חוות דעת רפואית סרטן השחלות

להאזנה:

 

סרטן השחלות הוא, הלכה למעשה, אחת ממחלות סרטן הנשים הנפוצות ביותר. חוות דעת רפואית אונקולוגית היא הכרחית כאשר קיים החשש כי הלקוחה שלכם חוותה מקרה של רשלנות רפואית אשר הרעה את מצבה.

רוב החולות במחלת סרטן השחלות מאובחנות רק כאשר הינן נמצאות בשלב מתקדם של המחלה אשר מקטין את סיכויי ההישרדות ומגביר את המורכבות הכרוכה בטיפול במחלה.

 

מה הן השחלות

השחלות הינן איבר בתוך גופה של האישה אשר נמצא בביציות. כבר בעת לידתה של האישה, קיים אצלה מאגר הביציות שילווה אותה לכל ימי חייה.

הלכה למעשה, בהגיעה של האישה אל גיל הפוריות, משתחררת, בכל מחזור חודשי, ביצית אחת ואף מעט יותר אל החצוצרות. כאשר הביציות נמצאות במצב זה, בעת מפגש עם זרע, הן יכולות להתפתח לכדי עובר ברחמה של האישה.

 

אבחון סרטן השחלות

כאשר עולה החשד כי האישה סובלת מסרטן השחלות, הגינקולוג ישאל את האישה שאלות באשר לסימפטומים אותה היא חווה, ההיסטוריה הרפואית של המשפחה שלה וההיסטוריה הרפואית שלה עצמה. בדרך כלל, הרופא יבקש לבצע בדיקת אולטרסאונד וגינלית או לחלופין בטנית.

יחד עם זאת, לעתים, ייתכן וייבחר הרופא לשלוח את האישה לביצוע בדיקת דם שתסייע לו בקביעה כי האישה סובלת ממחלת הסרטן או שלאו. ככל שבדיקת הדם תעיד על כך שהאישה חולת סרטן, תוכל היא גם לשפוך אור על שלב המחלה בגופה ודירוגה.

חוות דעת רפואית סרטן השחלות

אבחון באמצעות בדיקת דם

בדיקת הדם תעמוד על רמת החלבון מסוג CA-125 בגופה של האישה. הלכה למעשה, החלבון האמור מופרש מן התאים הסרטניים אל מחזור הדם של האישה.

על כן, במידה ובגוף האישה יש רמות גבוהות של חלבון זה – יהווה הדבר אינדיקציה להימצאותם של תאים ממאירים בגוף.

 

מתי יומלץ לבצע בדיקת דם

הלכה למעשה, ההמלצה מטעם הרופא לביצוע בדיקת הדם תגיע, בדרך כלל, כאשר האישה המטופלת תתלונן על נפיחות בבטנה אשר אינה חולפת, איבוד תאבון, הגעה לתחושת שובע באופן מהיר, אובדן בלתי מוסבר במשקל הגוף, עייפות קיומם של כאבים מתמשכים באגן או בבטנה,  צורך רב ותכוף בהוצאת שתן ועוד.

יחד עם זאת, במידה והאישה עברה את גיל 50 או ככל שנמצאת היא בקבוצת סיכון – מומלץ לבצע את בדיקת הדם באופן יתר.

 

התוצאה לא חד משמעית

תוצאת בדיקת הדם אינה יכולה להפריח או לאשש במאת האחוזים כי אכן סובלת המטופלת מסרטן השחלות.

כלומר, גם במידה וקיים ריכוז גבוה של החלבון CA-125, אין זה מעיד, בהכרח, כי האישה אכן סובלת מסרטן השחלות. במצב בו בבדיקת הדם נמצא ריכוז גבוה של החלבון הנ"ל – ראוי כי תופנה האישה לבדיקות נוספות.

מאידך, גם במידה ויש רמה תקינה של החלבון הנ"ל, אין מעיד כי סרטן השחלות לא נמצא בגופה של המטופלת – למעשה, ייתכן כי מחלת הסרטן ממנה היא סובלת נמצאת בחיתוליה.

 

אבחון באמצעות סריקת אולטרה – סאונד

אולטרה – סאונד הינה שיטה מתחום הדימות שמתבססת על גלי קול. הבדיקה יכולה להתבצע בגישה הווגינלית, במסגרת יוחזר מתמר האולטרה – סאונד אל נרתיקה של האישה;

לחלופין, ניתן לבצע את הבדיקה בגישתה הבטנית – לפיה, מתמר האולטרה – סאונד יועבר על בטנה של האישה. בדיקה זו עשויה להצביע על קיומם של גושים בעיתיים וחשודים כמו ציסטות או גידולים.

 

אבחון באמצעות לפרוסקופיה

לפרוסקופיה נחשבת לניתוח רפואית שמתבצע תחת הרדמה כללית של המטופלת. הניתוח משמש הן לצורך הטיפול באישה החולה בסרטן השחלות והן לצורך מתן אבחון עבורה.

למעשה, מוחדר אל הגוף צינור דיי דק אשר בקצה שלו ממוקמת מצלמה זעירה. באמצעות המצלמה יכולים הרופאים לבחון את מצב השחלות. כמו כן, ובהתאם לצורך, ייתכן כי במהלך הניתוח תינטל ביופסיה לצורך בדיקת נוכחותם של תאי סרטן.

 

בדיקת אנדוסקופיה

במידה וקיים חשש מצד הרופא, לפיו התפשט הסרטן למערכת העיכול, הוא יבקש לבצע בדיקת אנדוסקופיה אשר מבוצעת תחת הרדמה מקומית.

הלכה למעשה, יוחזר בבדיקה זו מכשיר בשם אנדוסקופ אל מערכת העיכול של המטופלת על מנת שיוכל הרופא לבחון את מבנה מערכת העיכול בגופה – זאת, כולל בחינה של קיום גידולים או גושים.

 

בדיקת קולונוסקופיה

בדיקה זו דומה לבדיקת האנדוסקופיה, אך בוחנת את הרקטום והמעי הגס. למעשה, תבוצע הבדיקה כאשר יהיו תלונות מצד המטופלת על קיומו של דימום בפי הטבעת או על מצב של עצירות.

הבדיקה למעשה תבקש לאשש או להפריח כי הסרטן התפשט אל המעי הגס או אל הרקטום.

 

שאיבת נוזל מן הבטן

ככל שקיימת נפיחות בטנית בשל הצטברותם של נוזלים, אמור הרופא לחשוש כי סרטן השחלות הצליח להתפשט לאיברים נוספים בחלל הבטן.

בדרך כלל, על מנת שיוכל הרופא לבחון את המצב ולאבחנו, עליו לבצע שאיבת דגימה מנוזל הבטן. הדגימה מנוזל הבטן תיבחן במעבדה, שם, ייקבע האם קיימת נוכחות של תאים סרטניים.

 

שלבי מחלת סרטן השחלות

קביעת השלב בו נמצאת המחלה הכרחית על מנת התאמת אופן הטיפול המיטבי ביותר עבור המטופלת. השלב בו נמצאת המחלה מתאר את היקפו של הסרטן ומידת התפשטותו.

 

איך נקבע שלב המחלה

השלב בו נמצאת מחלת הסרטן נקבע באמצעות תוצאות הביופסיה שנלקחה ותוצאות מבדיקות נוספות שהוצגו לעיל.

 

השלב הראשון – שחלתית בלבד

מדובר בשלב בו המחלה היא שחלתית בלבד.

שלב 1a

מצב בו קיים גידול בשחלה אחת.

 

שלב 1b

מצב בו קיים גידול בשתי השחלות.

 

שלב 1c

מדובר במקרה בו מתקיים מצב כפי שהוצג בשלב 1a או 1b, אך בשילוב של תאים סרטניים הנמצאים על שטח הפנים של השחלות; או לחלופין, הימצאותו של נוזל המכיל תאים סרטניים בבטן.

 

השלב השני – התפשטות לאזור האגן

מצב בו סרטן השחלות התפשט אל מחוץ לשחלות ונמצא באזור האגן.

 

שלב 2a

הגידול התפשט לאיברים נוספים ברחם או לחלופין, בחצוצרות.

 

שלב 2b

הגידול התפשט לעוד איברים באגן או לחלופין, לאיברים הנמצאים בטן התחתונה. יחד עם זאת, לא נכללים בשלב זה מקרים בהם הגידול התפשט אל אזור הבטן העליונה.

 

שלב 2c

מקרה בו הגידול הוא כפי שהוצג בשלב 2a או 2b, אך בשילובם של תאי סרטן הנמצאים על שטח הפנים החיצוני של השחלות; או לחלופין, במידה ונמצא נוזל אשר מכיל תאי סרטן בבטן.

 

השלב השלישי – סרטן שחלות גרורתי

מצב בו התפשט הגדול לאיברים נוספים באזור האגן, לחלק העליון של המעי, לבלוטת הלימפה באזור הבטן ולקרום המרפד את הבטן.

 

שלב 3a

ישנם גידולים מאוד קטנים הנמצאים בחלל הבטן – ניתן לאבחנם רק באמצעות מיקרוסקופ.

 

שלב 3b

ישנם גידולים קטנים הנמצאים בחלל הבטן – קוטרם לא עולה על 2 ס"מ.

 

שלב 3c

ישנם גידולם בחלל הבטן בקוטר העולה על 2 ס"מ. כמו כן, קיימת נוכחות של גרורות בבלוטת הלימפה בבטן.

 

סרטן שחלות סופני

בשלב זה הסרטן התפשט אל אזור הכבד, בלוטות לימפה מרוחקות הנמצאות מעבר לאזור הבטן והריאות. סיכוי ההישרדות במצב זה, עומדים כל כ17%.

חוות דעת רפואית סרטן השחלות – בגדר חובה

ניהול תביעה נזיקית כנגד רופא רשלן אשר לא אבחן בזמן את המחלה, אבחן את המחלה באופן לקוי או לחלופין, ביצע טיפול רשלני ובלתי מקצועי בלקוחה שלכם מצריך אסמכתא רפואית בדמות חוות דעת רפואית מקצועית מטעם רופא מומחה בעל שם בתחום האונקולוגיה אשר תעמוד על הכשלים המקצועיים שאירעו במהלך הטיפול.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי