חוות דעת רפואית – כירורגיה כללית

להאזנה:

 

כאשר מתרחשת רשלנות רפואית במהלך הליך כירורגי, נדרשת חוות דעת רפואית – כירורגיה כללית. חוות דעת כזו הניתנת מטעם כירורג מומחה עשויה להיות מוצגת בפני גורמים שונים, לרבות בית המשפט, ועדה רפואית של הביטוח הלאומי וכן חברות ביטוח פרטיות.

 

מתי מתעורר הצורך בחוות דעת רפואית – כירורגיה כללית?

כירורגיה היא התמחות רפואית העוסקת בביצוע פרוצדורות פולשניות לאבחון וטיפול בפציעות, מחלות וליקויים רפואיים שונים. תחום רחב זה מקיף מספר גדול של תתי התמחויות, כגון ניתוחי גפיים, ניתוחי כלי דם, כירורגית ילדים ועוד.

חוות דעת רפואית כירורגית מוגשת במקרים בהם קיים חשד לרשלנות רפואית. חוות דעת רשלנות רפואית מוגשת לרוב לבית המשפט באמצעות עורך דין המייצג את התובע. במקרים אלו, התובע מחויב על פי חוק במתן חוות דעת רפואית מרופא מומחה בתחום הכירורגיה, עם עדיפות לרופא בעל ניסיון רב בתחום הספציפי בו התרחשה הרשלנות הרפואית הנטענת.

בנוסף למקרי רשלנות רפואית, ייתכן ותידרש חוות דעת של מומחה כירורגיה גם במקרה של תאונת עבודה או פגיעת עבודה. במקרים כאלה, הנפגע רשאי להגיש תביעת רשלנות נגד המעסיק, תביעה לחברת הביטוח בה הוא מבוטח בביטוח רפואי וכן תביעה לביטוח הלאומי.

עם המצבים הנוספים שבהם עשויה להידרש חוות דעת של מומחה לכירורגיה כללית, ניתן למנות מחלוקות לגבי נחיצות הניתוח, כמו גם מצבים שבהם חברת הביטוח או גורם אחר מסרבים לכסות את העלות של ההליך הכירורגי.

במקרים כאלה, חוות דעתו של המומחה יכולה להוכיח את הצורך בניתוח, ויכולה לשמש לתמיכה באינטרס של התובע לקבלת תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי או קצין התגמולים במשרד הביטחון. חוות הדעת עשויה לסייע גם בקביעת אחוזי הנכות במידה ותוגש תביעת נכות מצב המבוטח.

חוות דעת רפואית - כירורגיה כללית
חוות דעת רפואית – כירורגיה כללית

 

על הצורך בחוות דעת רפואית – כירורגיה כללית בתביעות רשלנות רפואית

חוות דעת כירורגית במקרים של רשלנות רפואית, יכולה להיות קריטית בקביעת היקף הנזק שנגרם למטופל המשפיע על היקף זכאותו לפיצוי בהגשת תביעת הרשלנות הרפואית. במקרה של ניתוח לא מוצלח עלול המטופל לסבול מנזק פיזי ואסתטי ארוך טווח, ובמקרים מסוימים הנזק עלול להיות קבוע ובלתי הפיך.

למרבה הצער, מקרים של רשלנות רפואית יכולים להתרחש בכל עת, בין אם בשל אוזלת יד של רופא ובין אם בשל רשלנות של הצוות הרפואי במתקן בו בוצע הניתוח. במקרים כאלה, בהם קיים חשד לרשלנות, מתבקשים שירותיו של רופא מומחה למתן חוות דעת רפואית.

הרופא יבחן את המקרה באופן יסודי על מנת לקבוע, לדעתו המקצועית, האם טיפול לקוי הוביל לנזק ומה מידת הנזק שנגרמה, ולאמוד את נחיצותם של טיפולים, צורך בשירותים רפואיים וסיעודיים בשל הפגיעה וההשפעות העתידיות של הנזק על חיי המטופל.

 

באיזה אופן חוות דעת רפואית בתחום הכירורגיה הכללית משפרת את סיכויי ההצלחה בתיקי רשלנות רפואית?

במקרים של רשלנות רפואית בהליך כירורגי, חוות דעת של כירורג מומחה יכולה למלא תפקיד קריטי בקביעה האם הנזק שנגרם למטופל נבע מרשלנות מצד הגורם המטפל. הכירורג המומחה יעריך את היקף הנזק שנגרם למטופל, יבחן את סוגיית הקשר בין הנזק להתנהלות הגורמים הרפואיים שעמם בא המטופל במגע, ויבדוק אם אירעו מחדלים, טעויות או הפרות של נהלים ופרקטיקות מקצועיות שעשויים היו לתרום לנזק.

חוות הדעת תכלול גם אומדן של ההשפעה העתידית של הפגיעה על התובע, לרבות התייחסות לסיכויים לאובדן כושר עבודה ושיעורי נכות פוטנציאליים, לצד בעיות רפואיות עתידיות שעשויות להופיע עקב הפגיעה ולהצריך פנייה לטיפולים רפואיים שישפיעו על עתיד החולה.

 

השימוש בחוות דעת רפואית בהגשת תביעה לקצבת נכות מביטוח לאומי

תביעת נכות עשויה להיות מוגשת לביטוח לאומי כאשר פגיעה כירוגית פוגמת ביכולתו של המטופל לבצע פעולות יומיומיות ו/או לעבוד למחייתו כבעבר. התביעה נבדקת בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי, אשר בודקת את המקרה לעומק על פי המלצות הרופא המטפל.

לאחר מכן מחליטה הוועדה האם יש הצדקה למתן פיצויים או קצבת נכות למבוטח. כדי להגדיל את הסיכוי לממש זכויות רפואיות בביטוח הלאומי, רצוי לצרף לתביעה חוות דעת רפואית של מומחה בתחום הכירורגיה הכללית. חוות דעת זו תוגש לוועדה ותשמש אסמכתא משמעותית למצבו של החולה, אשר עשויה להשפיע באופן משמעותי על ההחלטה האם לפסוק את התגמולים המבוקשים לתובע או לא.

 

כיצד חוות דעת רפואית מכירורג מומחה מסייעת במימוש זכויות ביטוחיות?

מטופלים המבוטחים בביטוח בריאות ציבורי באמצעות קופות החולים או בביטוח בריאות פרטי, יכולים להגיש תביעה לפיצוי בגין הנזק שנגרם להם. במידה וחברת הביטוח לא נעתרת לתביעת הביטוח, רשאי המבוטח להגיש תביעה אזרחית נגדה. כפי שצוין קודם לכן, במקרים בהם יש תביעה נזיקית ודרישת פיצויים והנושא מגיע לבית המשפט, יש להמציא חוות דעת רפואית של רופא מומחה מטעם התובעים.

במקרים אלו אין להתפשר על רמת המומחיות של הרופא, שכן חברות הביטוח נעזרות פעמים רבות בעורכי דין ומומחים מהשורה הראשונה. לכן רצוי להשיג חוות דעת מרופא מומחה בעל ידע נרחב בתחומו וניסיון עשיר בכתיבת חוות דעת רפואיות, לצד יכולת להציג את עמדתו היטב בבית המשפט.

 

הנחיצות של חוות דעת רפואית מכירורג כללי לנפגעי עבודה

חוות דעת רפואית יכולה למלא תפקיד קריטי במקרים בהם מתרחשת פציעה או מחלה כתוצאה מהעבודה עצמה. במקרים כאלה, החולה יכול להגיש תביעה כנפגע תאונת עבודה ולדרוש פיצויים מהמעסיק, הביטוח הרפואי ומהמוסד לביטוח לאומי, לרבות קצבת נכות.

בנוסף, אם המחלה פוגעת ביכולתו של הנפגע לעבוד, ייתכן שהוא לא יוכל עוד לעבוד בתחום עיסוקו. במצב זה, הנפגע עשוי להיות זכאי לקצבה ולפיצוי בגין אובדן כושר עבודתו. חוות דעת של מומחה לכירורגיה כללית יכולה לתמוך בתביעות אלו ולשפר את הסיכויים לקבלת הפיצוי המבוקש.

 

לאילו כישורים נדרש הרופא המספק חוות דעת רפואית בתחום הכירורגיה לצרכים משפטיים?

הרופא המומחה הכותב את חוות הדעת צריך להיות בעל:

  • מומחיות וניסיון רב בתחום הכירורגיה הכללית והיכרות מעמיקה עם הבעיה הרפואית הספציפית שבה התיק עוסק.
  • ניסיון בכתיבת חוות דעת רפואיות לשימוש משפטי בתביעות בערכאות, בביטוח הלאומי, בחברות הביטוח ומול גורמים נוספים.
  • יכולת לתרגם מושגים מקצועיים מורכבים בתחום התמחותו למושגים משפטיים וביטוחיים ברורים הרלוונטיים לטיפול בתביעה.
  • יכולת להציג נתונים אודות מצבו הרפואי של המטופל בצורה ברורה וחד משמעית בבית המשפט.

 

לסיכום

חוות דעת רפואית של מומחה לכירורגיה כללית, מהווה נדבך קריטי בהוכחת הטענה לנזקים רפואיים בתביעות ביטוח ותביעות נזיקין כאחד. סיכוייהן של תביעות להתקבל ולהוליד את התוצאות האופטימליות לתובע, תלויות במידה רבה ברמתו המקצועית של העד המומחה הנבחר למתן חוות הדעת המקצועית. מסיבה זו, חשוב לבחור במומחי כירורגיה כללית מהשורה הראשונה לצורך זה, מהסוג עמו עובד פורום רופאים.

לפרטים נוספים – צרו עמנו קשר בהקדם.

חוות דעת של מומחה כירורגיה כללית, נדרשת לרוב במקרים של רשלנות רפואית. במקרים אלו מוטלת על הכירורג המומחה לבחון את פרטיו של ניתוח כושל ולנתח את פעולות המנתח והצוות הרפואי בחדר הניתוח, לרבות המענה שניתן למטופל לפני ואחרי הניתוח. חוות דעת כזו בוחנת לעתים גם את התנהלות הרופא שהפנה את המטופל לניתוח ואת שאלת הצורך בניתוח שנעשה.

בהגשת תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי, ייתכן ויהיה צורך בהוכחת נכות תפקודית וסיבת הנכות. במקרים כאלה ניתן להגיש לוועדה הרפואית חוות דעת מקצועית של מומחה לכירורגיה כללית. חוות הדעת צריכה לכלול את התרשמותו של המומחה לגבי אחוז הנכות הרפואית והתפקודית של המבוטח ואובדן כושר העבודה בעקבותיה. ככל שהכירורג העומד מאחורי חוות הדעת הרפואית הוא בכיר, מנוסה ובעל מוניטין רב יותר, כך לקביעותיו צפוי להיות מיוחס משקל רב יותר בוועדה הרפואית.

מבוטחים בביטוח בריאות פרטי או ביטוח של קופת חולים (שב"ן) רשאים להגיש תביעה לפיצויים במקרה של פגיעה או נזק שנגרמו לבריאותם, בהתאם לתנאי פוליסת הביטוח שלהם. במידה וחברת הביטוח דוחה את התביעה, רשאי המטופל להגיש תביעה נגד החברה לבית המשפט, ובמסגרת ההליך המשפטי נדרשת חוות דעת רפואית על פי חוק.

במידה והפגיעה בעבודה גורמת לעובד לאובדן כושר קבוע, המונע ממנו לחזור לתחום עבודתו, הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי משמעותי. במקרים אלו, חוות דעתו של הכירורג המומחה, יכולה למלא תפקיד קריטי בקביעת היקף הפגיעה והשפעתה על כושר העבודה של הנפגע, דבר שיכול לסייע בתמיכה בתביעתו לפיצוי והגדלת היקף תגמולי הביטוח שישולמו לו.

לשיתוף לחצו:
תוכן עניינים

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ואינו מהווה יעוץ משפטי או רפואי