חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה

להאזנה:

 

פיברומיאלגיה היא תסמונת המאופיינת בנוכחות של כאב חזק ומפושט במערכת השרירים. עם התפשטות התופעה וההבנה הגוברת לגבי הטיפול בה ניתן לראות כיום גם עלייה בתביעות הרשלנות הרפואית המוגשות סביב הנושא. לכל תביעה כזו יש לצרף חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה של מומחה בתחום הראומטולוגיה לצורך ביסוס התביעה בהתאם לדיני הראיות וכמקובל בתביעות נזיקין אזרחיות.

 

גרמי סיכון להופעת המחלה

ישנם גורמים שונים שיכולים להוביל להופעת תסמונת דאבת שרירים ולא כולם ידועים למחקר הרפואי גם כיום. ידוע כי למחלה זו מרכיב גנטי וניתן להבחין בהיסטוריה משפחתית של התסמונת. גם טראומות פיזיות ונפשיות לרבות זיהומים וניתוחים נקשרו בהתפתחות המחלה כמו גם, הימצאותן של מחלות אוטואימוניות כגון זאבת.

 

טיפולים רפואיים ונפשיים

חולים בפיברומיאלגיה עלולים לסבול מפגיעה באיכות החיים וברמת התפקוד החברתי. למחלה מלווים לעיתים קרובות גם תסכול, דכדוך ודיכאון והרגשות השליליים מעצימים את הנזק. בנוסף לטיפול תרופתי לכאב ולהפעלת השרירים לרוב  מומלץ גם על טיפול פסיכולוגי משלים על מנת לזהות ולצמצם את דפוסי חשיבה השליליים.

 

חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה לאבחון מאוחר

במקרים רבים חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה נדרשת בעקבות אבחון מאוחר של המחלה. מדובר בנושא מורכב מכיוון שלא קל לאבחן תסמונת זו ולא קיימת בדיקת הדמיה או בדיקת מעבדה המסייעת לאבחנה. הרופא המטפל נדרש לזהות על סמך סיפור המחלה ועל סמך ממצאי הבדיקה הגופנית.

עם זאת מצופה מהרופא הסביר לבצע אבחנה מבדלת ולשלול נוכחות של מחלות דלקתיות אשר עלולות לגרום לתסמינים של הכאב המפושט. במסגרת חוות דעת רשלנות רפואית העוסקת בתחום המומחה יידרש לפרט את הבדיקות שהתבצעו בניסיון למצוא אבחנה חלופית ויפרט מדוע היה מצופה מהרופא המטפל להגיע לאבחנה הנכונה בצורה מהירה יותר.

חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה
חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה

כנגד מי מוגשת התביעה

במקרים של אבחון מאוחר של פיברומיאלגיה התביעה לרוב תוגש כנגד הרופא המטפל או רופא המשפחה במרפאה בקהילה אליו פנה החולה עם הופעתם של התסמינים הראשונים למחלה. בתי המשפט הכירו בחובותיהם של הרופאים להתמקצע ולהתעדכן בספרות המקצועית הרפואית ועם התפשטות המידע לגבי פיברומיאלגיה היה מצופה מהרופאה להפנות לייעוץ מומחה ולמרפאת כאב.

 

פיצויים בתביעת פיברומיאלגיה

תביעת פיברומיאלגיה אשר מוגשת לבית המשפט לרוב אינה טוענת לכך שלו האבחון היה מוקדם יותר היה ניתן לרפא את המטופל מכיוון שגם כיום אין תרופה המרפאת את המחלה. עם זאת מכיוון שככל שמתחילים מוקדם יותר עם התרופות המשפיעות על עיבוד הכאב כך משתנה משמעותית מצבו של התובע, חודשים ואף שנים של סבל היו יכולים להימנע מהמטופל.

במסגרת חוות דעת רפואית דאבת שרירים המומחה יפרט כיצד החולה סבל מפגיעה משמעותית באיכות החיים וברמת  תפקודו החברתי כתוצאה מהרשלנות הרפואית וכיצד ניתן לכמת כאב וסבל זה לכדי פיצוי כספי משמעותי.

 

אבחון שגוי ונזקים נלווים

מלבד תיקי רשלנות רפואית בתחום העוסקים באיחור באבחון לעיתים התביעות מוגשות עקב  ביצוע פעולות רפואיות לקויות או לא מתאימות שנעשו בעקבות אבחון שגוי של המחלה. במסגרת חוות דעת רפואית הנכתבת בנושא המומחה יידרש לתאר את השתלשלות המחלה והאבחון המוטעה.

במסגרת זו הוא יפרט כיצד האבחון השגוי הוביל לטיפולים הלא נכונים ואת האופן שהדבר הוביל להחמרה במצב הרפואי של המטופל ולנזקים גופניים נוספים שלא היו מחויבי המציאות. במקרים מעין אלו חוות הדעת אף תפרט את הקשר הסיבתי בין הטיפולים המיותרים או הלא מתאימים לבין הנזקים ולאלו פיצויים אמור להיות זכאי התובע כתוצאה מכך.

 

מעקב רשלני אחר תוצאות הטיפול

במקרים רבים של פיברומיאלגיה גם כאשר האבחנה הינה נכונה הטיפול הניתן למטופל אינו מיטבי. ישנם מקרים בה חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה נדרשת על מנת לבסס עוולת רשלנות של מרפאת הכאב והרופא המטפל בכל הנוגע לטיפול שניתן למטופל שאובחן במחלה זו. המומחה יתאר בחוות הדעת את הרשלנות ויקשור אותה בסבל ובכאב שנגרמו למטופל כתוצאה מכך.

 

מי לרוב מואשם ברשלנות רפואית בתחום

רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה יכולה להתרחש, הן במסגרת האבחון הראשוני מול רופא המשפחה והן בעת ההפניות לרופאים מומחים. גם רופאים מומחים שמצופה מהם לזהות את המחלה ולהתאים את הטיפולים הרלוונטיים עלולים לאבחן דאבת שרירים בצורה שגויה, לא להעריך כראוי את חומרתה כמו גם להתעלם מהקשרים שבין המחלה לגורמים אחרים רלוונטיים.

 

רשלנות רפואית במחלות ראומטולוגיות

דאבת שרירים היא רק מחלה אחת ממספר מחלות ראומטולוגיות שבהן נפוצות כיום תביעות רשלנות רפואית. בכל המחלות הלו יש צורך להגיש חוות דעת רפואית באמצעות העורך דין המלווה את התביעה. הראומטולוג נדרש לבחון את מצבו הרפואי של התובע הן את המצב הנוכחי ואת את ההיסטוריה של השתלשלות המחלה כמו גם, את כל השתלשלות האירועים עד לנזק.

בחוות הדעת הוא יקבע אם לדעתו המקצועית אכן אירעה במקרה זה רשלנות רפואית  וכיצד זו השפיעה על התובע מבחינת תפקוד וצרכים.

 

סיכום חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של חוות דעת רפואית פיברומיאלגיה ומתי היא נדרשת. כפי שציינו, חוות הדעת עשויה לעסוק באנמזנה שנלקחה בצורה לא מקצועית  או חלקית והובילה לפעולות כירורגיות לא רלוונטיות כמו גם, לביצוע של אבחנה מבדלת באופן חלקי שלא הביאה בחשבון את האפשרות לפיברומיאלגיה.

 

ליווי מהמומחים בתחום

כעורכי דין המתמחים בתביעות רשלנות רפואית אתם יודעים מניסיונכם את התפקיד המרכזי של חוות דעת רפואית מבוססת היטב להצלחת התביעה. חוות דעת רפואית בתחום של פיברומיאלגיה חיונית לשם הוכחת עצם הרשלנות הרפואית כמו בכל תחום רפואי אחר. על מנת לבסס כראוי חוות דעת רפואית דאבת שרירים יש צורך שהכותב יהיה בעל ניסיון מעשי בתחום של מחלות כאב ובעל מומחיות בראומטולוגיה. המומחה של פורום רופאים העוסק בתחום הוא בדיוק כזה.

מדובר במחלה שהאבחון שלה קשה וגם למומחה בתחום יש קושי לבצע אבחנה מבדלת במהירות הנדרשת. הדבר נובע מכך שלתסמינים יכולים להיות הסברים רפואיים נוספים כגון דלקות שרירים שונות ולוקח זמן לשלול את כלל האפשרויות עד להגעה לאבחנה הנכונה. הוכחת הרשלנות בהתאם למקובל בפרקטיקה אינו קל בהשוואה לתחומים אחרים.

מחלה זו תוקפת בעיקר נשים בגילאי 35 עד 55. אנשים שסובלים ממחלה זו לרוב סובלים מרמת כאב המקשה על תפקוד יומיומי בסיסי משום שכל פעולה שהם מבצעים עלולה לגרום להם לכאבים עזים. הדבר משפיע על אורח החיים שלהם בצורה דרמטית והנשים עלולות לחוות גם כאבים עזים בדרכי השתן, בחזה ובמפשעה.

חוות דעת רשלנות רפואית בפיברומיאלגיה יכולה לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה של התביעה. לשם כך חשוב שכותב חוות הדעת יהיה רופא מומחה המתמחה בתחום ובקי בספרות העדכנית ובפרקטיות הטיפוליות המובילות כיום. תפקידו המרכזי הוא לבסס את קיומה של הרשלנות ולבסס את הקשר של הרשלנות לנזקים של החולה.

הטיפולים כוללים הן תרופות והן טיפולי כושר ופעילות אך כלל הטיפולים הקיימים אינם מרפאים לחלוטין את המחלה. מטרת תוכנית הטיפול הכוללת הנבנית באופן אישי לכל מטופל היא להקל במידת מה על הכאבים ולאפשר להם לתפקד ולנהל אורח חיים יצרני ככל שניתן. כפי שציינו במאמר כיום מומלץ גם על טיפול נפשי משלים.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי