חוות דעת רפואית – כף יד

להאזנה:

 

בשנים האחרונות עולה תדירות, כמות וחומרתן של פגיעות כף היד, מרביתן בעקבות תחומים תעסוקתיים שונים. הדבר מוביל לעלייה גם בכמות התביעות המוגשות למוסד לביטוח הלאומי ולחברות הביטוח השונות, כאשר באופן טבעי חלק גדול מהן נדרשות לחוות דעת רפואית – כף יד, שתבסס את חומרת המצב הרפואי והנזק התפקודי שמעידים על אי כושר עבודה. 

במאמר זה נתייחס לתביעות כף היד כתחום שנמצא במודעות מתפתחת ולדרכי ההתמודדות עם גיבוש התביעה דרך כתיבת חוות דעת מקצועית, ממומחה רפואי לכף יד.

 

מחלות ופגיעות בכף היד עקב המצב התעסוקתי

שני העשורים האחרונים מבטאים עלייה חדה בכמות מקרי המיקרוטראומה שמוגשים לביטוח הלאומי במסגרת הכרה בפגיעה מעבודה. חלק גדול מהם מבוססים על תלונות וגריעה תפקודית ניכרת כתוצאה מתחלואת כף היד, בעיקר מתעסוקה הכרוכה בשעות ממושכות של הקלדה מול המחשב או עיסוק תדיר בטלפון הנייד, אך גם עקב תעסוקה אקטיבית יותר כמו שימוש ממושך בחפצי רטט (מקדחה למשל) או אפילו בקרב ספורטאים ומאמני כושר.

לאלו צריך להוסיף את השינויים בעולם העבודה שכוללים עלייה ברמת החיים לצד עלייה בכמות שעות העבודה ביום, המאמצים הנדרשים לעבודות השונות, דחיית היציאה לחופשה ועוד. גורם נוסף הוא השיפור הטכנולוגי המתקדם המיועד לטיפול בפגיעות בכפות הידיים, אך שגורם לעתים לפגיעות שונות.

 

פגיעות כף יד הנחשבות כמחלה לרבות מחלת מקצוע

תסמונת הלכידה האולנארית, תסמונת התעלה הקרפאלית, מרפק טניס ועוד מגוון פגיעות רבות נחשבות כיום כמחלת מקצוע ולכן מאפשרות הכרה בפגיעה מעבודה. חלק גדול מהמקרים מבוססים על תורת המיקרוטראומה, שכן אלמלא אותה פעולה חזרתית ו"שקטה" שאותה ביצע העובד מידי יום, לא היה נחשף כלל למחלת כף היד ממנה הוא סובל.

על מנת לבסס קשר סיבתי ראוי בין סוג העבודה ואופן ביצוע העבודה לבין הנזקים שנובעים מכך, על המומחה שאמון על כתיבתה של חוות דעת רפואית בתחום כף היד לבדוק ביסודיות את המקרה, תוך שקילת מספר גדול של פרמטרים.

פרמטרים אלה מקבילים במובנים רבים לאלו שנבדקים מצד המוסד לביטוח הלאומי, במטרה לאפיין את המסקנות הרפואיות אליהן הגיע המוסד בהחלטתו לדחות את תביעת הפיצויים. על אותו המשקל, ייבחנו מצבים בריאותיים שנדחו מסיבה כזו או אחרת מצד חברה מבטחת בפוליסה רלוונטית.

יש לציין כי בשל המודעות הנמוכה לבעיות שכיחות (וחמורות) בכף היד על כל חלקיה (מרפק ועד אצבעות), רבים מהתובעים לא מודעים לבעיה בשלביה המוקדמים ולכן מגיעים למרפאות המומחים אחרי שנים של סבל, מהן כבר נגרם קושי תפקודי ניכר המלווה בכאבים ובפגיעה במעמדם התעסוקתי.

בנקודה זו, לעתים יהיה צורך לבחון גם את רמת המעורבות הרפואית שהתרחשה בשלב קבלת התלונות מצד המטופל והבדיקות אליהן הופנה על האבחנה שנקבעה מהן.

חוות דעת רפואית – כף יד

חוות דעת רפואית בכף היד כגורם מכריע להכרה במחלות מקצוע

לחוות הדעת משמעות קריטית להכרה במצב הבריאותי של כף היד כמחלת מקצוע, שכן פעמים רבות היא מניחה את הבסיס המקצועי לקביעת שיעור הנכות הרלוונטי למקרה ושמכיל גם משמעות רבה כלפי הצד הנפגע, דוגמת המוסד לביטוח הלאומי, חברת ביטוח או המעסיק עצמו.

כאשר התובע מגיש מטעמו חוות דעת מנוסחת היטב, ברורה לעילא ולעילא ומפורטת כראוי על כלל מסקנותיה, היא תעביר בהצלחה יתרה את חובת ההוכחה לצד הנתבע ועליו להשיב באופן מדויק לקביעות האמורות בה.

 

כתיבת חוות דעת רפואית – כף יד

מלבד מחלות כף היד שהתפתחו כמיקרוטראומה או מחלת מקצוע, חשוב להבהיר כי גם מחלה כלשהי עלולה לגרום לנזקים קשים וחמורים בכף היד. לעתים, פגיעות בכף היד נובעות מבעיה גנטית או דלקתית, לעתים בעקבות אבחנה מאוחרת מידי של דלקת פרקים או פיברומיאלגיה. גם פגיעות שנגרמו למפרקים ולרצועות כתוצאה מפעילות ספורטיבית עשויות לבטא נזקים קשים.

בכל אחד מהמקרים הללו, פנייה למומחה רפואי מתחום כף היד תהיה קריטית, הן לקבלת הטיפול המיטבי והראוי ביותר והן ליצירת הישגים (כלכליים בעיקר) מול גורם נתבע כלשהו. בין אם הפגיעה נגרמה מתאונת עבודה, מצב רפואי אחר או פעילות ספורטיבית, זהות מומחה התביעה חשובה במיוחד.

מומחיות ושם בולטים מהתחום צפויים לחזק את התביעה ואת הקביעות שיושמו בחוות הדעת ולכן יש לפעול במקרים רבים מול גורמים מומחים כמו מנהלי מחלקות בבתי חולים וסגני מנהלי המחלקות, רופאים בכירים בעלי התמחות באורתופדיה, רופאים מומחים העוסקים בפציעות ובנזקים מורכבים בכף היד ולעתים גם מומחים כירורגיים שונים המטפלים במצב הקיים דרך פרוצדורות ניתוחיות.

 

בחירת המומחה הרפואי

חשוב להדגיש כי חברות הביטוח שנתקלות בריבוי תביעות מתחום כף היד, ממהרות להציע את עזרתן בגיבוש חוות הדעת הרפואית למבוטחים. במקרים אלה, הפנייה נעשית בעקיפין ושלא דרך עורך הדין המייצג ועשויה לגרוע, במובנים רבים, מעקרונות הבדיקה היסודית והקפדנית ובקביעת המסקנות המלאות לרבות הערכת אחוזי הנכות.

התקשרות קבועה מצד גורמים רפואיים מומחים ועורכי דין המייצגים בתביעות נזקי גוף, תביא ליצירת קשרי אמון איכותיים וטובים, במסגרתם הלקוח יוכל להימנע מהנטייה הראשונית לפעול מול גורם מומחה "נגדי" וחסר אובייקטיביות. מסיבה זו, בחברת פורום רופאים אנו פועלים כבר שנים רבות מול טובי המומחים מתחום כף היד ומול משרדי עורכי דין שפונים אלינו מיד לאחר קבלת הלקוח, לצורך גיבוש הערכה ראשונית לכדאיות ואפשרויות התביעה.

מלבד השמירה על עיקרון המקצועיות תוך מציאת המומחה המתאים ביותר לתביעה עצמה, אנו מעניקים גם שירותים נלווים המאפשרים לתובעים ולעורכי דינם לפעול במידה גבוהה יותר של ביטחון ושקט נפשי לאורך התהליך.

אחת האפשרויות המוצעות מטעם פורום רופאים היא איסוף המסמכים והתיעוד הרפואי מכלל הגופים הרפואיים המטפלים, לרבות רופאי משפחה, מנתחים, מומחים במכונים מטפלים, בתי חולים וכן הלאה. בנוסף, אנו מעמידים לרשותכם את האפשרות למימון ביניים, המאפשר לתובעים לממן כבר מראשית הדרך את עלות חוות הדעת ובכך להימנע מוויתור על זכויותיהם עקב מצבם הכלכלי.

 

לסיכום:

פגיעות בכף היד עשויות להגיע עד כדי נזקים קשים וחמורים, שמביאים פעמים רבות לירידה במצב התפקודי ומכאן גם לגריעה מיכולת העבודה ולמצבי אי כושר. פגיעות אלה עשויות להיות תוצר של טראומה מקומית עקב אירוע תאונתי כלשהו, אך גם כתוצאה מרצף תנועתי מתמשך או חוזר ונשנה שמוביל בסופו של דבר לניוון, דלקות ופגיעות נוספות.

מכיוון שפגיעות בכף היד מובילות על פי רוב להכרה מהמוסד לביטוח הלאומי, יש לנסח את חוות הדעת הרפואית באופן שתומך במצב הרפואי והתפקודי המלא ובמטרה למקסם את שיעור הנכות המתבטא בתגמולים גבוהים יותר. בנוסף, חוות דעת רפואית – כף יד משמשת פעמים רבות לתביעות נזיקין כלפי המעסיק או בתביעות רשלנות רפואית, מה שדורש מחוות הדעת ניסוח ברור ומדויק ביותר, מאת מומחה רפואי מתאים בעל ניסיון ושם בולטים.

להערכת המקרה הרפואי שלפניכם ללא עלות, פנו אלינו כבר עכשיו ואנו נדאג למציאת המומחה הרפואי המתאים ביותר לטובת הנושא.

 

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי