וכיצד בא לידי ביטויי הקשר הסיבתי בין האבחון או הטיפול השגוי לנזקים המוכחים.

 

היכן בתהליך הטיפולי אירעה הרשלנות

רשלנות רפואית באבחון לוקמיה יכולה להתרחש כבר בעת המפגש הראשוני עם רופא המשפחה. ללוקמיה תסמינים נפוצים שאינם ייחודיים כגון חום והזעת לילה, פצעים ודימומים, זיהומים בתדירות גבוהה, כאבי בטן ונפיחות, כמו גם חולשה כללית, כאבי מפרקים, עייפות וירידה דרסטית במשקל. רופא המשפחה עלול להתרשל באבחנה המבדלת ולייחס את התסמינים למחלות אחרות.

 

רשלנות בניתוח סרטן מח העצם

קיימים כיום מספר דרכי טיפול בסרטן מח העצם בהתאם למאפייני המחלה והשלב בהתפתחותה. ישנם מצבים שבהם יש צורך בניתוח להשתלת מח עצם וההליך כולל סיכונים שונים. לפני הטיפול הרופא מחויב להסביר למטופל את אופן ביצוע הניתוח ואת כלל הסיכונים, הסיכויים, תופעות הלוואי וההשלכות, הן לביצוע של ההשתלה והן של הימנעות ממנה.

רק לאחר הסבר שכזה יש להחתים את המטופל על טופס הסכמה מדעת לניתוח. אי החתמה או אי יידוע של המטופל לגבי המשמעויות השונות של ההליך עשויים להיחשב רשלנות רפואית של הרופא ולהצדיק פיצויים.

 

רשלנות רפואית סביב קרישת דם

בתחום ההמטולוגי מוגשות תביעות רשלנות גם במקרים של נזקים לחולים כתוצאה מהיווצרות קרישי דם. ישנם גורמי סיכון שצוותי הרפואה נדרשים להכיר ולאבחן לשם מתן תרופות לדילול של הדם כטיפול מניעתי. כאשר הדבר לא נעשה וכתוצאה מכך החולה נפגע או מת מקריש דם יתכן ומדובר ברשלנות רפואית המצדיקה פיצויים.

 

רשלנות בביצוע או פענוח בדיקות דם

ערכי דם חריגים של מטופל יכולים להעיד על קיומה של מחלה או זיהום. בדיקות דם נעשות כעניין שבשגרה לשם איתור או שלילה של מגוון בעיות רפואיות שונות. במהלך בדיקה שגרתית נשאבת כמות מינימלית של דם  על מנת לאבחן קיום של רכיבים שונים ורמתם בדם. ערכי דם נמוכים או גבוהים הם אינדיקטור טיפולי ובעת הצורך לגרום להפניה לבדיקות נוספות.

רשלנות בבדיקת דם יכולה להיות מעצם אי ההפניה לביצוע של הבדיקה כמו גם עקב פענוח שגוי של התוצאות ומשמעותן.

 

סיכום חוות דעת רפואית המטולוגיה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של חוות דעת רפואית המטולוגיה בהרחבה. כפי שציינו, חוות דעת זו נדרשת בתביעות רשלנות רפואית הנוגעות לאבחון וטפול במחלות דם שונות. התביעה יכולה להיות מוגשת כנגד קופת החולים ומרפאת המשפחה שבה התובע היה מטופל, בית החולים בו הוא טופל, מרפאת מומחים פרטית וכן הלאה.

 

למצוא את המומחה הנכון

כעורכי דין העוסקים ברשלנות רפואית אתם וודאי מבינים את החשיבות העצומה של חוות דעת רפואית להוכחת הנזקים הרפואיים שנגרמו ללקוחותיכם. הצלחת כל תביעה תלויה בליווי של המומחה הרפואי הנכון. לחברת פורום רופאים מאגר מומחים מנוסים ובעלי שם לרבות בתחום ההמטולוגי ונשמח ללוות אתכם החל מהבחינה המקדמית של התיק ועד למיצוי ההליך בבית המשפט.

תביעות רשלנות רפואית סרטן הדם לרוב מוגשות בשל אבחון מאוחר או טיפול שגוי במחלה. חלק מהתביעות מוגשות כנגד מרפאת קופת חולים ורופא המשפחה אשר לא הפנה לביצוע בדיקות חיוניות או לבדיקה מעמיקה של מומחה המטולוג במועד. תביעות רבות מוגשות גם כנגד המטולוגים אשר כשלו באבחון או בטיפול בהמשך.

בחוות הדעת יש לבצע סקירה של המקרה הן מבחינה כרונולוגית והן מבחינה רפואית. יש לפרט מה והיכן הייתה הרשלנות הרפואית ואם מדובר במעשה אקטיבי רשלני או בהימנעות מפעולה. יש צורך להתייחס לנזקים שנגרמו לתובע ולקשר הישיר בינם לבין הרשלנות.

הדרכים המקובלות לצורך אבחון מחלה זו הן באמצעות בדיקות גופניות ובדיקות דם במעבדה. הבדיקה הגופנית משמשת לאיתור נפיחות בטחול, בכבד ובבלוטות הלימפה. באמצעות ספירת דם ניתן לבדוק הימצאות של תאי דם לבנים בכמות מוגברת ואת הירידה ברמות של טסיות הדם וההמוגלובין בתאי הדם האדומים. 

סכומי הפיצוי הנפסקים תלויים בנסיבותיו של כל מקרה. בחוות הדעת מתוארים בהרחבה הנזקים שנגרמו כתוצאה מהרשלנות ומפורטים ההשפעות מבחינת הגבלה תפקודית והוצאות שיידרשו. השופט אינו מחויב לפסוק בהתאם לחוות הדעת גם אם קיבל את מסקנותיה לגבי עצם קיום הרשלנות.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי