חוות דעת אונקוגנטיקה

להאזנה:

 

תביעות רשלנות רפואית מוגשות כיום בכל תחום וענף רפואי לרבות בתחום האונקוגנטיקה. תחום זה עוסק בתסמונות סרטניות המועברות בהורשה וקשורות במוטציות מוכרות בגנים ספציפיים. התחום עוסק בזיהוי קבוצות סיכון, זיהוי מוטציות, מניעת העברתן לעובר בכניסה להריון וזיהוי אוכלוסיות שיש להציע להן טיפולי מניעה. בתביעות רשלנות בתחום זה יש לצרף חוות דעת אונקוגנטיקה מטעם מומחה בתחום.

 

סרטן תורשתי

לרוב המקרים של התפתחות מחלת הסרטן אין קשר לגורמים גנטיים ורק באחוזים בודדים של מקרי המחלה קיים רקע תורשתי. התחום של מחלות סרטן עם רקע גנטי-תורשתי מכונה אונקוגנטיקה. סרטן תורשתי נגרם ממוטציה גנטית אשר עובר מדור לדור ולא כל מי שנושא את הגן בוודאות יהיה חולה אך הוא כן בקבוצת סיכון לשכיחות מוגברת.

לא תמיד ניתן לזהות את המרכיב הגנטי של סוגי הסרטן השונים ולרוב האבחון וזיהוי האונקוגנטי נעשה בעקבות זיהוי מקרי סרטן בקרב מספר פרטים במשפחה בגיל צעיר יחסית ועל פני מספר דורות. סוגי התסמונות הנפוצות בתחום זה הם:

  • תסמונת סרטן שד ושחלה תורשתי
  • תסמונת לינץ
  • תסמונות פוליפוזיס של המעי
חוות דעת אונקוגנטיקה
חוות דעת אונקוגנטיקה

בירור וייעוץ אונקוגנטיקה

חולים ובני משפחתם המעוניינים לברר אם הסרטן בעל רקע תורשתי יכולים לעשות זאת במסגרת ייעוץ גנטי של מומחה בתחום. במסגרת הבירור בוחנים את עץ המשפחה של החולה ומציינים את גילאי הפטירה של קרובי המשפחה מספר דורת אחורנית, תוך ציון הסיבות למוות בדגש על מי שאובחן כחולה סרטן.

כאשר קיים מידע בהיקף הנדרש היועץ יקבע אם קיימת במשפחה תסמונות מוכרת שידוע לגביה מהם הגנים הפגומים שמועברים בירושה.

 

PTEN

גן זה נחשב לאחד הגנים החשובים במנגנוני הבקרה של חלוקת התאים בגוף ואובדן הפעילות של הגן עקב שינוי במיקומם בכרומוזום עשוי להגביר את השכיחות של גידולים שונים ולהיות מעורב בתסמונות מורכבות .השינויים הגנטיים של תסמונות אלו אינם מתרחשים באופן ספונטני במשך החיים בילדות או לאחר מכן אלא בשלב ההפריה של העובר או אצל אחד ההורים עוד קודם לכן.

 

חוות דעת אונקוגנטיקה לרשלנות בהולדה

התפתחות הטכנולוגיות בתחום הבדיקות הגנטיות מאפשרת בדיקה של גנים מרובים במקביל בטכניקת ריצוף עמוק. כך שהורים יכולים לבדוק עוד לפני כניסה להריון כאשר ידוע על רקע תורשתי לסרטן.

בהגשת תביעת רשלנות רפואית בתחום זה יהיה צורך להגיש חוות דעת אונקוגנטיקה מפורטת. לדוגמא התביעה יכולה להיות מוגשת כאשר לא הייתה הפנייה לבדיקת ריצוף, למרות דיווח של ההורים לגורמי סיכון וכתוצאה מכך הולדת ילד עם תסמונות סרטנית תורשתית שהייתה ניתנת למניעה.

 

איתור המוטציה וטיפול מונע

תביעות רשלנות רפואית בתחום של תסמונות סרטן תורשתיות יכולות להיות מוגשות סביב לידה של ילד חולה אך גם עבור מקרים של חולים בוגרים. תסמונות סרטניות גנטיות שונות מוכרות היטב לרופאים העוסקים בתחום ובמקרים רבים אפשר לאתר את המוטציה אשר עוברת במשפחות של החולים.

כאשר מזוהה מוטציה מוכרת יש צורך להפנות בני משפחה אשר מצויים בסיכון למעקב ובדיקות נוספות ולעיתים גם להתחיל טיפולים מניעתיים. חוות דעת אונקוגנטיקה נדרשת בין היתר במקרים של תביעות לרשלנות עקב סרטן שד ושחלות תורשתי.

 

חוות דעת אונקוגנטיקה סרטן השד תורשתי

על פי הערכות רפואיות כ-5% עד 10% מכלל מקרי סרטן השד הם תורשתיים וקשורים במוטציות הניתנות לאיתור. כאשר התובעת סובלת מסוג זה של סרטן על מנת לבסס עילת תביעה יהיה צורך לפרט באמצעות חוות דעת סרטן תורשתי מי הרופא או הגוף שהתרשלותו מנעה את הזיהוי.

לדוגמא, מטופלת אשר דיווחה לרופא על היסטוריה משפחתית של סרטן שד וזה, למרות זאת, לא הפנה אותה לקבלת ייעוץ גנטי נרחב וקבלת חוות דעת רפואית מקיפה , הדבר עשוי להיות מוגדר כרשלנות המצדיקה פיצויים.

 

רשלנות בייעוץ הגנטי

גם כאשר החולה הופנתה טרם הופעת המחלה לייעוץ גנטי אך בכך הדבר הסתיים ולא הוצעו לה הבדיקות הגנטיות לאיתור המוטציה התורשתית לסרטן זה, ניתן יהיה באמצעות חוות דעת רשלנות רפואית בסרטן תורשתי להוכיח את המעשה הרשלני.

מקרה נוסף שניתן יהיה לתבוע פיצויים בשל רשלנות הוא כאשר אישה נבדקה גנטית והממצאים העלו קיום של המוטציה במידה ולאחר מכן לא הציגו לה את האפשרות של כריתת שד מניעתית. פעולה זו מפחיתה באופן דרמטי את הסיכון להופעת המחלה.

 

סרטן המעי ותסמונת לינץ'

תסמונת לינץ' זו נגרמת בעקבות פגיעה בגן או גנים בקבוצה אשר מהווה מעין מנגנון לתיקון נזקים בחומר בגנטי במהלך חלוקת התאים. בעלי תסמונת זו סובלים משכיחות גבוהה של גידולים סרטניים במיקומים רבים ובמיוחד במעי. המוטציה שבבסיס תסמונות לינץ' מאופיינת בהתפרצות של הגידולים הממאירים בגיל צעיר לעומת שאר האוכלוסייה.

לאחר זיהוי תסמונת זו במשפחה, ניתן יהיה לבצע למי שמוגדר בסיכון גבוה בדיקות קולונוסקופיה תקופתיות ולאתר את הגידולים כאשר עוד ניתן להסיר אותם ללא נזק נלווה למטופל. מעקב אחר התפתחות גידולים בקרב המאובחנים בתסמונת זו עשויה ממש להציל את חייהם.

 

עילות לרשלנות

אי הפנייה לבדיקה גנטית-אונקולוגית לאוכלוסיות בסיכון בתסמונת זו לאור ההיסטוריה המשפחתית עשויה להצדיק תביעת רשלנות כנגד הרופא הרשלן.

גם כאשר נמצאה אצל נבדק מוטציה הידועה כמעלה את הסיכון לסרטן ולא הוצעו בעקבות זאת בדיקות גנטיות נוספות למטופל כמו גם, לבני משפחתו על מנת לשלול נשאות לגורם מוגדר. במידה וכתוצאה מכך הסרטן הרלוונטי התגלה מאוחר יתכן ותתקיים עילת רשלנות.

 

המומחים של פורום רופאים

חוות דעת רפואית בתחום של סרטן וגנטיקה חיונית לשם הוכחת הנזקים הרפואיים ללקוחותיכם כמו בכל תחום רפואי אחר. על מנת לבסס כראוי את חוות הדעת יש צורך בניסיון מעשי במחקר גנטי רפואי ומומחיות בייעוץ גנטי בדגש על תסמונות סרטן העוברת במשפחה. המומחית של פורום רופאים בתחום היא בעלת ניסיון רב שנים במחקר של מחלות תורשתיות ובייעוץ גנטי במכונים המובילים בישראל.

ישנם מקרים של רשלנות בטיפול בסרטן שד בכל הנוגע לכשלים בזיהוי ובאבחון מאוחר כמו גם בכל הנוגע לטיפול הרפואי שניתן לחולה. לדוגמא, כאשר במהלך ניתוח לכריתת גוש סרטני לא הוסרו כל התאים הממאירים כמצופה ונותרו שאריות של הגידול. במידה והדבר גרם לחזרתה של המחלה יתכן וקיימת עוולת הרשלנות המצדיקה בפיצויים.

רבים מקרים קשורים לאבחנה מאוחרת. סרטן זה מלווה בסימפטומים מוכרים אשר במקרים מסוימים הרופא המטפל עשויי להתייחס אליהם רק כהפרעות שגרתיות של מערכת העיכול. הדבר עשוי למנוע הפנייה של המטופל לבדיקות שהיו יכולות לזהות את המחלה בשלביה המוקדמים ולאפשר את מתן הטיפול שהיה מונע את ההתדרדרות של החולה.

מחלה תורשתית זו מתחילה עם הופעתם של פוליפים שפירים. כאשר עקב אי אבחון או אבחון שגוי הפוליפים אינם מוסרים הם עלולים להתפתח למחלה ממאירה. אבחון לא נכון או מאוחר כמו גם מניעה של ההתדרדרות לאחר הזיהוי עשויים להיחשב בתור רשלנות רפואית.

תסמונות זו נובעת ממוטציה בגנים הקשור לסיכון מוגבר של התפתחות גידולים אנדוקריניים. בתסמונת זו הגידולים קשורים להפרשת יתר של ההורמון קלציטונין אותו ניתן לאתר באמצעות בבדיקת דם רגילה. התסמונות הקשורות לסוג סרטן זה נגרמות ממוטציות ספציפיות ולכן ניתן לבדוק את הימצאותן במשפחה מסוימת.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי