חוות דעת רפואית – אלרגיה ואימונולוגיה

להאזנה:

 

כאשר אדם מתמודד עם תסמינים אלרגיים ו/או בעיות רפואיות הקשורות בתפקוד מערכת החיסון שלו, ותובע לדין גורם רפואי או אחר האחראי להחמרה זו במצבו הבריאותי – בית משפט רשאי לבקש שתוצג לו חוות דעת רפואית – אלרגיה ואימונולוגיה מרופא מומחה בתחומים אלו.

 

באילו הקשרים עשוי להתעורר הצורך בחוות דעת רפואית – אלרגיה ואימונולוגיה?

אימונולוגיה היא מומחיות רפואית המתמקדת במערכת החיסון ובטיפול באלרגיות ומחלות הקשורות למערכת החיסון. במקרים רבים, חולים עוברים טיפול כדי להקל על תסמיני האלרגיה שלהם ולשפר את איכות חייהם. במקרים אחרים, תגובה אלרגית עלולה לגרום לסיבוכים מסכני חיים, ויש צורך בחוות דעת אימונולוגית מקיפה כדי לקבוע את סיבת הסיבוך ואת דרך הפעולה המתאימה.

תחום נוסף בו נדרשת לא פעם חוות דעת אימונולוגית הוא בתחום המחלות האוטואימוניות, הדורשות אבחונים מורכבים ותוכניות טיפול מותאמות פרטנית בהתאם למחלה הספציפית ולמאפייני המטופל המסוים. בהקשר זה, חוות דעת רפואית או עדות מומחה בתחום האלרגיה והאימונולוגיה עשויה להידרש בהקשרים משפטים, בהם יש חשד לכך שאבחון שגוי או מאוחר של הבעיה, או טיפול לקוי בה – גרמו לנזקים חמורים למטופל.

במצבים אלו בוחרים מטופלים לעיתים להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הגורם המטפל, וזקוקים בנוסף לסיוע של עו"ד נזיקין גם לחוות דעת רפואית משפטית רלוונטית. חוות דעת אלרגיה ואימונולוגיה עשויה להידרש גם בהקשרים נוספים מלבד תביעת רשלנות רפואית, ובהם: תביעות נזיקין המוגשות על רקע פגיעות עבודה שנגרמו מתנאי העסקה מסוכנים, הורה הטוען כי שיטות ההורות של ההורה השני פוגעות בבריאות ילדו,

תלונות על בנייה לא תקינה המובילה לבעיות בריאותיות עקב עובש, לחות, אבק וכדומה, התפתחות אלרגיה למזון מצריכת מזון אלרגני, אקזמה חמורה הנגרמת משימוש בחיתולים, קדחת השחת בילדים החשופים לסביבות חקלאיות, אלרגיות הנגרמות מתרופות או תגובות שליליות לחיסונים סטנדרטיים.

חוות דעת רפואית - אלרגיה ואימונולוגיה
חוות דעת רפואית – אלרגיה ואימונולוגיה

 

הצורך בחוות דעת רפואית משפטית של מומחה אלרגיה ואימונולוגיה במקרי רשלנות רפואית הקשורים לאלרגיה

במקרים מסוימים, רשלנות רפואית או צורות אחרות של רשלנות (כגון רשלנות מצד המעסיק אשר מתבטאת באי הקפדה על אכיפת נהלי הבטיחות והגיהות במקום העבודה), עלולות לגרום לסיבוכים רפואיים הנגרמים מחשיפה לאלרגניים או אי נקיטת הפעולות הנדרשות לצורך מניעתה או הפחתתה.

לדוגמה, אי נקיטת אמצעי זהירות על ידי מעסיקים כדי להימנע מחשיפה מתמשכת של עובדים לאלרגנים ידועים בסביבת עבודתם, עלול להוביל לתגובות אלרגיות חמורות שעלולות לסכן את חייהם.

כמו כן, מתן פניצילין למטופל עם אלרגיה ידועה לפניצילין, עלול לגרום להלם אנפילקטי ואף למוות, ואם האלרגיה הייתה ידועה אך התרופה עדיין ניתנה, הדבר עלול להוות רשלנות רפואית ולשמש כעילה להגשת תביעת נזיקין כנגד הרופא שרשם את אותה תרופה למטופל שלו. במקרים אלו יש צורך חוות דעת רשלנות רפואית על מנת לקבוע אם המצב אכן מהווה רשלנות רפואית או שמדובר בסיבוך בלתי נמנע.

 

במה עשויה רשלנות רפואית בתחום האימונולוגיה והאלרגיה לבוא לידי ביטוי?

רשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה היא שם כללי למגוון מצבים בהם גורם במערכת הבריאות לא מצליח לספק טיפול נאות למטופל, וכתוצאה מכך המטופל סובל מנזקים. זה יכול לכלול אבחון שגוי של אלרגיה, אי טיפול נכון בתגובה אלרגית, מתן תרופה שידוע שהחולה אלרגי אליה וכיוצא באלה.

אם נגרם למטופל נזק כתוצאה מרשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה, הוא עשוי להיות זכאי לתבוע פיצויים מהגורם הרלוונטי באמצעות הגשת תביעת רשלנות רפואית. במקרים אלה, ייתכן שיהיה צורך בחוות דעת רפואית כדי לקבוע אם פעולותיו של הגורם הרפואי שעמו בא במגע התובע, אכן היוו רשלנות רפואית.

 

כיצד חוות הדעת של מומחה לאימונולוגיה עשויה לסייע בהוכחת התרחשותו של מחדל רפואי?

על מנת להוכיח רשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה, יש צורך להראות כי על הגורם הרפואי חלה החובה להעניק סטנדרט טיפול מסוים, שאותו גורם לא עמד בסטנדרט הטיפול הנ"ל ושהפרה זו גרמה נזק למטופל. רמת הטיפול המקובלת, נקבעת ביחס לסטנדרטים המקצועיים שכל גורם רפואי סביר ושקול בתחומו של הנתבע, היה פועל לפיהם במצב דומה.

במקרים הקשורים לאלרגיה ואימונולוגיה, רשלנות רפואית עלולה להתבטא בכך שרופא לא מצליח לאבחן אלרגיה, מאבחן אלרגיה בטעות או לא מצליח לטפל כראוי בתגובה אלרגית. הדבר יכול להתבטא גם במתן תרופה שידוע שהמטופל אלרגי אליה או אי נקיטה באמצעי זהירות מתאימים כדי להימנע מחשיפת המטופל לאלרגנים.

 

במה כרוכה קבלת חוות הדעת הרפואית בתחום האלרגיה או האימונולוגיה?

אם אדם שסבור כי נפל קורבן לרשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה, הגיע אליכם לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית, לקראת הפנייה לקבלת חוות דעת רפואית של מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה, תידרשו לעזור למטופל לאסוף את הראיות הדרושות, לרבות רשומות רפואיות רלוונטיות שיסייעו בגיבוש חוות הדעת הרפואית.

הרשומות הרפואיות הללו, יכללו כל סיכום ביקור, סיכום טיפול, תוצאות בדיקות, מכתב שחרור מאשפוז וכל פריט מידע אחר שיכולים לספק למומחה הבנה מקיפה של המקרה. הדבר חשוב במיוחד עבור הורים המבקשים פיצוי על הנזק שנגרם לילדם.

בנוסף, יש חשיבות מכרעת להצגת תיאור מדויק ומפורט של האירועים שחווה הלקוח בפני הרופא המומחה. התובע עשוי להידרש לבדיקה גופנית אצל המומחה, ובמידת הצורך יוכל המומחה לבקש שיבצע בדיקות נוספות ספציפיות בהתאם למקרה, על מנת לגבש חוות דעת מקיפה יותר.

 

לסיכום: חשיבותה של חוות דעת רפואית בתביעות רשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה

לרשלנות רפואית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה יכולות להיות השלכות חמורות על המטופלים. אם הגיע אליכם לקוח הסבור כי הוא או מי מיקיריו נפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית בתחום זה, חשוב להפנותו לקבלת חוות דעת רפואית – אלרגיה ואימונולוגיה מרופא מומחה רלוונטי, על מנת להבין מהם סיכויי ההצלחה בתביעת הביטוח ו/או התביעה הנזיקית שתוגש ומה היקף הפיצויים שניתן יהיה להשיג עבורם.

חוות הדעת הרפואית היא לא פחות מאשר קריטית להוכחת הנזקים הרפואיים של לקוחותיכם, משום שבהיעדר חוות דעת מסוג זה, הסיכויים להצלחת תביעת הלקוח, פוחתים בצורה ניכרת. לכן זהו לא המקום להתפשר בו על הרמה המקצועית או המוניטין של הגורם הרפואי המספק את חוות הדעת.

פורום רופאים שמח להעמיד לשירותכם רופאים מומחים בעלי שם בתחום האלרגיה והאימונולוגיה, המספקים חוות דעת רפואיות משפטיות ברמה הגבוהה ביותר. למידע נוסף – צרו עמנו קשר כעת.

כאשר אדם מבקש סיוע רפואי, הוא מפקיד את בריאותו ורווחתו בידי הרופא שאליו פנה. למרבה הצער, לעיתים דברים משתבשים והמטופל מרגיש שהרופא בגד באמונו. במקרים אלו מטופלים עשויים לבקש צדק ופיצוי באמצעות הגשת תביעת רשלנות רפואית. לשם כך יש צורך בחוות דעת רפואית נטולת פניות מרופא שאינו מהווה צד בסיפור. חשוב שהמומחה המעניק את חוות הדעת יהיה מנוסה, אמין, בעל ידע ענף בתחומו ושם שהולך לפניו בקהילה הרפואית – הן בישראל והן בעולם.

אימונולוגיה היא מומחיות רפואית המתמקדת במערכת החיסון ובטיפול באלרגיות ומחלות הקשורות למערכת החיסון. לעתים קרובות אנשים מחפשים את עזרתם של אימונולוגים עבור הטיפול בתסמיני אלרגיה או כשהם מעוניינים להיבדק ולשלול חשד לאלרגיות.

לפני פנייה לרופא מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה לשם קבלת חוות דעת רפואית משפטית, חשוב לאסוף את כל הרשומות הרפואיות הרלוונטיות, תוצאות הבדיקות וכל מידע רלוונטי אחר שיאפשר למומחה לראות את תמונת המצב המלאה במקרה הנדון. הדבר חשוב במיוחד עבור מטופלים המאמינים שנפגעו ממחדל רפואי או עבור הורים המבקשים פיצוי על הנזק שנגרם למי מילדיהם.

מומחה לאלרגולוגיה ואימונולוגיה מגבש את חוות הדעת שלו על בסיס תיאור השתלשלות האירועים המשתקף מתיקו הרפואי של המטופל, על סמך תשאול המטופל, ביצוע בדיקה פיזיולוגית למטופל ובחינת הסימפטומים שהוא מציג. זאת לצד הראיות השונות המוצגות בפניו. בנוסף, במקרים מסוימים המומחה עשוי להפנות את המטופל לבדיקות שונות בהתאם לצורך, על מנת לגבש חוות דעת מקיפה יותר.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי