מומחה כף יד חוות דעת

להאזנה:

 

מומחה כף יד המספק חוות דעת משפטית עשוי לעתים קרובות לתפקד כגורם המכריע בתביעות נזקי גוף שמתייחסות לפגיעות ומחלות בכף היד, שורש כף היד ואצבעות כפות הידיים. מה חשוב לדעת על כף היד מבעוד מועד וכיצד תגובש חוות הדעת בהתאם למקרה שלפנינו?

 

חשיבותה של חוות הדעת הרפואית בתאונות ובתחלואת כף היד

כל תביעה בנזקי גוף דורשת מטבעה הגשה מקבילה של חוות דעת רפואית, שמתייחסת לנזקי התובע ומסבירה אותם בצורה מקצועית, ברורה ומדויקת, כך שבית המשפט יוכל להביא אותה בחשבון בהערכת המקרה ובגיבוש מסקנותיו. יחד עם זאת, חשוב להבהיר כבר עכשיו כי תחום כף היד נחשב רחב מאוד מבחינה רפואית ומכיל סוגי מומחיות רבים, לרבות תתי התמחויות לצד שיטות וגישות טיפוליות נפרדות.

מכיוון שבתחום כף היד צריך לאפיין את המומחה המתאים ביותר למקרה, מלאכה שאותה גם עורך הדין הבקיא והמיומן ביותר יתקשה לפתור בקלות, אנו בחברת פורום רופאים מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר עם פרטים ראשוניים של המקרה ואנו נעריך את כדאיות התביעה, באמצעות איתור מומחה כף יד מתאים לגיבוש חוות הדעת.

מומחה זה יהיה מי ששולט כראוי בתחום הפגיעה המדויק שהתרחש לתובע ושיכול להפיק לגביו מסקנות איכותיות הן ברמת סוג הטיפול והן מהיבט מכלול הנזקים הרפואיים והתפקודיים הנובעים ממנו.

 

מעט על כפות הידיים מהזווית הרפואית

כף היד זוכה בדרך כלל להתייחסות מועטה. שלא ביחס לאיברים נוספים כמו הגב או הצוואר שמקבלים מעין "מקום של כבוד" בתודעה ובתפיסה הנזיקית, כפות הידיים נותרות רחוק יותר, לפחות בתפיסה הכללית והרעיונית ולכן הנחת המוצא היא שמדובר בפגיעה שאיננה מן החמורות ביותר.

אלא שכפות הידיים מורכבות ממבנה עדין ורגיש, תוך שהן נותרות חשופות כמעט לכל סוג פגיעה אפשרי. הן עשויות לסבול מתחלואה מקומית קשה ואף כרונית גם כתוצאה מהקלדה פשוטה במחשב ולהוציא מכלל תפקוד, לעתים גם באופן בלתי הפיך.

לכן, כאשר מגיש מומחה כף יד חוות דעת מקצועית, עליו להראות כראוי את סוג והיקף הפגיעה, את הטיפול הנדרש ולקבוע בדיוק מקסימלי את אחוזי הנכות הנובעים ממנה, על מנת שבית המשפט יתחשב באלו בצורה הראויה.

מומחה כף יד חוות דעת

מומחה כף יד לכתיבת חוות דעת בנוגע לתסמונת התעלה הקרפלית

התסמונת השכיחה ביותר באזור כפות הידיים, מאפיינת כמעט את כל שוק העבודה (בשיעור פגיעה של 1:20 לאדם) ולא בכדי נכללת בתביעות נכות ונזיקין רבות. התסמונת מבטאת לחץ גבוה המופעל על העצב המדיאני שמצוי בשורש כף היד – מה שגורם לחולשה, כאבים, תחושת נימול (גם באצבעות, עם הקרנה אפילו לזרוע ולכתף) וקשיים בתפקוד היומיומי.

מכיוון שתסמיני תסמונת התעלה הקרפלית מתפתחים בהדרגה, באחת הידיים או בשתיהן, לא תמיד ניתן לזהות את הבעיה בזמן והדבר צריך להתבטא כראוי בחוות הדעת. בקביעתו, המומחה הרפואי נדרש להסיק האם ניתן היה להביא לפתרון מהיר ואיכותי יותר למצבו של הלקוח, מה שעשוי היה למנוע את הרשלנות באבחון הרפואי שלו או את החמרת מצבו התפקודי בתביעות אובדן כושר/ תאונות עבודה.

כמו כן, יהיה צורך לפרט היכן חלה הגריעה התפקודית – האם באובדן היכולת לאחוז חפצים כראוי בלפיתה (למשל אחיזת עט פשוט)? האם בתחושת נוקשות או בנפיחות שמשפיעה על היכולת לעבוד? האם בפעולות עדינות כמו רכיסת כפתורי החולצה? וכיוצא בזה.

הפסיקה שהתגבשה בנושא ולאור מסקנות של מומחים רפואיים מהתחום, קובעת כי עלייה בלחץ בתעלה עשויה להתרחש ממגוון רחב של גורמים לרבות שבר או נקע מקומיים, הפרעה בבלוטת התריס או סוכרת, שימוש ממושך בכלים המבצעים רטט קבוע כמו מקדחה, מחרטה או משאבה וכן הלאה.

התסמונת נגרמת בשל עלייה בלחץ בתעלה. אף שברוב המקרים הסיבה לכך לא ברורה, רופאים מאמינים כי קיימת נטייה גנטית לתעלה צרה יותר באנשים מסוימים. גורמים נוספים שיכולים להעלות את הלחץ בתעלה הם: טראומה ליד כגון שבר או נקע הגורמים לנפיחות, סוכרת, הפרעה בפעילות של בלוטת התריס, גידולים ושימוש ממושך בכלי רטט כמו מקדחה.

 

מומחה כף יד לכתיבת חוות דעת בנוגע לשברים ברדיוס המרוחק

הרדיוס המרוחק (Distal Radius) מהווה את החלק באמה שמתחבר אל כף היד, על פניו השבר הנפוץ ביותר בפניה למיון. שברים אלה מאפיינים ילדים ובני נוער, לרוב העוסקים בספורט כלשהו, לצד בני הגיל המבוגר, מרביתם נשים עם אוסטיאופורוזיס או בעקבות החלקה/ נפילה.

קיימות כיום גישות חדשניות יותר להתייחסות אל שברים אלה, שמבינות כי מדובר בנזק ארוך טווח שעלול להגיע עד כדי נכות ופגיעה תפקודית חמורה ביותר, ככל שהשבר לא מאובחן ומטופל בהקדם. זאת הודות לגילויים אנטומיים חדשים וחקר נרחב בתחום מנגנוני הפציעה וטיב השבר, לצד התפתחות של אופציות ניתוחיות חדשות.

בתביעות שמתייחסות למקרים אלה, יצטרך מומחה כף היד להתייחס בחוות דעתו לטיב האבחון שקבע את סוג השבר ודרכי הטיפול, את היקף הנזק שלעתים מבטא שברים נוספים או פגיעה ברצועות שורש כף היד שלא נצפו בצילומי הרנטגן ההתחלתיים וגם אל הפגיעה התפקודית.

אם התביעה מבוססת על כשלים רפואיים שלקחו חלק בטיפול בשבר ברדיוס המרוחק, יש לקבוע האם הטיפול בוצע בהתאם לגישת השחזור האנטומי, במטרה להביא להפעלה מהירה של שורש כף היד והאצבעות מחדש. בטווח הארוך פעולה זו אמורה למנוע לחץ עצבי חמור, כאבים ושינויים המובילים לניוון מוקדם.

ועם כל אלה, מומחה כף יד שכותב חוות דעת רפואית-משפטית, יצטרך להתייחס גם לסיבוך ידוע של המקרה גם לאחר שניתן לו טיפול ראוי ושמצדיק שגרת טיפולים נפרדת מכאן והלאה.

 

מומחה כף יד לכתיבת חוות דעת עקב דלקות גיד כף היד

"טריגר פינגר" או "אצבע הדק" מאפיינים 2% מהאוכלוסייה, לצד כ-10% מחולי הסוכרת בגילאי 60+ בעיקרם נשים. בתופעה זו חלה היצרות של מעטפת הגידים בכף היד שאחראים לפעולת הכיפוף, כך שהגיד מתקשה לנוע כראוי ומוביל ל"היתפסות" האצבעות וכאבים בניסיונות הכיפוף.

הדלקת מתפתחת בהדרגה, כך שאם לא אובחנה כראוי מראשית הדרך וקיבלה את הטיפול המתאים, האצבע תיתפס לצמיתות, תוך אובדן של היכולת לכופף או ליישר אותה. במקרה כזה, ייתכן שהאצבע מתיישרת פתאום, כמו שלוחצים על הדק אקדח ומכאן שם התופעה.

בתביעות המבוססות על דלקת זו, יצטרך הרופא המומחה לפרט את הסיכונים שמביאים להתפתחות הדלקת, מרביתם עקב שימוש חוזר ונשנה או עקב מחלות כמו סוכרת או ארתריטיס. אבחון המצב הרפואי מצד המומחה יקבע במובנים רבים את ההכרה במצבו התפקודי הירוד של הלקוח, לרבות בעיות בפתיחה וסגירת כף היד, תנועה חלקה או נעולה ואת אפשרויות הטיפול הנדרשות בהתאם למצב.

 

בשורה התחתונה:

מומחה כף יד שכותב חוות דעת לצרכים משפטיים, נדרש להתמצא כראוי, היטב ולעומק בתחום הרפואי הספציפי שבו עוסקת התביעה ולפרט את מסקנותיו מתוך ניסיון עשיר באבחון ובטיפול בבעיה הקיימת.

חברת פורום רופאים נמנית עם צמרת החברות המתמחות בכתיבת חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים ובאיתור המומחה המתאים ביותר לסוג התביעה. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו להערכה ראשונית של מקרה התביעה ללא עלות, על מנת לקבוע את אפשרויותיה והצלחתה בהמשך.

 

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי