חוות דעת סקר גנטי

להאזנה:

 

בתביעות רשלנות רפואית בגין הולדה של ילדים החולים במחלות קשות יש, כידוע לכם מניסיונכם, צורך בחוות דעת רפואית על מנת להוכיח את קיומה של עוולת הרשלנות. כאשר מדובר בילידים הסובלים ממחלות ותסמונות גנטיות שהיו ניתנות לאיתור, בדרך כלל יידרש חוות דעת סקר גנטי שתציג את סוג המחלה ומאפייניה, איזו בדיקת סקר הייתה יכולה לאתר אותה והנסיבות שהובילו למצב הנוכחי.

 

מהי בדיקת סקר גנטי לקראת ההיריון

בדיקות סקר גנטי טרם הכניסה להיריון מבוצעות בדרך כלל על ידי בני זוג המוגדרים כקבוצת סיכון לצאצא עם פגם או תסמונת גנטית. בדיקת סקר גנטי בשלב זה מתבצעת בבדיקת הדם של ההורים, על מנת לאתר נשאות שלהם למוטציות גנטיות שונות המתאפיינות בבסיס מולקולרי מוגדר ומוכר היטב. הבדיקות הנפוצות נעשות לתסמונות בהם קיים שיעור תמותה גבוה מגיל הילדות או כאלה להן שיעור גבוה של תחלואה באוכלוסייה הכללית.

 

רשימה מותאמת לפי מוצא ועדה

הבדיקות שיכללו בסקר גנטי ללא גורמי סיכון ידועים נקבעו בהתאם למוצא והעדה של בני הזוג. בדיקות סקר שגרתיות לאוכלוסייה היהודית כוללות:

  • סיסטיק פיברוזיס
  • SMA
  • תסמונת האיקס השביר
  • ניוון שרירים מסוג דושן

 

בדיקת סקר גנטי כוללות עוד רשימה של תסמונות גנטיות שונות ומובחנות בהתאם למוצא העדתי. חלקן נדרשות כאשר שני בני הזוג מאותה העדה וחלקן גם כאשר רק אחד מהם מהעדה הרלוונטית.

חוות דעת סקר גנטי
חוות דעת סקר גנטי

קבלת ייעוץ גנטי

בדיקת סקר גנטי יכולה לכלול מגוון של תסמונות ומחלות וחלק מהבדיקות מומלצות לכלל האוכלוסייה וחלקן מומלצות לאוכלוסיות סיכון מוגדרות בהתאם למוצא והשיוך העדתי של שני ההורים. הורים עם רקע של מחלה גנטית במשפחה צריכות לפנות לייעוץ גנטי פרטני על מנת להתאים את בדיקת הסקר לתסמונות הספציפית.

 

חוות דעת סקר גנטי לרשלנות בייעוץ

הימנעות מביצוע בדיקת סקר לאחר ייעוץ גנטי רשלני יכולה להוביל למצב שהנשאות לא אובחנה טרם הכניסה להריון וכתוצאה מכך לעובר שקיבל בהורשה את המוטציה הגנטית הרלוונטית ובסופו של דבר להולדה של תינוק שיסבול ממחלה גנטית קשה. במקרים מעין אלו, על מנת להגיש תביעת רשלנות יהיה צורך להגיש חוות דעת סקר גנטי שתהווה את הבסיס לתביעה.

במסגרת מסמך זה יהיה צורך להדגים כי היועץ הגנטי שטיפל בבני הזוג חרג מרמת האחריות המקצועית אשר הייתה מצופה ממנו, למשל במידה והוא נמנע מהפניית ההורים לבדיקות הסקר הגנטיות אשר היו נדרשות עקב מאפייניהם הייחודיים.

 

התעלמות ממחלה גנטית מדווחת

גם כאשר היועץ הגנטי לא ערך בירור מקדים לגבי מחלות תורשתיות שניתנות לאיתור בבדיקות הסקר והיילוד נולד עם מחלה שכזו יתכן ומדובר ברשלנות. המומחה צורך לתאר מצב זה ואת משמעויותיו במסגרת חוות דעת סקר גנטי ולפרט לגבי מאפייני התסמונות, אופן הזיהוי בבדיקה והציפייה מהיועץ להפנות לבדיקה במקרים שכאלה.

 

חובת יידוע לבדיקות שאינן בסל

הימנעות ממתן המידע לגבי האפשרות לבצע בדיקות מקיפות באופן פרטי ועל חשבון ההורים כאשר יש לכך יתרונות עשויה להקים גם כן עילה לתביעה. אם בבדיקות המעקב יש זיהוי או חשד לבעיות בהתפתחות העובר מצופה מהרופא המטפל ליידע את ההורים גם לגבי בדיקות ברפואה הלא ציבורית. הרופא נדרש להסביר להורים כי הסקירה המורחבת הניתנת במסגרת הסל הינה מוגבלת ביכולה לאתר מומים.

 

חוות דעת סקר גנטי לאחר הפלה יזומה

ישנם מקרים שעבורם חוות דעת רשלנות רפואית סקר גנטי נדרשת על מנת להוכיח קים עילת תביעה לאחר הפלה יזומה של העובר. לדוגמא, כאשר עקב ייעוץ גנטי ולאור הממצאים שהועלו בסקר הגנטי או בדיקות נוספות הומלץ על ידי הצוות הרפואי להפסיק את היריון אף שמבחינה רפואית הדבר לא היה נחוץ.

הפסקת היריון בריא עקב טעות אבחון או ייעוץ מטעה לאחר ממצא חשוד מבלי הפנייה לבדיקה נוספת, במידה וכזו זמינה, עשויה להיחשב לרשלנות חמורה והנזק במקרה שכזה הוא בפגיעה בזכות להורות.

 

הולדה בעוולה

המקרים שבהם נדרשת חוות דעת סקר גנטי לאחר הפסקת היריון ללא הצדקה רפואית הם נדירים יחסית. בקוב המקרים חוות דעת רפואית גנטית נדרשת במה שקרוי, הולדה בעוולה וכאשר נטען בתביעה כי המחלה הגנטית ממנה הנולד סובל הייתה יכולה להימנע לולא רשלנותו של הגורם הרפואי.

 

בדיקה לפני ההשרשה

במסגרת תביעות רשלנות רפואית בתחום הגנטי יש לעיתים התייחסות להליך אבחון זה שמטרתו לבדוק את הימצאות פגם גנטי ספציפי בחומר הגנטי וכך לוודא שהתסמונות או המחלה לא תועבר לעובר. במידה וזוגות עם סיכון גבוה עקב הממצאים שנמצאו בבדיקות הסקר כמו גם, הורים לילד קודם עם התסמונות אמורים להיות מופנים לבדיקת גנים אבחנתית טרם ההשרשה.

במידה וזו לא הוצעה וכתוצאה מכך נולד תינוק עם תסמונות זו הדבר עשוי להיחשב להולדה בעוולה.

 

בחינה ראשונית על חשבוננו

במידה ואתם עורכי דין המייצגים לקוחות עם ילד הסובל ממחלה גנטית הגעתם למקום הנכון. אנו בחברת פורום רופאים מודעים לכך שלהפקת חוות דעת רפואית ברמה הרצויה נלווית עלות משמעותית ובדרך כלל לא תרצו להשית אותה על הלקוח טרם שתבינו בעצמכם מהם סיכויי ההצלחה של התביעה.

המומחים שלנו יכולים לספק הערכה מקדמית לאחר בחינת המידע שכבר אספתם ובמידה ותבחרו להתקדם עם התביעה נספק לכם את חוות הדעת ברמה המקצועית הגבוהה ביותר.

פיענוח שגוי יכול להתרחש בשני הכיוונים. התוצאה השגויה עשויה לקבוע כי קיימת נשאות למוטציה כאשר היא אינה קיימת בפועל. בכיוון הנגדי, התוצאה השגויה עשויה לקבוע כי לנבדק אין את המוטציה בשעה שהוא בפועל כן נושא אותה.

ישנם קהילות של יהודים אורתודוכסים שלא מפסיקים הריונות בצורה יזומה גם כאשר העובר סובל מפגמים גנטיים. כאשר מדובר על הורים שידועים כנשאים של מחלה זו ולמרות שדיווחו כל כך, לא הוצע להם אבחון טרום השרשתי ובשל אמונתם הם השלימו את ההיריון והולידו ילד חולה, הם עשויים לתבוע את הגורם הרשלני.

בתביעות רשלנות רפואית לעיתים נעשה שימוש בעילה של הריון בעוולה. הכוונה למצבים בהם ההיריון ממנו התינוק בא לעולם היה לא מתוכנן והוא התרחש בניגוד לרצון ההורים. מדובר על מקרים בהם, מי מבני הזוג ביקש למנוע באופן רפואי את האפשרות של עצם ההתעברות באמצעות הליך לקשירה של צינורית הזרע של האב או החצוצרות של האם.

בית המשפט העליון ביטל את עילת החיים בעוולה ולא ניתן לתבוע פיצויים תוך שימוש בעילה זו. במסגרת פסיקה זו, בית המשפט הרחיב את הזכות הנובעת להורים לפיצויים בשל עילת הולדה בעוולה כך שעל בסיס עילה זו, כיום ניתן לקבל רכיבי פיצויי גבוהים אשר יאפשרו למלא את צרכי הילד החולה לאורך כל חיוו.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי